וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת בירושלים על אובמה: "ככה לא בונים הרתעה"

טל שלו

2.9.2012 / 0:02

גורמים מדיניים מתחו ביקורת על צמצום הכוחות האמריקאים בתרגיל המשותף עם ישראל: "ארה"ב לא רוצה שנתקוף באירן". ה"וול סטריט ג'ורנל": "לא פלא שישראל לא סומכת על הממשל"

בעוד במערכת הביטחון ובפנטגון מנסים למזער את הפרשנויות הנלוות לדיווחים על צמצום משמעותי של הכוחות האמריקאים שיגיעו לישראל להשתתף בתרגיל הצבאי המשותף, גורמים מדיניים בירושלים מתחו אמש (שבת) ביקורת על התנהלות ממשל אובמה בימים האחרונים. "ארה"ב מנסה להעביר מסר מכוון לישראל - לא תגררו אותנו למלחמה", אמר גורם מדיני בכיר, "צמצום הכוחות בתרגיל מוכיח כמה האמריקאים לא רוצים שנתקוף לפני הבחירות בארה"ב, וכמה הם לא רוצים להיתפס כמי שידם הייתה בתקיפה".

לדברי הגורם המדיני, ההתנהגות "המהוססת" של הממשל מערערת את אמינות האופציה הצבאית, שכן "היא גורמת לאירנים להעריך שלא יקרה דבר עד הבחירות, ולהרגיש חופשיים להמשיך להתקדם בתוכנית הגרעין. ככה לא בונים הרתעה כדי להימנע מפעולה צבאית".

יצוין עם זאת כי במערכת הביטחון אמרו כי אינם מכירים כל שינוי בתרגיל, כגון זה שדווח בכלי התקשורת הזרים וטענו כי לא קיבלו דיווח רשמי בעניין.

אובמה: "העברת נשק כימי מסוריה - קו אדום". רויטרס
"לא רוצים להיתפס כמי שידם הייתה בתקיפה באירן"/רויטרס

בפנטגון ניסו ביום שישי להדגיש כי הדיווח על צמצום הכוחות שישתתפו בתרגיל נובע משיקולים תקציביים בלבד וגם בישראל וגם בוושינגטון הדגישו כי "זה עדיין התרגיל המשותף הגדול ביותר בתולדות ישראל וארה"ב".

"אירן לא יכולה לדגדג את ארצות הברית"

בירושלים מעריכים כי האיתותים מוושינגטון - שכללו גם התבטאות מעוררת מחלוקת של הרמטכ"ל האמריקאי, מרטין דמפסי, שאמר בסוף השבוע כי "אינו רוצה להיות מעורב בתקיפה ישראלית באירן" - מסמלים חוסר שביעות רצון הולך וגובר בממשל מעליית מפלס האיומים בישראל לגבי אפשרות של תקיפה ישראלית עצמאית. "דמפסי לא אמר את זה סתם, סביר שהוא נשלח לעשות זאת, בעקבות התגברות הטונים הישראליים בנושא", אמר הגורם המדיני הבכיר, "ההתנהלות הזו של האמריקאים לא מחזקת את ההרתעה ולא גורמת לאירנים להזיע. להיפך".

לטענת הגורם המדיני, כך יש גם להבין את ההצהרות המאיימות ששיגרה טהרן בסוף השבוע כלפי ארה"ב - בכיר אירני צוטט היום כשהוא מאיים כי אירן תגיב על כל פעולה בסוריה. "בפועל אירן לא יכולה לדגדג את ארה"ב, אבל ההתנהלות האמריקאית המהוססת מולם גורמת להם להרגיש חופשיים גם להתקדם בתוכנית הגרעין וגם לעשות רעש וצלצולים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

ה"וול סטריט ג'ורנל": "לא פלא שישראל לא סומכת על אובמה"

במקביל, במאמר המערכת שפורסם בסוף השבוע ב"וול סטריט ג'ורנל" נמתחה ביקורת חריפה על דבריו של הרמטכ"ל האמריקאי ונכתב כי "הנשיא אובמה צריך להתנער פומבית מאמירותיו של דמפסי על תקיפה ישראלית באירן". תחת הכותרת "מדוע ישראל אינה סומכת על אובמה", תוקף המאמר בחריפות את מדיניות ממשל אובמה ש"טומן ראשו בחול" ו"מוכר לציבור עולם דמיוני בו הסנקציות עובדות והדיפלומטיה פועלת". "לא פלא שהישראלים לא סומכים על הממשל",נכתב.

המאמר קובע כי המסרים של הממשל, המערערים על היכולת הצבאית הישראלית להשמיד את מתקני הגרעין באירן ומאותתים כי חלון הזמנים הדיפלומטי עודנו פתוח, פועלים הפוך, כי בפועל הם מעודדים את מקבלי ההחלטות הישראלים להאמין שעליהם לתקוף באופן עצמאי. "לא רק שנוצר פגם באמון הישראלי שאובמה אכן ינקוט בפעולה צבאית בעצמו, אלא שישנו חשש שאם וכאשר אובמה ייבחר מחדש, הוא ינקוט ביד קשה עוד יותר כנגד תקיפה ישראלית", נכתב. "אם דמפסי והממשל באמת היו רוצים למנוע תקיפה ישראלית, הם היו דואגים לחזק בירושלים את המסר שלארה"ב אין אשליות בנוגע לשאיפות הגרעיניות של טהרן".

אמש התייחס גם השר לענייני מודיעין, דן מרידור, לדיווחים על מתיחות גוברת בין ירושלים וושינגטון בשאלה האירנית. "מהיכרותי עם יחסי ישראל וארה"ב - היחסים מאוד הדוקים, לא הייתה אינטימיות שכזו - ובעיקר בשטחי המודיעין הישראלי והאמריקאי", אמר מרידור, שסירב להתייחס לדיווחים על הקיצוץ בתרגיל וכן הכחיש בתוקף את הדיווח בסוף השבוע ב"ידיעות אחרונות" על פגישה מתוחה בין ראש הממשלה לשגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו. "לפעמים יש מחלוקות, חלקן עברו את הגבולות", אמר מרידור והדגיש כי "אין מחלוקות בהערכה שהאירנים עוד לא בפצצה ושייקח להם שנה וחצי שנתיים אם הם יחליטו על כך, אבל גם אין מחלוקות לגבי כך שהם אינם מוותרים".

(עדכון ראשון: 22:44, 01.09.12)

לקריאה נוספת:
מרידור: "הלחץ הבינלאומי על אירן מתחיל להשפיע"
אירן תקיים תרגיל הגנה אווירית רחב היקף בחודש הבא
גורם ביטחוני: "לא מכיר צמצום בתרגיל עם ארה"ב"

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully