וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב לאחר נאום נתניהו: עדיין מתנגדים לקו אדום

טל שלו, שליחת וואלה! לניו יורק

27.9.2012 / 0:07

בפומבי מדגישים הבית הלבן והשגריר שפירו את "המחויבות המשותפת" נגד גרעין אירני, אך גורמים בוושינגטון מזכירים כי המחלוקת נותרה בעינה. ואובמה? הוא בכלל לא צפה בנאום

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

תגובות מעורבות בארצות הברית לנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו באו"ם: באופן רשמי אמנם מדגישים דוברים אמריקאים כי ארה"ב וישראל ממשיכות לחלוק את אותה המטרה - עצירת המרוץ האירני לנשק גרעיני - אולם בוושינגטון גם ממשיכים להדגיש כי לא יגבו את הדרישה שהציב נתניהו להציב לאירן "קווים אדומים".

שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו, אמר אמש בשיחה עם וואלה ! חדשות כי נאומו של נתניהו "בהחלט מדגיש שארה"ב וישראל מחויבות למטרה המשותפת של מניעת נשק גרעיני מאירן". עוד הוסיף כי "גם הנשיא אובמה הבהיר זאת בנאומו, ושני הנאומים הוכיחו שארה"ב וישראל מחויבות לחלוטין לאותה מטרה, וממשיכות בהתייעצויות קרובות כל העת כדי להשיג מטרה זו". גם דובר הבית הלבן, טומי ויטור, אמר דברים דומים: "כפי שאמר ראש הממשלה, ארה"ב וישראל חולקות מטרה. גם הנשיא אובמה הבהיר זאת השבוע, ונמשיך להתייעץ ולשתף פעולה".

ואולם, גורמים רשמיים בבית הלבן הוסיפו באופן לא רשמי, לפי דיווח סוכנות הידיעות רויטרס, כי וושינגטון עומדת בהתנגדותה לדרישה להציב לטהרן קו אדום - כגון העשרות אורניום ל-90% - שחצייתו תוביל בהכרח לפעולה צבאית. הגורמים ציינו כי בזמן נאומו של נתניהו היה אובמה על מטוסו, "אייר פורס 1", בדרכו לעצרת בחירות במדינת וירג'יניה, "ולא הזדמן לו לצפות בו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עידוד מארה"ב. שפירו/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר נאומו, נפגש נתניהו עם ראש עיריית ניו יורק, מייקל בלומברג, ואמר: "פעמים רבות אני אומר דברים שמתקבלים ונתפסים כהכרחיים מאוחר יותר. אני מאמין שרבים רואים זאת היום". לדבריו, "אנו מקיימים התייעצויות קרובות עם ארצות הברית לגבי השאלה כיצד ניתן באופן מעשי למנוע מאירן להתקדם ולגרום לה לזנוח את השאיפות לנשק גרעיני. אני מאמין שניתן להשיג זאת ונמשיך לפעול להשגת מטרה זאת". ראש העיר בלומברג אמר כי טיעוניו של ראש הממשלה היו משכנעים מאוד. "אני בטוח שארה"ב וישראל יצליחו לגבש מדיניות משותפת מתוך האינטרסים המשותפים ולמען הרגיעה".

בנאומו אמש, התייחס נתניהו לנושא הגרעין האירני, והציג בפני הנוכחים תרשים של פצצה גרעינית. הוא הסביר כי יש להציב "קו אדום" לאירן אשר ימנע ממנה להעשיר אורניום בכמות מספקת לפצצה גרעינית, ושרטט קו אדום על גבי התרשים, במקום שבו מגיעה העשרת האורניום לרמה של 90%. הוא הזהיר כי "עד האביב הבא או לכל היותר עד הקיץ", תהיה לאירן פצצה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"חודשים או שבועות מפצצה גרעינית"

"אירן השלימה את השלב הראשון לאחר שנים רבות, ויש להם עכשיו 70% מהדרך. עכשיו הם בשלב השני. לאחר מכן הם יעברו לשלב הסופי ואז מדובר בחודשים אולי שבועות עד שיש להם מספיק אורניום מועשר", הסביר נתניהו. "איפה צריך לצייר קו אדום?", שאל לפני ששרטט על גבי התרשים. "צריך לעצור לפני שאירן מגיעה לשלב שהיא במרחק חודשים או שבועות מהרכבת פצצה גרעינית".

בנימין נתניהו ראש הממשלה נואם בעצרת הכללית של האו"ם,ספטמבר 2012. רויטרס
"אנחנו שותפים למטרה לעצור אירן גרעינית". נתניהו באו"ם, הערב/רויטרס

לדבריו, "קווים אדומים לא מובילים למלחמה, אלא מונעים מלחמה. חוסר היכולת בניסיון לשים קו אדום הוא שמוביל בסוף למלחמה". הוא הזכיר את הנאצים בשנות ה-30 ואת מלחמת המפרץ כמצבים שניתן היה למנוע באמצעות קווים אדומים. "אפשר לצייר קווים אדומים בשלבים שונים של תכנית הגרעין, אבל כדי שתהיה עמימות צריך לפחות קו אדום אחד – על המאמצים להעשיר אורניום", אמר. בתום התייחסותו לנושא האירני, פנה לנוכחים ואמר: "אנחנו שותפים למטרה לעצור אירן גרעינית. אני בטוח שיחד נוכל לשרטט קו אדום".

בערב יום הכיפורים, בנאומו בעצרת הכללית, אמר נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי ארצו "תעשה כל מה שהיא צריכה" כדי למנוע מהרפובליקה האיסלמית לשים את ידה על נשק גרעיני. "כמו שהיא מגבילה את זכויות עמה, הממשלה באירן תורמת לדיכוי העם בסוריה", אמר אובמה. בהתייחס לתכנית הגרעין באירן אמר כי "אמריקה רוצה לפתור את הסוגיה בדיפלומטיה, אולם הזמן אינו בלתי מוגבל. נכבד את זכות האומות ליישם כוח גרעיני למטרות שלום. אך נשק גרעיני בידי אירן יהווה איום על ישראל ועל מדינות האזור. מסיבה זו, ארה"ב תעשה כל מה שהיא צריכה כדי למנוע מאירן להשיג נשק גרעיני", אמר אובמה.

עדכון ראשון: 23:02

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully