וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו דחה בשבועיים ההצבעה על הסדרת גבעת האולפנה

פנחס וולף וטל שלו

23.5.2012 / 11:20

בעוד הצעת החוק שמטרתה לעקוף פסיקת בג"ץ באשר לפינוי הבתים בבית אל הייתה צריכה לעלות היום להצבעה, סוכם לדחותה בשבועיים כדי להסדיר הסוגייה. הצעת האיחוד הלאומי כן תעלה

לקראת הסדר? ראש הממשלה, בנימין נתניהו, סיכם הבוקר (רביעי) עם יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, ועם ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי) לדחות בשבועיים את הצעת חוק ההסדרה, שמטרתה להסדיר המאחזים הממוקמים על אדמות פרטיות, ובכך למעשה לעקוף את החלטת בג"ץ לגבי פינוי גבעת האולפנה בבית אל. לצד זאת, על פי הסיכום, נתניהו הנחה את שר הביטחון, אהוד ברק, להפסיק מיד את כל ההכנות להריסה בשבועיים הקרובים, ובתקופה הזו ייעשה מאמץ להסדיר את הסוגיה. אם עד אז לא יושג הסדר לשכונת האולפנה, יאפשר ראש הממשלה חופש הצבעה לשרים בהצבעה על הצעת החוק, מה שיגביר את הסיכויים שהחוק אכן יעבור.

יחד עם זאת, יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ יעקב כץ (כצל'ה), מהאופוזיציה, התנגד לסיכום הקואליציה מול נתניהו, ועל כן החליט להעלות היום את הצעת החוק שלו בנושא לקריאה טרומית בכל מקרה. בשל כך, הורה נתניהו לאלקין על משמעת קואליציונית נגד הצעת החוק של ח"כ כץ, מה שמגביר את הסיכויים שלא יהיה לה רוב בכנסת.

גבעת האולפנה צילום אווירי. שלום עכשיו, ספק 500
ראש מועצת בית אל: "נתניהו העביר אלינו מסרים ברורים בימים האחרונים, לפיהם השכונה בשום פנים ואופן לא תיהרס". הבתים בגבעת האולפנה/ספק 500, שלום עכשיו

מאז שפסק בג"ץ לפני כשבועיים בסוגיית גבעת האולפנה בבית אל, והורה לפנות חמישה בתים שנבנו בה על קרקע פרטית פלסטינית על ה-1 ביולי, גברו הקריאות בימין לחוקק חוק שיסדיר את נוכחותם של תושבי השכונה במקום. מנגד, עומדים חברי כנסת ושרים הקוראים לקיים את פסיקת בג"ץ. גם משרד הביטחון תומך בעמדה זו, שהייתה עד לפני שנה גם עמדת המדינה, אך היא חזרה בה מאז. גורמים בסביבת ראש הממשלה אישרו הבוקר שראש הממשלה ושר הביטחון סיכמו כי "בשבועיים הקרובים לא ייעשה בשטח בבית אל שום דבר שיתפרש כקביעת עובדות בשטח, כדי לאפשר עוד הזדמנות למציאת פתרון לבתי השכונה".

איתן נגד חופש הצבעה: "אין מקום לטריקים"

הנהלת הקואליציה התכנסה הבוקר כדי לדון בסיכום שהושג עם ראש הממשלה. כל עוד אין החלטה לגבי משמעת קואליציונית של כלל חברי הכנסת של הקואליציה, השרים ישראל כץ (ליכוד) ודניאל הרשקוביץ (הבית היהודי) הודיעו כי יתמכו בהצעת החוק. "מדובר בעניין עקרוני, ועל ראש הממשלה לאפשר לכל שר להצביע בהתאם לצו מצפונו, כפי שהיה מקובל במקרים דומים בעבר", אמר השר כץ, "הריסת הבתים בשכונת האולפנה עלול להוביל להריסת אלפי בתים נוספים ביהודה ושומרון, וזאת גזירה שהציבור אינו יכול לעמוד בה". השר הרשקוביץ הוסיף: "זו הצבעה מצפונית ויש לאפשר לשרים חופש הצבעה, בדומה לחופש שניתן לחבר הכנסת".

מנגד, היו שדחו את הקריאות לאפשר חופש הצבעה להצעת החוק. השר מיכאל איתן, הנמנה עם המתנגדים, אמר כי "אין מקום לטריקים ולהיתממות בדרך של חופש הצבעה לשרי הממשלה. הממשלה חייבת להישאר איתנה בהתנגדותה לחוק ההסדרה". לדבריו, "חופש הצבעה ישדר לאזרחי ישראל שלממשלה אין עמדה בסוגיה מרכזית הנוגעת לשלטון החוק ולעליונות המשפט. זהו ניסיון ציני ופחדני שפוגע בעקרונות הממשל הבסיסיים. את בעיית בתי האולפנה ניתן לפתור מבלי לפגוע במפעל ההתיישבות ומבלי להתחמק מהחלטות בג"ץ. ביהודה ושומרון יש מספיק אדמות כדי ליישב מיליוני מתיישבים, מבלי לגזול אף פיסת קרקע פרטית ובאישור בית המשפט".

שר הביטחון, אהוד ברק, הודיע כי הוא מתנגד בכל תוקף להצעת החוק. "מדובר בהצעת חוק שמזיקה למדינת ישראל, לממשלת ישראל ולמפעל ההתיישבות, ותשמש נשק אפקטיבי בידי יריבי ישראל בזירה הבינלאומית ובמערכות המשפט הבינלאומיות", ציין ברק, והוסיף כי "במדינה מתקדמת אין אפשרות לחוקק חוק שיבטל פסק דין קונקרטי וחלוט של בג"ץ. בית-אל הוא יישוב גדול וחשוב, שעתיד להישאר חלק מישראל בכל הסדר עתידי. הפתרון שיימצא צריך לשלב ביצוע החלטת בג"ץ עם חיזוק בית אל".

"עצם העלאת חוק ההסדרה להצבעה טרומית מבזה את הכנסת ואת הדמוקרטיה הישראלית", אמרו בתנועת שלום עכשיו, לקראת ההצבעה הצפויה. "על נתניהו בעצמו להתייצב ולהצביע נגד החוק, המתיר גזל אדמות ומבטל את פסיקות בית המשפט העליון. החוק מבקש להכפיף את הדמוקרטיה לצרכי המתנחלים ולעקור את פסיקות בית המשפט".

יחד עם זאת, המתנחלים דווקא הביעו סיפוק מדחיית ההצבעה בשבועיים, מה שלטענתם יאפשר הגעה להסדר. "אם ראש הממשלה ביקש, אז יש לתת לו את ההזדמנות למנוע את הריסת שכונת האולפנה", אמר הבוקר ראש מועצת בית אל, משה רוזנבוים, לוואלה! חדשות. "נתניהו העביר אלינו מסרים ברורים בימים האחרונים, לפיהם השכונה בשום פנים ואופן לא תיהרס, ואני רוצה להאמין שההבטחה אכן תמומש. אני סומך על ראש הממשלה שהביע בעצמו עמדה ברורה נגד הריסת הבתים. אמינותו האישית ואמינותה של הממשלה כולה מוטלת על הכף".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully