וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהנגבי ועד קצב: היסטוריה של הרשעות פוליטיקאים

10.7.2012 / 12:01

הפרקליטות עמדה לא פעם למבחן נוכח התנהלותה בהגשת כתבי אישום נגד בכירים בצמרת המדינה. לאחר זיכויו של אולמרט מרוב האישומים נגדו, הנה לכם סקירה קצרה של הרשעות בכירים

יח"צ - חד פעמי

(צילום: דניאל בוק, סטלינק; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

זיכויו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, הבוקר (שלישי) ממרבית סעיפי האישום נגדו אינו הפעם הראשונה בה סופגת פרקליטות המדינה מכה קשה בפרשה בה מואשם גורם בכיר בממשלה בעבירות פליליות ושבעקבות החקירה מוקפאת הקריירה הפוליטית שלו. לאורך השנים הוגשו כתבי אישום חמורים נגד בכירים בצמרת המדינה, והתנהלות הפרקליטות עמדה לא פעם למבחן. ברבים מהמקרים שימש מני מזוז, מי שהורה על הגשת כתב האישום נגד אולמרט, בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה.

קראו את הכרעת הדין המלאה

אהוד אולמרט מדבר לאחר הכרעת הדין בבית משפט המחוזי ירושלים, יולי 2012. עומר מירון
אולמרט בדרכו החוצה מבית המשפט, הבוקר/עומר מירון

מקרה דומה אירע בשנת 2010, אז זוכה השר לשעבר צחי הנגבי מעבירות מרמה, הפרת אמונים ולקיחת שוחד בחירות בפרשת המינויים הפוליטיים במשרד לאיכות הסביבה. הנגבי הורשע בעבירה של מתן עדות שקר, עבירה שיש עמה קלון, ועקב כך התפטר מהכנסת.

ההרשעה החלקית באה לאחר שבשנת 2006 החליט מזוז להגיש כתב אישום נגד הנגבי. בשנת 2008 נדחתה על ידי מזוז הצעה של פרקליטיו של הנגבי לעסקת טיעון. בעקבות הזיכוי מרוב סעיפי האישום, הביעה הפרקליטות את כוונתה לערער על פסק הדין, אך בסופו של דבר לא עשתה כן. כעת ממתינים גם פרקליטיו של אולמרט לשמוע מהפרקליטות האם היא מתכוונת לערער על החלטת בית המשפט מהיום.

צחי הנגבי בהגשת התפטרותו מהכנסת, דצמבר 2010. מגד גוזני
הורשע בעבירה של מתן עדות שקר, עבירה שיש עמה קלון, ועקב כך התפטר מהכנסת. הנגבי/מגד גוזני

לעומת פרשת צחי הנגבי, הפרקליטות נחלה הצלחה בפרשה אחרת, ישנה יותר, בה הורשע שר בממשלה בעבירות חמורות ואף מרצה עונש מאסר. מדובר בשר האוצר לשעבר אברהם הירשזון, שהורשע בשנת 2009 בכתב אישום חמור שהגישה הפרקליטות בעבירות של גניבה, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, הלבנת הון ורישום כוזב במסמכי תאגיד‏. הירשזון מרצה בימים אלה את עונש המאסר שנגזר עליו – חמש שנים וחצי.

עופר הירשזון בבית המשפט בתביעה על החזרת הנכסים שבית המשפט עיקל מאביו אברהם הירשזון טרם כניסתו לכלא, יוני 2011. נמרוד סונדרס
מרצה בימים אלה את עונש המאסר שנגזר עליו – חמש שנים וחצי. הירשזון/נמרוד סונדרס

להירשזון קדם שר נוסף שהורשע בעבירות חמורות וריצה עונש מאסר. השר לשעבר, שלמה בניזרי, השתחרר השנה מכלא מעשיהו, בתום שנתיים וחצי, לאחר שהורשע בסעיפים של קבלת שוחד, הפרת אמונים ושיבוש הליכי משפט וקשירת קשר לביצוע פשע. מדובר בתקופת מאסר קצרה לעומת שבע השנים שביקשה הפרקליטות מבית המשפט להשית עליו.

שלמה בניזרי בחופשה מהכלא לרגל חתונת בנו, נובמבר 2010. עומר מירון
השתחרר השנה מכלא מעשיהו, בתום שנתיים וחצי. בניזרי/עומר מירון

בניזרי אינו השר היחיד מטעם מפלגת ש"ס שריצה עונש מאסר. שר הפנים לשעבר, אריה דרעי, הורשע גם הוא בתום משפט ארוך. דרעי ומקורביו ביקרו קשות את הפרקליטות, והאשימו אותה ברדיפת השר לשעבר כנציגת "האליטות הישנות", המתנכלת לשר בהיותו חרדי ומזרחי. בשנת 1993 התפטר דרעי, לאחר שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים וקבלת דבר במרמה, עבירות בהן הורשע ב-1999. הוא ריצה כמעט שנתיים מתוך שלוש השנים שנגזרו עליו בכלא מעשיהו, והיה לבעל התפקיד הבכיר ביותר בממשלה אשר ריצה עונש מאסר.

אריה דרעי בכנס למגזר החרדי- נובמבר 2009. אורי לנץ
דרעי ומקורביו ביקרו קשות את הפרקליטות, והאשימו אותה ברדיפת השר לשעבר כנציגת "האליטות הישנות", המתנכלת לשר בהיותו חרדי ומזרחי. דרעי/אורי לנץ

כתב אישום אחר שהגישה הפרקליטות, סביבו התנהל ויכוח ציבורי, הוא זה של השר לשעבר, חיים רמון, בפרשת הנשיקה. אישי ציבור ומשפטנים בכירים ביקרו את החלטת היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, וטענו כי אין מדובר במעשים פליליים. רמון הורשע בשנת 2007, שנה לאחר שהתפטר מהממשלה, בביצוע מעשה מגונה, ונידון לביצוע עבודות לשירות הציבור.

חיים רמון. יותם רונן
הורשע בשנת 2007 בביצוע מעשה מגונה. רמון/יותם רונן

פרשת נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, היא אולי הפרשה שבה ספגה הפרקליטות, כמו גם מני מזוז, את האש הציבורית הגדולה ביותר. בתום משפט מתוקשר וסערה ציבורית, הורשע קצב בעבירות של אונס ומעשים מגונים. זאת לאחר שבמהלך המשפט נחתם הסדר טיעון בין קצב לבין הפרקליטות, לפיו יודה בסעיפי אישום מופחתים ויוטל עליו עונש מאסר על תנאי. ההסדר עורר סערה ציבורית ומספר פניות לבג"ץ, אולם קצב חזר בו מההסדר ובחר, בניגוד לעצת פרקליטיו, לנהל משפט. קצב מרצה בימים אלה את שבע שנות המאסר שנגזרו עליו בכלא מעשיהו.

משה קצב יוצא מביתו בדרך לכלא, נובמבר 2011. נמרוד סונדרס
מרצה בימים אלה את שבע שנות המאסר שנגזרו עליו בכלא מעשיהו. קצב/נמרוד סונדרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully