וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל נגד מפגיני בלעין: קיבלו "צווי הרתעה" לביתם

יהושע בריינר

11.11.2012 / 19:30

שוטרים הגיעו לבתי 16 פעילי שמאל וחילקו להם באופן אישי צווי שטח צבאי סגור לגבי הכפרים הפלסטיניים בהם מתקיימות הפגנות. "אלה לא צווי הרחקה אלא צווי הפרדה והפחדה"

למה זכו פעילי שמאל לקבל לידיהם בשש בבוקר צווי שטח צבאי סגור חתומים על ידי אלוף פיקוד המרכז? בצעד חריג הגיעו הבוקר (ראשון) כוחות משטרה לבתיהם של 16 פעילי שמאל ברחבי הארץ וחילקו להם באופן אישי צווי שטח צבאי סגור לגבי הכפרים הפלסטיניים בהם הפעילים מפגינים נגד מדיניות צה"ל וההתנחלויות מדי יום שישי - כך נודע לוואלה! חדשות.

מדובר בעיקר בפעילים של ארגוני שמאל כמו "אנרכיסטים נגד הגדר" ו-"תעאיוש". בפועל, לא מדובר בצו הרחקה מנהלי המיועד באופן אישי לכל אחד מהפעילים המורה על איסור כניסתו לאיזור יהודה ושומרון, אלא בצו שטח צבאי סגור שגרתי שבמשטרה ובצה"ל בחרו למסור באופן אישי לכל אחד מהפעילים.

לכל אחד מהפעילים, שמרביתם מתגוררים באזור המרכז, מסרו השוטרים ארבעה צווים בהם נכתב כי למשך החודשים הקרובים תיאסר כניסת ישראלים מדי יום שישי לכפרים בילעין, נעלין, נבי סאלח וקדום. על הצו, שהוצא בכלל בחודש ספטמבר האחרון, חתום מפקד פיקוד המרכז, אלוף ניצן אלון. לדברי הפעילים, השוטרים הדגישו כי מדובר בצו הרחקה מנהלי, אולם בפועל כאמור אין מדובר בצו שכזה.

פעילי שמאל ופלסטינים מפגינים בבלעין, ספטמבר 2006. AP
"ניסיון לגרום לישראלים לנטוש את הפלסטינים". אחת ההפגנות בבילעין/AP

יש לציין כי בכל מקרה צה"ל אוסר על כניסת ישראלים לכפרים על מנת שלא יטלו חלק בהפגנות הפלסטינים, כך שנראה כי כל מטרת חלוקת הצווים הבוקר היא להרתיע את הפעילים מלהגיע להפגנות השבועיות. "אלה לא צווי הרחקה אלא צווי הפרדה והפחדה", אמרה אלמה ביבלש, אחת הפעילות שקיבלה הבוקר לידיה את הצווים, "זה ניסיון לגרום לישראלים לנטוש את הפלסטינים ולשבור את הפעילות המשותפת של המאבק העממי נגד הכיבוש והגדר. השוטרים שנתנו את הצווים שיקרו לנו כשאמרו במפורש שמדובר בצווי הרחקה מנהליים כשבפועל אלה אותם צווים רגילים שמראים לנו מדי שבוע, רק שאנחנו זכינו לשירות מיוחד ולמשלוח אישי על ידי המשטרה. חבל שהמשטרה, שעשרות משוטריה פעלו הבוקר, לא יודעת שמדובר בצווים לא חוקיים. לא ניתן להודיע על סגירת שטח למשך ארבעה חודשים מראש. בכל אופן, אני מאמינה שנגיע להפגין גם ביום שישי הקרוב בארבעת הכפרים".

בין מקבלי הצו גם פעיל השמאל עזרא נאווי, המוכר בשל פעילותו עם הפלסטינים באיזור דרום הר חברון וכמי שהמתנחלים והמשטרה מגדירים כפרובוקטור וכגורם המלבה את הפרות הסדר באיזור, טענות שכמובן מוכחשות על ידו.

נראה כי מדובר בניסיון נוסף של מערכת הביטחון להתמודד עם פעילות ארגוני השמאל הקיצוני ביהודה ושומרון, מאחר והמשטרה וצה"ל אינם מצליחים לגבש כנגדם די ראיות להוצאת צווי הרחקה מנהליים, כפי שנעשה לא אחת כנגד פעילי ימין. בשיחות פנימיות אומרים במערכת הביטחון כי בשנה האחרונה גברה מאוד מעורבותם של פעילי שמאל קיצוניים בליבוי ההפגנות של הפלסטינים בכפרים השונים, וגורמי ביטחון אף טענו כי בלי הפעילים, הפלסטינים כלל לא היו יוצאים להפגנות. עד כה נמנעו בצה"ל מלהוציא צווים לפעילי שמאל, שכאמור אינם עוברים דרך בתי משפט, בעיקר בשל היעדר ראיות מספיקות.

"מדובר בצווים בלתי חוקיים שמטרתם הפחדה"

"הם תמיד הולכים על גבול החוקי", אמר בעבר בכיר במשטרה. נראה כי חלוקת הצווים הבוקר, שכאמור חסרת שיניים משפטיות של ממש, נועדה בעיקר לצרכי הרתעה. "מדובר בצווים בלתי חוקיים שמטרתם הפחדה", אומרת עו"ד גבי לסקי המייצגת את הפעילים, "זהו ניסיון להפסיק את ההפגנות הבלתי אלימות המתקיימות בכפרים, פגיעה חמורה בחופש הביטוי והמחאה ובשימוש לרעה בצווי שטח צבאי סגור".

ממשטרת מחוז ש"י נמסר כי "במהלך פעילות של מחוז ש"י חולקי צווי הכרזה לשטח צבאי סגור בארבעה מוקדי חיכוך - בילעין ,ניעלין, נבי סאלח וקדום. במקומות אלו מפגינים פעילי שמאל, אנרכיסטים ופלסטינים באופן קבוע ויוצרים פרובוקציה ומפרים את החוק. הצו מדבר על כל אדם שלא ייכנס לשטח בו הוכרז הצו. הצווים חולקי ל-16 פעילי שמאל שפועלים באופן לא חוקי מדי יום שישי בתחום הפרות הסדר ונמסר להם אישית כחלק מתפיסה של פעילות התקפית יזומה שמוביל מפקד המחוז. זאת, על מנת למנוע הגעה ופעילות לא חוקית בטענה של חוסר ידיעה שהמקומות הינם שטח צבאי סגור. זוהי חלק מהפעילות היומיומית של מחוז ש"י כנגד מבצעי הפרות סדר על רקע לאומני מכל צד פוליטי שהוא. חלוקת הצווים עברה ללא אירועים חריגים וכרגע לא ידוע על כוונות לבצע הפרות סדר על רקע פעילות זו".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "מדי שבוע מתקיימות הפרות סדר אלימות ובלתי חוקיות במספר מוקדים קבועים במרחב יהודה ושומרון. כוחות הביטחון מגיעים כדרך קבע לזירות האירועים במטרה להביא לסיומם. במקביל, באיזורים אלו מוכרז שטח צבאי סגור למניעת עימותים, ולשמירה על הסדר הציבורי ועל הבטחון, למשך זמן מצומצם בו מתקיימות הפרות הסדר השבועיות בלבד. במסגרת הפעולות הננקטות, הוחלט אף להודיע, באופן אישי, למספר פעילים מרכזיים שנוהגים לפקוד את זירות הפרות הסדר בתדירות גבוהה, על סגירת השטחים, לשם הגברת המודעות לאי החוקיות שבמעשיהם".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully