וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורשע בהפרת אמונים: מה יהיה עונשו של אולמרט?

גלעד גרוסמן

10.7.2012 / 15:43

בית המשפט המחוזי בירושלים זיכה את ראש הממשלה לשעבר ממרבית האישומים נגדו, אך הרשיע אותו בהפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות. מהו העונש המרבי ומה הסיכוי שאולמרט ייאסר?

יח"צ - חד פעמי

(צילום: דניאל בוק, סטלינק; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, אמנם זוכה הבוקר (שלישי) מהעבירות שיוחסו לו באישומים המרכזיים נגדו, אולם הוא בכל זאת הורשע בעבירה של הפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות, לאחר שנקבע כי פעל באופן בלתי תקין בהיותו שר התמ"ת בטיפול בלקוחותיו של מקורבו, עו"ד אורי מסר.

קראו את הכרעת הדין המלאה

אהוד אולמרט מדבר לאחר הכרעת הדין בבית משפט המחוזי ירושלים, יולי 2012. עומר מירון
עבירת הפרת האמונים נושאת עמה עונש מרבי של שלוש שנות מאסר. אולמרט, היום/עומר מירון

עבירת הפרת האמונים נושאת עמה עונש מרבי של שלוש שנות מאסר, אולם ההערכה היא שהסיכוי שיוטל על אולמרט עונש מאסר בפועל נמוך. אולמרט, כאמור, זוכה ממרבית העבירות נגדו, לאחר חקירות ממושכות ומשפט מתוקשר. השופטים ודאי יתייחסו לכך בבואם לגזור את דינו, לא לפני שלב הטיעונים לעונש שיחל ב-5 בספטמבר. גם העובדה שהורשע בפלילים היא ענישה בפני עצמה.

השופטים גם לא קבעו כי החלטותיו של אולמרט כשר התמ"ת לא היו תקינות, אלא ציינו שפעל בניגוד עניינים כאשר טיפל בענייניו של עו"ד מסר וכי פעל באופן לא תקין בנושאים פרוצדורליים. לכן, על פניו, מדובר בעבירות ברף הנמוך של הפרת האמונים. לרוב, העונש על הפרת אמונים הינו עבודות השירות. אולם, גורמים משפטיים סבורים כי במקרה זה בהחלט ייתכן שהשופטים אף יסתפקו בעונשים קלים יותר - שעות לתועלת הציבור, מאסר על תנאי או קנס.

"יום גדול למשפט הישראלי"

סוגיה נוספת היא שאלת הקלון, שעשויה להשפיע על עתידו של אולמרט, במידה וירצה לחזור לפוליטיקה. במקרה זה, מכיוון שאולמרט אינו מכהן כעת בתפקיד ציבורי, ייתכן שהשופטים יימנעו בכלל מלדון בסוגיה. השופטים יוכלו לדון בסוגיית הקלון גם במועד מאוחר יותר, אם אולמרט ייכנס שוב לפוליטיקה.

אולמרט, שלא ניסה להסתיר את שביעות רצונו מהכרעת הדין, אמר בצאתו מאולם בית המשפט המחוזי בירושלים כי "בתום למעלה מארבע שנים, הסתיים ההליך המשפטי בהחלטה שהיום בית המשפט המחוזי פרסם. לא היו מעטפות כסף, אין מעטפות כסף, בית המשפט הכריע בצורה החד משמעית - אין מעטפות כסף". לדבריו, "לא הולכתי שולל ולו מוסד אחד...לא הייתה שחיתות". על הסעיף בו הורשע, פרשת מרכז ההשקעות, אמר כי "בית המשפט החליט שהפרתי אמונים בהקשר זה. אני מכבד את החלטת בית המשפט, אני אפיק ממנה את הלקחים המתחייבים".

"זהו יום גדול למשפט הישראלי", אמר לפני דבריו של אולמרט, פרקליטו אלי זוהר, שהבהיר שאין בכוונתו לערער על הרשעתו של אולמרט בפרשת מרכז ההשקעות. "גם בסעיף בו הורשע, הדגישו השופטים שמדובר בסטייה מן השורה בעניין פרוצדורליים, לא במהות ולא בעניין אחר", אמר זוהר. "בנסיבות העניין, ובמחשבה שראש ממשלה מכהן ירד ממשרתו בעקבות העדות המוקדמת, ובעקבות העובדה שאנחנו ב-2008 נאלצנו לעמוד פה בשביל לשמוע את מר טלנסקי ולדבר על כך שראש ממשלה בישראל עבר עבירות שאז עוד ייחסו לו עבירות שוחד, התהליך הזה הסתיים היום בזיכוי מוחלט ורועם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully