וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפגן דמוקרטי היסטורי: המצרים נוהרים בהמוניהם לקלפי

ניר יהב

23.5.2012 / 13:39

מחוץ ל-13 אלף הקלפיות משתרכים מצביעים לאורך מאות מטרים. המועמד המוביל מוסא: "אופטימי מאוד ומקווה להצליח". שוטר אחד נהרג בעימות בין תומכיהם של שניים מ-13 המועמדים

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל)

חוגגים דמוקרטיה במצרים: בשעה 8:00 בבוקר (9:00 שעון ישראל) נפתחו הקלפיות ברחבי המדינה בבחירות לנשיאות. מחוץ לקלפיות השתרכו בן רגע תורי-ענק של אזרחים נרגשים שרצו להצביע, לראשונה בחייהם, במפגן היסטורי של דמוקרטיה חופשית. חלק מהתורים אף הגיעו לאורך של חצי קילומטר ויותר.

ההצבעה מתנהלת באופן תקין יחסית, בין היתר בזכות כוחות הביטחון הרבים הפרושים סביב 13,596 הקלפיות במדינה. עם זאת, אירוע אחד הפר את השקט: בשעות הצהריים דווח כי שוטר מצרי נהרג בחילופי אש בין תומכי שני מחנות של מועמדים בבחירות באזור רוד אל-פרג' שבצפון-מזרח קהיר. על פי הדיווחים, במהלך העימותים, נורה השוטר בחזהו ומת זמן קצר לאחר מכן. אדם אחר נפצע אף מהאש.

טור מיוחד: "חיים את ההיסטוריה" - עמר זכריא, קהיר
הבחירות במצרים - סיקור מלא ושוטף בוואלה! חדשות

אזרחי מצרים מצביעים בבחירות לנשיאות המדינה. קהיר 23 במאי, 2012. רויטרס
חיילים נפרשו ב-13,000 קלפיות כדי לשמור על הסדר/רויטרס

המועמד המוביל לנשיאות, עמרו מוסא, הגיע ב-8:30 לקלפי בעיר נאסר שבמחוז קהיר, והצביע. כאחד האדם, עמד מוסא בתור הארוך שנוצר מחוץ לקלפי, והמתין בסבלנות לתורו להיכנס. מוסא לחץ את ידי האזרחים ושוחח עימם, ורבים מהם איחלו לו הצלחה ונשקו לפניו. הוא אמר לכלי התקשורת כי זהו יום היסטורי והוסיף כי הוא "אופטימי מאד ומקווה להצליח". עוד אמר כי הוא יקבל כל תוצאה בבחירות, משום ש"אלו הם יסודות הדמוקרטיה".

גם מועמד האחים המוסלמים, מוחמד מורסי הצביע, כבר הצביע, וכך גם המועמד החילוני, לשעבר ראש הממשלה אחמד שפיק. שפיק אמר כי "יש לכבד את הבחירה הדמוקרטית, תהיה התוצאה אשר תהיה".

אזרחי מצרים מצביעים בבחירות לנשיאות המדינה. קהיר 23 במאי, 2012. רויטרס
עומד בתור כאחד האדם. עמרו מוסא, הבוקר בעיר נאסר/רויטרס

מוסטפה אוראני, תושב הבירה, הביע ביטחון בניצחונו של מוסא. "הוא לא חלק מהמשטר הקודם או ממפלגת השלטון הישן, לא. הוא אדם שמבין איך דברים עובדים, מבפנים ומחוץ למדינה. הוא מכיר את המדינה ואת צרכיה, ומה חסר למדינה הזו, הוא הולך להחיות את המדינה הזו תוך שנה", אמר.


גם בבחירות האלה, הסיפור הוא הכלכלה / פרשנות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מועמד בולט נוסף לנשיאות, ד"ר עבד אל-מונעם אבו אל-פותוח, לשעבר בכיר האחים המוסלמים, בא להצביע הבוקר בקלפי בבית הספר גם כן בעיר נאסר. גם אבו אל-פותוח דאג לעמוד לצד מאות אזרחים, בתור נרגש לאורך 300 מטרים מחוץ לקלפי. כמה אזרחים ניגשו אליו ואמרו לו כי יש תור קצר יותר למי שגילו עולה על 60, ואבו אל-פותוח, בן 61, חלף על פני העומדים בתור ונכנס לקלפי. כמה מהאזרחים שעמדו בתור הארוך הלינו על כך שהוא לא עמד בתור כמו כולם. מוחמד עבד אל-מונעים, תושב קהיר, נתן את קולו לאיש האחים המוסלמים. לדבריו, "זו אחת המפלגות הבודדות שיש לה תכנית כלכלית ומדינית".

סקר: הרוב בעד שימור השלום עם ישראל - תוך צינון הקשר

אזרחי מצרים מצביעים בבחירות לנשיאות המדינה. קהיר 23 במאי, 2012. רויטרס
ד"ר עבד אל-מונעם אבו אל-פותוח. התגנב בתור הקצר/רויטרס

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית במצרים, היועץ המשפטי חאתם בג'אתו, אמר כי ההצבעה מתנהלת היטב בכל הקלפיות, מלבד בשלוש בלבד שבהן ההצבעה החלה באיחור קצר. "זו חגיגה דמוקרטית שהעולם חוזה בה היום", אמר. 51 מיליון אזרחים מצרים בעלי זכות הצבעה יצביעו בבחירות שיימשכו עד מחר בשעה 20:00, ואם אף אחד מבין 13 המועמדים לא ישיג יותר מ-50% מהקולות, ב-17-16 ביוני ייערך סיבוב שני בין שני המועמדים הבולטים. התוצאות הרשמיות צפויות להתפרסם תוך מספר ימים.

המצרים בישראל כבר הצביעו: "לוקחים חלק בהיסטוריה"

לפניות לכתב: nir_yah@hotmail.com

אזרחי מצרים מצביעים בבחירות לנשיאות המדינה. קהיר 23 במאי, 2012. רויטרס
כל אחד מ-13 המועמדים קיבל סמל מיוחד, המיועד לאזרחים שאינם יודעים לקרוא/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully