וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אובמה עומד על סירובו להציב קווים אדומים לאירן"

בעקבות שיחת הטלפון בין נשיא ארה"ב לנתניהו השבוע, דיווח הבית הלבן על הסכמות בנוגע ל"מחויבות משותפת" בנושא אירן, אולם גורם בכיר בממשל טוען כי המחלוקות נותרו בעינן

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל

(צפו בהתבטאות נתניהו בנוגע ל"קווים האדומים" לאירן, השבוע)

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, דחה במהלך שיחת הטלפון שלו עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, השבוע את קריאותיו להציב "קו אדום" מפורש לאירן, אותו לא תוכל לחצות בתכניתה הגרעינית – כך דיווח אמש (חמישי) ה"ניו יורק טיימס", מפי גורם בכיר בממשל. על פי הגורם, בשיחת הטלפון שארכה שעה, אובמה סירב להצעתו של נתניהו להציב את גודל מאגר האורניום המועשר של אירן כסף בל יעבור לתקיפה צבאית בידי ארצות הברית.

כפי שכבר דווח בעקבות השיחה, הגורם סיפר כי אובמה חזר על התחייבותו שלא לאפשר לאירן לייצר פצצה גרעינית, אולם סירב להסכים לכל פעולה ספציפית מצד אירן – כמו הגעה לסף מוגדר של חומרים גרעיניים או התעלמות מהמשא ומתן – אשר תוביל לתקיפה אמריקנית. "הנשיא זקוק למרחב לקבלת החלטות", ציין הגורם, שביקש שלא להזדהות. "יש לנו קו אדום, זהו נשק גרעיני. אנו מחויבים לקו האדום הזה".

תיאור הדברים מפי הגורם מצייר תמונה שונה מזו שניסו להציג בוושינגטון. בעקבות שיחת הטלפון, פרסם הבית הלבן הודעה לפיה הנשיא האמריקאי ונתניהו אישרו במהלך השיחה את "מחויבותם המשותפת למנוע מאירן להשיג נשק גרעיני". בנוסף נמסר כי אובמה ונתניהו "הסכימו כי עליהם להמשיך את ההתייעצויות המשותפות ביניהם".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בפגישה בבית הלבן, פברואר 2012. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
פחות "מסכימים" כפי שנטען. אובמה ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

שיחת הטלפון באה ביום שבו המתיחות בין שני המנהיגים בכל הנוגע למדיניות כלפי אירן הגיעה לשיאים. תחילה תקף נתניהו את המסרים שהגיעו בימים שקדמו ממחלקת המדינה האמריקנית בנושא, ואמר כי "מי שבקהילה הבינלאומית מסרב להציב קווים אדומים לאירן - אין לו זכות מוסרית לשים אור אדום בפני ישראל". ראש הממשלה הוסיף: "עד עכשיו אנחנו יכולים לומר בוודאות שהדיפלומטיה והסנקציות לא עובדות. "כל יום שעובר, אירן מתקרבת עוד ועוד לנשק גרעיני. אם אירן יודעת שאין קו אדום, שאין דד-ליין – מה היא תעשה? בדיוק אתו דבר, ותמשיך ללא התערבות לעבר יכולת גרעינית ומשם לנשק גרעיני".

בהמשך דווח על ה"סירוב" של אובמה להיפגש עם נתניהו במהלך ביקורו בארצות הברית לרגל עצרת האו"ם שתתקיים בסוף החודש. גורמים מדיניים בירושלים טענו כי העבירו מסר לבית הלבן, לפיו ראש הממשלה מעוניין להיפגש עם הנשיא, ואף מוכן להגיע לוושינגטון לצורך הפגישה. הבית הלבן, לעומת זאת, טוען כי הנשיא אובמה מעולם לא סירב לקיים פגישה עם נתניהו בוושינגטון, מאחר שמעולם לא התקבלה פנייה רשמית מטעם ישראל לקביעת פגישה שכזו, וטענו כי לא יוכל לפגוש אותו בשל אילוצי לוח זמנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully