וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פרנקנסטורם" בניו יורק: העיר משותקת, הבורסות ננעלו

רויטרס

29.10.2012 / 8:00

הסופה האימתנית עושה את דרכה במהירות לחוף המזרחי וצפויה להכות בניו יורק כבר הערב. בתי הספר סגורים, התחבורה הציבורית משותקת, וכל הבורסות במנהטן בכוננות ספיגה

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

סופת ההוריקן סנדי, העושה במהירות את דרכה אל החוף המזרחי של ארה"ב, כבר גבתה 66 קורבנות באיים הקריביים, וצפויה להכות במדינת ניו יורק רק הערב (שני). ואולם, כבר הבוקר הביעו כלכלנים חשש כי הסופה עלולה לגבות נזקים כלכליים גדולים בשל ההשבתה החלקית של המסחר בבורסות השונות באי מנהטן.

אמש, בשעה 19:00 לפי שעון ניו יורק, הופסקה לחלוטין מערכות התחבורה הציבורית בניו יורק המטרופוליטנית. בשל הוראת ראש העיר מייקל בלומברג והמושל אנדרו קומו, נעצרה כל תנועת הרכבות והאוטובוסים. לפיכך, הבורסות בניו יורק נעלו הבוקר את שעריהן, ושלחו את העובדים לבתיהם מחשש לביטחונם.

חלק מהעובדים שוכנו בבתי מלון סמוכים, כדי שיוכלו לתפעל את הבורסות במקרה חירום. ככל הנראה, הבורסות יישארו סגורות גם מחר. הבוקר נראו עובדים רבים מקיפים בשקי חול את מתחם הבורסה וול סטריט. תצלומים אחרים מקומת המסחר הראו מגבים וסמרטוטים במצב "היכון".

ההוריקן סנדי בדרך לניו יורק: "חשש מקטסטרופה חסרת תקדים"
בשל הסופה: טיסות אל-על בוטלו, הרכבות בניו יורק שותקו
וכיצד ההוריקן האימתני משפיע על השבוע האחרון של הבחירות לנשיאות?

הכנות לפגיעת הוריקן סנדי בעיר ניו יורק וסביבתה. ניו יורק, ארה"ב, 29-28 באוקטובר 2012. רויטרס
כל הטיסות בנמל התעופה לה-גווארדיה בוטלו/רויטרס

בין היתר, הושבתה הבוקר הבורסה לניירות ערך (NYSE) בוול סטריט, והמסחר בה יתנהל באופן מקוון בלבד. לא יהיה מסחר גם בבורסת נאסד"ק, שם ממילא יש רק מסחר מקוון. קומת המסחר בבורסה לניירות ערך ננעלה בפעם האחרונה רק בעקבות פיגועי 11 בספטמבר בשנת 2001, אך הפעם הקודמת שתנאי מזג אוויר חמורים גרמו להשבתה הייתה רק ב-1985, בגלל ההוריקן "גלוריה".

ההחלטה להשבית את קומות המסחר בבורסות נוספות התקבלה בתיאום עם המפעילות השונות של הבורסות המצויות באזור הפינוי A, הנתון בסכנה הגדולה ביותר להצפה, ורק לאחר שהוזמנו חדרי לינה לכל העובדים שנותרו במקום. זוהי הפעם הראשונה בהיסטוריה שכל המסחר בניו יורק יתקיים באופן אלקטרוני בלבד, ועובדה זו עלולה לעורר מתיחות לקראת פתיחת המסחר בשוקים אחרים בעולם.

הכנות לפגיעת הוריקן סנדי בעיר ניו יורק וסביבתה. ניו יורק, ארה"ב, 29-28 באוקטובר 2012. רויטרס
שוטרים בכיכר טיימס בניו יורק. העיר מלאה בתיירים, אך התושבים ספונים בבית/רויטרס

סופת ההוריקן "סנדי" צפויה להכות בחוף המזרחי של ארה"ב כבר הלילה (שני) במלוא עוצמתה, כשהיא מלווה בגשמי זעף ורוחות עזות, שצפויים לגרום להצפות משמעותיות באזורים הנמוכים. החשש העיקרי הוא מהפסקות חשמל שיגרמו למאות אלפי תושבים להישאר ללא תשתיות ראויות. המרכז הלאומי לסופות הוריקן בארצות הברית דיווח הסופה התחזקה לעוצמה של 136 ק"מ וממוקמת כ-615 קילומטרים מדרום העיר ניו יורק.

סנדי היא הוריקן מדרגה 1, ומוגדרת כ"סופר-סופה", בגלל תנאים ייחודיים שמרכיבים אותה : הסופה הטרופית, שנשבה מן הדרום, פגשה חזית קרה שמקורה במערב, ורוחות צוננות, שמקורן בקוטב הצפוני, התעטפו סביבה, ויצרו את מה שכבר הפך לביטוי שגור בפי החזאים ושדרני החדשות: "פרנקנסטורם".

הכנות לפגיעת הוריקן סנדי בחוף לונג ביץ' במדינת ניו יורק. ארה"ב, 28 באוקטובר 2012. AP
השקט שלפני הסערה מצטלם היטב. מטיילים בלונג ביץ', ניו יורק/AP

לפי החזאים בארה"ב, מאז שהחלו מדידות מדויקות של סופות הוריקן בשנת 1988, לא נצפתה סופה כה עוצמתית וחזקה כ"סנדי". פרט לגשם ולשלג שהסופה מביאה עמה, נזקים רבים צפויים גם בשל הצפות בערים ובכפרים, ובעיקר בשל נזקים לחקלאים ולתבואתם. לפי מרבית ההערכות, "סנדי", שנתיבה מביא אותה לאזורים מבוססים יחסית ובנויים ברובם, תגרום פחות נזק מאשר שגרמה הסופה "קתרינה", אך היא עדיין עלולה להסב נזקים של עשרות מיליארדי דולרים.

הכנות לפגיעת הוריקן סנדי בעיר ניו יורק וסביבתה. ניו יורק, ארה"ב, 29-28 באוקטובר 2012. רויטרס
ואחרים עדיין מצטיידים לקראת "יום הדין". מרכול בניו יורק/רויטרס

עיקר החשש הוא מהצפות מסכנות-חיים באיי ניו יורק וסביבתם. ראש העיר, מייקל בלומברג, אמר כי היום (שני) תפגע הסופה בעיר באופן החמור ביותר. כ-7,000 טיסות בוטלו מנמלי התעופה בעיר ואליהם. הנמלים עדיין פתוחים אך יש חשש משיבושים קשים, וטיסות רבות מישראל לניו יורק וממנה בוטלו או נדחו.

נתיב הסופה אמור לעבור בעיקר במרילנד, בניו ג'רזי ובניו יורק. מצב חירום הוכרז גם בווירג'יניה, וספינות מלחמה רבות של הצי וצוללות שעגנו בנמלים הורחקו ללב הים מחשש שיתרסקו אל המזח. התרעות פורסמו גם בפנסילבניה, בקרולינה הצפונית ובוושינגטון הבירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully