וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין איסוף: מה גרם לרמטכ"ל לצאת משלוותו השבוע?

8.6.2012 / 12:00

בעוד מסמכים והקלטות מחקירת פרשת הרפז ממשיכים לדלוף לתקשורת, והצדדים ממשיכים להכפיש האחד את השני - הרמטכ"ל סבור שאפשר גם אחרת. קצין איסוף מסכם שבוע צבאי

ראש אגף המודיעין, אלוף אביב כוכבי, הגיע אתמול (חמישי) כהרגלו מדי יום חמישי, יחד עם הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ ואלופים נוספים, לדיון הערכת מצב בלשכת שר הביטחון ולאחר מכן אישור מבצעים וגיחות (מו"ג). השיחה בין כוכבי לברק התנהלה ברוח טובה, על אף הפרסומים בכלי התקשורת השבוע, לפיהם ברק אמר לחוקרי משרד מבקר המדינה כי כוכבי "בחור מוכשר, אך אינו מבין בהוויה המודיעינית". בין העניינים המודיעיניים הרגישים, מצאו השניים זמן אפילו להתבדח על ההדלפה מאסופת המסמכים שנחשפו בפרשת הרפז.

ההדלפה מצד אלו שקיבלו את ארגזי המסמכים בשבוע האחרון ממבקר המדינה, נועדה להראות לציבור כי מדובר לכאורה בניסיון נואש להדביק לברק דפוס פעולה קבוע של ניגוח אלופים במטה הכללי, וכי ההתנגחות ברמטכ"ל לשעבר, רא"ל (במיל') גבי אשכנזי, לא הייתה חד פעמית, אלא דפוס התנהגות קבוע. תמך בגרסה זו אשכנזי עצמו, בהודעה שפרסם בכלי התקשורת, על פיה הוא עומד מאחורי אלוף כוכבי ושאר אלופי המטה הכללי ומחזק אותם. על הדרך נעשה כאן שימוש במוניטין של אלוף כוכבי וביציבות העבודה השוטפת בין המטה הכללי ללשכת שר הביטחון.

אהוד ברק מדבר בכנס הסייבר הבינלאומי השנתי ה 2 , יוני 2012. דרור עינב
מצא זמן להתבדח על הפרשה. ברק/דרור עינב

קצינים בכירים בצה"ל הלינו כי מדובר בהמשיך ישיר לפיגועים התקשורתיים שבוצעו בשנים האחרונות במסגרת מלחמת לשכות ברק-אשכנזי. קצין בכיר מאוד בצה"ל אמר אמש שכוכבי מבין היטב שברק התכוון לכך שאין הוא מבין באינטריגות ובתככים בתוך אגף המודיעין, בין יחידות כמו 8200, 504, מפקדת קצין מודיעין ראשי, מערך המבצעים המיוחדים ויחידות אחרות. כוכבי, ויש טוענים שהוא אפילו ראה בכך מחמאה.

שעות ספורות לאחר מכן, נענה בית המשפט העליון לבקשתו של מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, לאסור על פרסום המסמכים שהועברו ויועברו לאלוף משנה ארז וינר ולאשכנזי. גורם המצוי בנבכי הפרשה, הסביר כי המבקר הבין מהר מאוד כי אם לא היה מבקש צו אסור פרסום מבג"ץ היינו עדים בחודש הקרוב לפרסומים יומיים אודות חומרים מחדרי החקירות ומשרדי המבקר, שתכליתם לעשות שימוש בבכירי צה"ל ומערכת הביטחון על מנת להסיט את תשומת הלב של הציבור מהאשמות הקשות שהעלה מבקר המדינה נגד וינר ואשכנזי. ארגזי המסמכים הרבים שנערמו בפרשה, הפכו לפצצה מונחת לייזר ללא מרעום. מועד השיגור עוד יגיע, אך יהיה זה אחרי פרסום דו"ח המבקר ולכן התועלת שלהם תפחת באופן משמעותי.

על מה מבזבזים קציני צה"ל חלק מזמנם היקר והמוגבל?

הרמטכ"ל גנץ אינו שבע רצון, בלשון המעטה, מהפרסומים והמהומה שפוגעת בניסיון לייצר שקט תעשייתי ועבודה מקצועית בתוך הצבא. לפני ההודעות שלו בחודשים האחרונים, באמצעות דובר צה"ל תא"ל יואב (פולי) מרדכי, הוא סבר כי עוד מעט הכול יעמוד מאחוריו ודו"ח המבקר ייצא לאור. אך לא כך. בינתיים, הזמן היקר והמוגבל של הקצינים הבכירים בצה"ל מתבזבז בין היתר על הפרשה הזו. העיסוק ברכילויות ובתפקוד הקצינים שהיו מעורבים בפרשת מסמכי הרפז מפריע לו לייצר את המיקוד שצה"ל כל כך צריך בעת הזו. כך הפכה הפרשה כמשקולת ברזל על רגלו המדדה.

הרמטכ"ל חושב שניתן היה לנהל את המערכה המשפטית הזו אחרת, מבלי לעשות שימוש ציני בצה"ל אם הוא כה יקר כארגון למעורבים בפרשת מסמכי הרפז. בינתיים, הוא איננו יכול לבחור סגן רמטכ"ל במקומו של אלוף יאיר נווה, ולכן הוא נאלץ להמתין לפרסום דו"ח מבקר המדינה בעוד כחודש, מחשש שיהיה בו מידע שיפגע בקצינים בכירים המכהנים כיום. מה שראוי לציון הוא הקשר החם ששומר אשכנזי עם עוזרו לשעבר וינר ובניגוד לשמועות על קרע ביניהם, התקשר אשכנזי לווינר במוצאי שבת, רגע לפני נסיעתו לפנמה, ואיחל לו הצלחה בעתירה לבג"ץ נגד המבקר בעניין קבלת מסמכי פרשת הרפז, בה כאמור זכה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

הרמטכ"ל עלה להתקפה

אי אפשר להתעלם מדבריו של הרמטכ"ל בפני חברי ועדת חוץ וביטחון בכנסת על הסוגיה האירנית והפטפטת סביבה. הרמטכ"ל פתח בהסבר קצר על מצבה של אירן ועמדתה בנושא פיתוח גרעין צבאי, רמז על הפרעות לפרויקט האירני, אך סירב לפרט עליהן. לאחר מכן הסביר כי "איום צבאי אמין צריך להיות סופר-מוכן, ומצדי הוא סופר-מוכן". גנץ הלין בפני חברי ועדת חוץ וביטחון על הפטפטת סביב הנושא, ובעקיפין העביר מסר לכל הבכירים לשעבר, ביניהם ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, שמתראיין השכם וערב בנושא ומדבר על יכולות צה"ל לתקוף באירן וההשלכות של מבצע צבאי שכזה.

גנץ לא עצר, וכשחברי הכנסת שאלו, הוא השיב כי הסוגייה האירנית היא עניין דינאמי ומעט מאוד אנשים בקיאים בנושא הרחב הזה. גנץ, נראה כמי שאיבד סבלנותו ואמר לאחד הח"כים: "לא מעט אנשים מתהדרים בכך שהם יודעים כשהם לא יודעים. בין שיח ציבורי לשיח מקצועי שראוי שיעשה בפורומים הנכונים יש מרחק רב. יש אנשים שידעו פעם וכבר לא יודעים היום".

אז מה גרם לרמטכ"ל לאבד את שלוותו בנושא אם הוא כבר שנה שומע את הפטפטת שהחלה באמתלה של שיח ציבורי? יש בכירים במטה הכללי שטוענים כי לולא נזק אמיתי ליכולות הצבא ומאמציו לסייע בתוכנית הכוללת להפעיל לחצים על אירן, לא היה גנץ מתייחס באריכות לשיח הציבורי שהתחלף בדמגוגיה. דבר אחד חייב הציבור להבין - רא"ל גנץ איננו פוליטיקאי ולא חושב כמותם. הוא גם איננו עוסק בתככים ומזימות ולכן הוא שוכח לקרוא בין השורות ולהבין כי העיסוק של אותם בכירים לשעבר, בהם גם ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, בסוגיה האירנית איננו נועד לצורכי שיח ציבורי ב-100%, כי אם לסיפוק האגו האישי וחיסול חשבונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully