וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזו יחידה הוציאה את אנשי העסקים המצליחים?

גיל מלצר, פורבס

6.8.2012 / 13:45

8200, קורס טייס וסיירת מטכ"ל - היחידות האלה, מלבד היוקרה אותה הן משדרות, מנפקות לא מעט אנשי עסקים ממולחים. פורבס דירג את עשרת המצליחים ביותר

סיירת מטכ"ל והשייטת הן אולי היחידות המבוקשות בצה"ל, וקורס טיס נחשב לפסגת השאיפות של מתגייסים רבים, אולם בכל הקשור להישגים הכלכליים של בוגרי היחידות נמצאת יחידת המודיעין והמחשבים 8200 הרחק מעל מתחרותיה – כך עולה מדירוג "פורבס ישראל" של המיליונרים בוגרי היחידות המובחרות בצה"ל. בוגרי היחידה תופסים ארבעה מתוך 10 המקומות הראשונים ברשימה, כאשר שלושה מהם נמצאים גם בחמישייה הראשונה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

את המקום הראשון ברשימה תופס בוגר היחידה המסווגת, מייסד חברת אבטחת המידע צ'ק פוינט גיל שוויד, שהונו האישי מוערך ב-1.9 מיליארד דולר. שוויד ייסד את אחת מחברות הטכנולוגיה המובילות בישראל יחד עם שלמה קרמר, ששירת איתו ביחידה (ומדורג רביעי ברשימה, עם הון מוערך של 500 מיליון דולר) ומריוס נכט, בוגר פרויקט תלפיות.

במקום השני ברשימה נמצא טייס הקרב לשעבר קובי ריכטר, עם שווי מוערך של 1.25 מיליארד דולר. ריכטר הקים יחד עם אשתו יהודית את חברת מדינול שפיתחה ומייצרת סטנטים לשימוש קרדיולוגי, והכנסותיה נאמדות במאות מיליוני דולרים. הזוג ריכטר ניצחו את ענקית הציוד הרפואי בוסטון סיינטיפיק בתביעת פטנטים, וקיבל בעקבות אותה תביעה 750 מיליון דולר.

למקום השלישי ברשימה הגיע מורי ארקין, אף הוא בוגר 8200, שמכר את חברת התרופות אגיס לפריגו תמורת 190 מיליון דולר וכ-10% מהחברה הממוזגת. מאז זינק שווי המניה של פריגו. ארקין היה שותף גם בגרעין השליטה בבזק, ונהנה מתשואה גבוהה כשנמכרה השליטה (30%) בחברת התקשורת לשאול אלוביץ' תמורת 1.6 מיליארד דולר. שוויו האישי של ארקין מוערך בכמיליארד דולר.

את החמישייה המובילה סוגר בוגר השייטת חיים צוף, נציג השייטת היחיד בעשירייה המובילה, שהונו מוערך ב-250 מיליון דולר. באמצעות האימפריה הפרטית שרשומה בהולנד, מחזיק צוף יחד עם איש העסקים קובי מימון בכמה שותפויות גז בישראל: ישראמקו, חנל, נפטא ויואל, ובשתי חברות נדל"ן – נצבא ואיירפורט סיטי.

"כשהמשימה מופשטת יותר, בוגרי סיירת מטכ"ל הולכים לאיבוד"

לעומת ארבעה בוגרי 8200 וארבעה בוגרי קורס טיס שהתברגו לעשירייה המובילה, ניתן למצוא רק בוגר אחד מסיירת מטכ"ל ואחד משייטת 13. לטענת הפסיכולוג אל"מ (במיל') גדי אמיר, לשעבר פסיכולוג ראשי של צה"ל, הדבר אינו מקרי. לדבריו, בוגרי סיירת מטכ"ל הם "פרויקטורים מצוינים הניחנים בנחישות ובדבקות במטרה. הם מצוינים בלקחת אנשים ולומר להם ‘אחריי', ואנשים ילכו אחריהם. הבעיה היא שכאשר המשימה מופשטת ורחוקה בדרג המערכתי - כאן הם הולכים לאיבוד".

"אם לתמצת את ההבדל בין טייסים לאנשי מטכ"ל", אומר אמיר, "טייסים הם תוצר של תרבות מסודרת שאינה מקבלת אלתורים או חריגה מנהלים. ההתמחות שלהם היא לגלות יצירתיות בתוך המסגרת. בסיירת מטכ"ל, שגם בה כמובן יש תרבות ניהולית, משמעת ונהלים, מלמדים אותך שכאשר אתה יוצא למשימה, אתה לבדך מול המשימה ואתה צריך בסופו של דבר להביא את ‘הקרקפת?. איך אתה עושה את זה, זאת כבר הבחירה שלך".

בכל הנוגע לאנשי 8200, טוען אמיר כי מדובר ביזמים "מבריקים, אך בעלי כישורי ארגון וניהול נמוכים". לדבריו, הם קרובים יותר ברמת הכישורים שלהם לאנשי מטכ"ל מאשר לאנשי חיל האוויר, "כי הם יצירתיים מאוד וטכנולוגיסטיים מאוד. הם מצוינים בחדשנות ובהמצאת דברים, אבל חלשים למדי בהסתכלות על המערכת השלמה".

עם זאת, אמיר אינו מופתע מהיקף הסטארט?אפים שמייצרים בוגרי 8200. "הם ניחנים בשתי יכולות מרכזיות: יכולת טכנולוגית שמאפשרת להם להקים חברת הייטק, ויכולת להבין שהם מנהלים קטנים מאוד, שחייבים להקיף עצמם באנשי ניהול. זאת הסיבה שבגינה במקרים רבים האקזיט נעשה בדיוק בשלב בו הסטארט?אפ צריך להתמסד ארגונית. הם לא אוהבים להגיע אל השלב הזה. הם מפתחים משהו מדהים ומוכרים אותו".

במקביל לרשימה, דירג מגזין פורבס את המנהלים הבכירים במשק על פי יחידות העילית שבהן שירתו. שם ניכרה עליונות בולטת דווקא לשלדג, יחידת הקומנדו של חיל האוויר.

לדירוג המלא של המיליונרים בוגרי היחידות המובחרות באתר פורבס לחצו כאן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully