וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה לבג"ץ: לדחות את פינוי המאחז גבעת אסף

גלעד גרוסמן ויהושע בריינר

22.6.2012 / 15:05

הפרקליטות טוענת בהודעתה כי לאחרונה התקבלו במנהל האזרחי נתונים מהותיים חדשים לגבי המאחז הדורשים בדיקה ובירור. העילה: מסמכים ומפות שהביאו המתנחלים באחרונה

האם המאחז גבעת אסף יאושר? הפרקליטות הודיעה הבוקר (שישי) לבג"ץ על בקשתה לדחות את הפינוי של המאחז שהיה אמור להתפנות עד 1 ביולי, "כדי לאפשר מציאת פתרון בדרכי שלום לפינוי". בהודעה מבקשת הפרקליטות לעדכן את בית המשפט כי בתקופה האחרונה התקבלו במנהל האזרחי "נתונים מהותיים חדשים" לגבי המאחז הדורשים בדיקה ובירור. בשל כך מבקש הדרג המדיני לדון בקרוב בוועדת השרים על נושא הפינוי. להודעת המדינה צרפה הפרקליטות תצהירים של מזכיר הממשלה, צבי האוזר וכן של המתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף איתן דנגוט, המאשרים כי הממצאים החדשים התקבלו וכי הם נבדקים.

הבקשה היא לארכה עד 1 בפברואר, אז יעדכן את בית המשפט בהתפתחויות. עוד הוסיפו בפרקליטות כי למרות המצב המתקדם של העתירה, יתכן שיש מקום לצרף את הדיירים כצד בעתירה.

בקרב המתנחלים הביעו היום שביעות רצון מהבקשה ואמרו כי זו עדות ראשונה לשינוי המדיניות של הממשלה, בכל הקשור לישובים הצעירים, כפי שהם מגדירים אותם. "הגיע הזמן שהממשלה תקבע את המדיניות ביהודה ושומרון כפי שהצהירה לפני מצביעיה, ולא גורמים בפרקליטות המדינה שעד היום קבעו לממשלה סדר יום של השמאל הקיצוני".

העילה: מידע חדש שהביאו המתנחלים

העילה לבקשת הארכה היא מסמכים ומפות שהגישו המתנחלים באחרונה למנהל האזרחי, המעידים לדבריהם כי הקרקע עליה הוקם המאחז אינה קרקע פרטית השייכת לפלסטינים. ייתכן ובין היתר הוגשו גם עדויות כתובות המוכיחות כי לתושבי הכפרים הסמוכים אין כל בעלות חקית על שטח המאחז, מה שעשוי להביא לשינוי בהכרעת בג"ץ בעניין. במצב דברים שכזה, המדינה איננה חייבת לפנות את המקום או לפחות לא לפנותו בשלב זה שכן על פי התחייבותה לבג"ץ, המאחזים הראשונים שיפונו בראש סדר העדיפויות הם המאחזים הנמצאים על קרקע פרטית.

המאחז עצמו הוקם סמוך לבית אל ב-2001 בעקבות פיגוע קשה בכביש 60 הסמוך שבעקבותיו החלו המתנחלים להתיישב בנקודה. ב-2004 הוצא צו תיחום לכלל המאחז לאחר שהמנהל האזרחי קבע כי שטח המאחז שייך לכפרים הפלסטיניים הסמוכים. ב-2007 הגישה תנועת "שלום עכשיו" עתירה לבג"ץ בדרישה לפנות את המאחז כולו וליישם את צווי המנהל האזרחי. על פי דו"ח המאחזים של טליה ששון, על אף שמדובר בעיניה במאחז לא חוקי, המדינה השקיעה למעלה מחצי מיליון שקלים בהקמת תשתיות למאחז ובהם סלילת כבישים במקום. בעבר הביעו המתנחלים טענות על רכישת חלקים מהאדמות במקום אולם אלה נדחו על ידי המנהל האזרחי. כעת נראה כי בידי המתנחלים מסמכים חדשים המאשרים לדבריהם כי אין בעלים פלסטיניים לאדמה. לתשובת המדינה ולטענה מצורפים הצהרות חתומות של מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף איתן דנגוט ושל מזכיר הממשלה צבי האוזר, המאשרים כי הגיעו לידיהם נתונים המחייבים בדיקה.

"מתשובת המדינה עולה ריח חזק של 'פייגליניזם'"

עו"ד מיכאל ספרד, המייצג את העותרת "שלום עכשיו", הביעו ספקות לגבי ה"נתונים החדשים" לה טוענת המדינה. "מצער ביותר שבהודעת המדינה יש פקידים בכירים שהסכימו לתת את תמיכתם ולשתף פעולה עם מה שכל ילד יודע - המאחז גבעת אסף איננו חוקי. מדובר בפרוייקט פוליטי של הממשלה אשר מנוגד לשמירה על החוק ונוגד זכויות אדם". לא רק בשמאל הופתעו לשמוע על הממצאים החדשים אלא גם במאחז גבעת אסף עצמה. נראה כי מי שעומד מאחורי המהלך הם אנשי ההנהגה הממוסדת של ההתיישבות ובהם גם מזכ"ל תנועת ההתיישבות "אמנה" של מועצת יש"ע, זאב חבר (זמביש), אשר ידו נמצאת בדרך כלל במהלכים מסוג זה.

מנכ"ל "שלום עכשיו", יריב אופנהיימר, אמר בתגובה לפניית הפרקליטות: "אחרי הנסיונות הכושלים במיגרון ובאולפנה, שוב מנסה הממשלה לדחות ברגע האחרון פינוי של מאחז על קרקע פרטית ולהפר את התחייבותם לבג"ץ. אם יש לממשלה מידע נוסף, עליה לחשוף אותו בפני בית המשפט ולא להסתתר מאחורי טענות עלומות. מתשובת המדינה עולה ריח חזק של 'פייגליניזם' ונסיון להכשיר מאחז שהוקם בניגוד לחוק על קרקע פלסטינית פרטית".

יצוין כי בתחילת השבוע החליטה הממשלה על הקמת ועדת שרים לענייני התיישבות ביהודה ושומרון, בראשות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שתדון בנושאי ההתיישבות בשטחים, ואף תבחן את האפשרות להכיר במאחזים שנבנו לפני שנים על אדמות מדינה כיישובים חוקיים. ההחלטה להגיש בקשה לדחייה התקבלה השבוע בישיבתה הראשונה של הוועדה, שבמסגרתה התקבל הסכם לפינוי גבעת האולפנה בבית אל.

בתקופה האחרונה לא התקיים משא ומתן לפינוי בהסכמה של גבעת אסף, וכעת המתנחלים בעיקר תולים את תקוותם במסקנות ועדת המאחזים בראשות השופט בדימוס אדמונד לוי, שצפויה למצוא דרכים להכשיר משפטית מאחזים ביהודה ושומרון שנבנו על קרקע לכאורה פלסטינית פרטית. הוועדה הגישה בימים אלה את מסקנותיה לממשלה ובין היתר מצאה שיטות משפטיות כיצד "להלבין" יישובים ביהודה ושומרון שהסטטוס המשפטי שלהם היה שנוי במחלוקת.

יש לציין, כי הבקשה לדחייה התקבלה במסגרת ההסכם בנושא פינוי גבעת האולפנה, שהושג השבוע בין אנשי התנחלות לנציגי הממשלה. המתנחלים הצליחו, בנוסף להתחייבות הממשלה לבנות 300 יחידות דיור חדשות בבית אל, לקשור את ענייינו של המאחז גבעת אסף כחלק מההסדר הכולל.

עוד בנושא
הממשלה אישרה: יוקם צוות שרים לענייני התיישבות
החלו לארוז: הפינוי בגבעת האולפנה - בין שלישי לחמישי
תושבי גבעת האולפנה אישרו את ההסכם לפינוי מרצון

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

(עדכון ראשון: 13:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully