וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד המדינה בפרשת הולילנד: "אני ואולמרט - כמו שני גנבי סוסים"

יהושע בריינר

2.7.2012 / 9:54

ביום השני לעדותו בפרשה, סיפר עד המדינה כי כשהתבקש, כיסה באמצעות כספים שקיבל מהולילנד חובות של אולמרט למערכות הבחירות שהיו לו. "הייתי שולח לו לחג מתנות, סיגרים"

צילום מסך

(צילום: קובי אליהו, דניאל בוק, גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

נמשכת עדותו של עד המדינה בפרשת הולילנד: ביום השני לעדות בבית המשפט המחוזי בתל אביב, סיפר עד המדינה כי נהג לכסות חובות של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט. "אני אמרתי לו שאני מייצג את 'הולילנד'", סיפר היום (שני) העד, "וכל דבר שאנחנו יכולים לבוא לקראתו ולעזור לעירייה - אנחנו נשמח לעשות. הבנתי 'שיש על מה לדבר'. הבנתי שאולי נמצא אצלו שפה משותפת בהמשך הדרך איך הוא יוכל לעזור לנו בצורה זו או אחרת בתמורה. תמורה ש'הולילנד' תיתן". כשאמר "הבנתי שיש על מה לדבר", העד חייך.

בשלב מסוים, סיפר העד כי ישב בעצמו עם אולמרט על מנת לדבר על היטל ההשבחה של הפרויקט. "אתה יושב עם אולמרט?", תמה השופט דוד רוזן. "כן, אני אישית. בגלל זה קוראים לזה פרשת הולילנד", השיב העד, "אני מעולם לא טענתי שאני טלית שכולה תכלת. אני מודה שאני עבריין. חבל שאני הפושע היחיד בסדום שיושב פה מול כל הצדיקים".

"היחסים שלי ושל אולמרט היו כמו של שני גנבי סוסים, אני מודה שאני אחד הגנבים. היה די ברור שכשאנחנו נפגשים זה לא מאהבת מרדכי אלא מפגש אינטרסים, כל אחד עם המטרות שלו. ולכן, לא היינו צריכים לדבר הרבה מאוד כדי להבין האחד את השני, מאחר שמראש התבקשתי והבאתי, והוא מילא מצדו עשה את מה שהוא שהיה צריך לעשות", סיפר.

יום עדות השני של עד המדינה בפרשת הולילנד, יולי 2012. יותם רונן
עד המדינה בבית המשפט, היום/יותם רונן

"ההיכרות ביני ובין אולמרט החלה כשהיה ראש העיר ב-93'", המשיך עד המדינה, "אני הכרתי אותו והיה ברור שפרויקט 'הולילנד' וכמי שהוא, ראש העיר, יצטרך לתת גיבוי מלא לפרויקט. ביקשתי ממכר להכיר לי אותו. אחרי כניסתו של אולמרט לתפקיד ראש העיר נפגשנו לעשות איתו הכרה והצגנו לו את הפרויקט. הפנייה הראשונה הייתה בסוף 93' או תחילת 94' וביקשתי מאולמרט שהוא יעזור לנו ויראה איך הוא יכול לסייע לנו בקידום הפרויקט. למעשה, הייתה יותר מפגישה אחת והבנתי שהוא יהיה מוכן לתמוך בפרויקט".

"תמיד כשהתבקשתי, כיסיתי באמצעות כספים שקיבלתי מ'הולילנד' חובות של אולמרט למערכות הבחירות שהיו לו", אמר. "הייתי שולח לו מתנות לחג וקונה לו סיגרים לבקשתו". עד המדינה סיפר כי לאחר כניסתו של אולמרט לתפקיד ראש עיריית ירושלים, נפגש עמו והציג בפניו את פרויקט "הולילנד", יחד עם שותפיו. "ביקשתי מאולמרט שיעזור לנו ויראה איך הוא יכול לסייע לנו בקידום הפרויקט. למעשה, הייתה יותר מפגישה אחת והבנתי שהוא יהיה מוכן לתמוך בפרויקט. הבנתי שיש על מה לדבר".

העד סיפר עוד כי בסך הכל, הועברו אליו כמיליון וחצי שקלים. "אני הייתי מקבל כסף מצ'רני כשהכסף היה נרשם כהלוואה אישית אליי". הוא תיאר את מערכת היחסים בינו לבין אולמרט ואמר כי "קשה לומר שהיינו ידידים קרובים אבל זו הייתה מערכת שתמיד הייתה לי דלת פתוחה אצלו. תמיד התחבקנו והתנשקנו. אני יודע שהכספים הועברו לכיסוי חובות ממערכות בחירות בגלל אמירה תמימה ששמעתי משולה זקן שדרכה העברתי את הכספים עבור הבחירות של 93', שכן אולמרט היה בחובות רבים. בהמשך עזרנו לו גם במערכת הבחירות של 99' וגם בבחירות לראשות הליכוד כשהתמודד מול אריאל שרון באותה שנה". לדבריו, אף פעם לא דובר על כסף עם אולמרט, למעט שני מקרים ספציפיים. "באותה העת, בשנות ה-90, את הבקשות הכספיות קיבלתי מהגברת שולה זקן".

לדברי ש"ד, הועברו מספר צ'קים לידיו של יוסי אולמרט במשרדיו של העד בתל אביב, וכן בבית קפה מקומי. "אחרי שמסרתי לו את הצ'קים, אהוד התקשר ואמר שיוסי קיבל את הכסף והודה לי על כך. אני ציפיתי בתמורה שאולמרט יסייע לנו וייתן לנו גיבוי מלא שהתוכנית תאושר בוועדה, במלואה ושכל יחידות הדיור שתידרשנה גם תינתנה. בפועל, אולמרט סייע לנו ודיבר עם מהנדס העיר וביקש ממנו לקדם את התוכנית", ציין. לפני כן, חשב העד כי נשאל אם חשב שאהוד אולמרט יחזיר לו את הכספים. "הוא לא הטיפוס שמחזיר כספים", השיב. לדבריו, ב-2003 לאחר שאולמרט עזב את תפקידו בעיריית ירושלים לטובת תפקיד שר התמ"ת, חש העד מרומה. "אני וצ'רני לא העלנו על הדעת שזה יקרה. אולמרט ידע על זה זמן רב, ולא אמר לי מילה, וזה הכעיס אותי מאוד. גם אמרתי לו את זה בפנים. אמרתי את זה גם לשולה זקן, והיא אמרה לי 'יהיה בסדר, נעזור לכם מהמקום החדש'".

יום עדות השני של עד המדינה בפרשת הולילנד, יולי 2012. יותם רונן
"לרוב הייתי מפקיד את הצ'קים שקיבלתי אל החשבונות שלי, ומשם הייתי מעביר את הצ'קים לגברת שולה זקן"/יותם רונן

העד סיפר על תהליך העברת הכספים: "לרוב הייתי מפקיד את הצ'קים שקיבלתי אל החשבונות שלי, ומשם הייתי מעביר את הצ'קים לגברת שולה זקן אך לא כתבתי לפקודת מי. את החלק של 'לפקודת' הייתי משאיר ריק. שולה ביקשה שאמציא צ'קים של 5,000 שקלים כל אחד למסע הבחירות מכיוון שהיא הייתה צריכה צ'קים שהיה אפשר להראות למבקר המדינה מכיוון שלפי החוק לא ניתן לתרום יותר מהסכום הזה למועמד". העד הציג מסמך בו רשימה של צ'קים שלטענתו אסף מחברים ובני משפחה ושאותם העביר לזקן. "הגשתי לצ'רני את ההתחשבנויות ביחס לצ'קים האלה", סיפר, "שולה אמרה לי שאולמרט ערב אישית לכיסוי החובות למערכות הבחירות שלו. לגברת זקן היה מאוד דחוף שאני אעביר את הצ'קים. מר אולמרט ידע שאני מעביר לו כספים וכמה פעמים הוא הודה לי על כך. הוא הודה לי גם טלפונית וגם כשהייתי נפגש איתו. הוא היה אומר תודה רבה. שולה אמרה לאולמרט בנוכחותי: 'אתה יודע שש' העביר לנו כספים?' ואז הוא הגיב - "אני שוב מודה לך על מה שאתה עושה".

"האדונים אולמרט ולופוליאנסקי עזרו מאוד לקדם את התוכנית. באותה תקופה, הייתה התנגדות גדולה לתוכנית והאדונים אישרו את התוכנית תוך ארבעה חודשים. זה לא זמן סביר לתוכנית כזו, שבדרך כללת לוקחת שנים, אבל היא עברה אחרי ששולם מה ששולם. כך גם תמך אולמרט בצירוף 41 דונם מאדמות העירייה לטובת התוכנית, והשתתף בפגישה שסייעה בהסרת התנגדויות לתוכנית", הסביר העד. "הוא אמר לי שעשה את זה במיוחד בשבילי, כדי שיאשרו את הפרויקט. בפגישה שהייתה ב-95', אני וצ'רני הודנו מאוד לאולמרט על כל העזרה שלו. אמרנו לו ולזקן שכל עזרה לה זקוק מר אולמרט - הוא יקבל אותה. היה ברור לגמרי שהמילים 'כל עזרה' זה לא לצורך ניהול העיר, אלא עזרה כספית".

בתחילת השנה הוגש כתב אישום בשלוש פרשיות נגד אולמרט, לופוליאנסקי, ראש לשכתו לשעבר שולה זקן, יו"ר בנק הפועלים לשעבר דני דנקנר, מנהל מינהל מקרקעי ישראל לשעבר יעקב אפרתי, אנשי העסקים הלל צ'רני ואביגדור קלנר, וכן בכירים נוספים בעיריית ירושלים ואנשי עסקים נוספים. לפי כתב האישום, במשך שנות ה-90 ולמשך יותר מעשור פעל צ'רני להקמת שכונת מגורים במתחם הולילנד, בו ניצב עד אז מלון קטן. הוא ועד המדינה רקמו תכנית רב-שלבית לשינוי ייעוד הקרקע ולהגדלת נפח הבנייה. הם ידעו שלצורך זאת הם יצטרכו תמיכה רחבה של אישי ציבור ואנשי עיריית ירושלים למהלך, ולשם כך החליטו להעניק להם טובות הנאה הנאמדות במיליוני שקלים.

בנוסף לפרשת הולילנד, מציין כאמור כתב האישום שתי פרשות נוספות: האחת פרשת "הזרע", שבה לטענת הפרליקטות פעלו קלנר וספרן לקידום קרקעות שבשליטת חברת הזרע. בין השנים 2002-2005 העבירו מעל מיליון וחצי שקלים כספי שוחד לידי עד המדינה כדי שיעבירם לאולמרט וזקן שקיבלו כ-200 אלף שקלים. הפרשה השלישית היא פרשת תעשיות המלח, בה נטען שדנקנר פעל לשינוי ייעוד קרקעות בעתלית ובאילת והפיכתן לקרקעות למגורים, תיירות ומסחר, ובמסגרת הזו הועברו לפחות 45,000 שקלים לאפרתי כדי שיקיים את שינוי הקרקע.


פרשת הולילנד - כותרות אחרונות
ביום ג' הבא: הכרעת הדין של אולמרט בשלוש פרשות
אולמרט: "עד המדינה שקרן, הפרקליטות עשתה עימו יד אחת"
עד המדינה נגד אולמרט: "היה צריך את ברכתו, צ'רני שיחד"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully