וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות היסטוריות: 13 מתמודדים על נשיאות מצרים

ניר יהב

23.5.2012 / 9:00

50 מיליון מצביעים בארץ הנילוס יצאו להשתתף בבחירות חופשיות ודמוקרטיות. והמועמדים? כולם גברים, כולם מבטיחים רפורמות גדולות שיצילו את הכלכלה - וכולם מתנערים ממובארק

במצרים נפתחו הבוקר (רביעי) הקלפיות בבחירות לנשיאות, הבחירות החופשיות הראשונות מאז המהפכה בשנה שעברה שהביאה להדחתו של הנשיא חוסני מובארק. כ-50 מיליון בעלי זכות הצבעה יצאו ל-13 אלף עמדות הבחירה שנפרשו ברחבי המדינה. הבחירות ייארכו יומיים ויימשכו עד מחר בשעה 20:00.

13 מועמדים מתמודדים על תפקיד הנשיא, ואם אף אחד מהם לא יקבל יותר מ-50% מהקולות - התסריט הסביר - ייערך סיבוב שני ב-16-17 ביוני.

רבבות שוטרים יתפרשו ברחבי הערים כדי לשמור על הביטחון ולדאוג להליך בחירות תקין וחופשי. נציגים מכל המפלגות ישתתפו בספירת הקולות עם תום הבחירות. הפרשנים במצרים מעריכים כי שיעור ההצבעה יהיה גבוה מאוד, ויעבור את שיעור ההצבעה שנרשם בבחירות ההיסטוריות לפרלמנט לפני חצי שנה, שעמד על יותר מ-62%. בבחירות ההן השיגו התנועות האיסלמיות, ובראשן מפלגת "החירות והצדק" של תנועת האחים המוסלמים, רוב של 70% מהמושבים - אולם אזרחי מצרים יודעים שהבחירות החשובות ביותר הן לתפקיד הנשיא, וכאן התמונה שונה לחלוטין.

לנוכח ריבוי המועמדים, לפי כל ההערכות, הבחירות לא יוכרעו בסיבוב הראשון, וייערך סיבוב נוסף ביוני. אם להאמין לסקרים מהשבועות האחרונים, לסיבוב הזה צפויים להעפיל השניים הבולטים: שר החוץ לשעבר עמרו מוסא, והמועמד האיסלמי המתון, עבד אל-מונעם אבו אל-פותוח.

בחירות היסטוריות במצרים - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות

מעבירים ארגזים עם פתקי הצבעה לקלפי בבירת מצרים, קהיר, לקראת הבחירות לנשיאות, 22 במאי 2012. רויטרס
ארגז פתקים נלקח על ידי עובדת ועדת הבחירות לקלפי בקהיר, אתמול/רויטרס

יהיה אשר יהיה הנשיא חדש, בחירתו תסיים תקופה בת יותר משנה בה נשלטת מצרים על ידי המועצה הצבאית העליונה בראשותו של פילדמרשל מוחמד חוסיין טנטאווי, שירשה באופן זמני את השלטון מהנשיא המודח חוסני מובארק, לאחר המהפכה בינואר אשתקד.

הפרשן הביטחוני הבכיר במצרים, הגנרל סייף אל-יזל, הנחשב לאחד האנשים המקורבים למועצה, הבהיר אתמול כי היא מעוניינת להעביר "בהקדם האפשרי" את השלטון לידיים אזרחיות. עוד גילה כי טנטאווי אינו מעוניין לכהן בתפקיד בממשלה שיקים נשיא מצרים החדש, ומעדיף לפרוש מהחיים הפוליטים.

אזרחי מצרים הנרגשים מקווים שהבחירות יעברו בצורה תקינה וללא זיופים - ולפחות לפי מערכת הבחירות שהתנהלה עד כה, נראה שהן אכן מתקיימות בצורה חופשית, הוגנת ודמוקרטית לחלוטין - מחזה חסר תקדים במצרים, ונדיר בעולם הערבי כולו. ספירת הקלפיות צפויה לפי ההערכות מספר ימים, ורק אז יפורסמו התוצאות הרשמיות.

עוד על הבחירות במצרים:
מדינאי נגד איסלמי: מרוץ דו-ראשי לנשיאות מצרים
בישראל כבר הצביעו בבחירות במצרים: "לוקחים חלק בהיסטוריה"
מיום ראשון השבוע - אין יותר תעמולה במצרים
גם בבחירות במצרים - זאת הכלכלה, טמבל / ניר יהב
סקר במצרים: רוב לשימור השלום עם ישראל, אך תוך צינון היחסים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
עימות טלוויזיוני בין שני המועמדים המובילים לנשיאות במצרים, עמרו מוסא (מימין) ועבד אל-מונעם אבו אל-פותוח, 11 במאי 2012. Mahmoud Khaled, Al Masry Al Youm, AP
העימות הטלוויזיוני בין מוסא/AP, Mahmoud Khaled, Al Masry Al Youm

הכירו את 13 המועמדים

רשימת המועמדים עברה תהפוכות ושינויים רבים במהלך החודשים האחרונים. מתוך 23 המועמדים שנרשמו נפסלו עשרה, בהם, בין היתר, גם סגן ראש תנועת "האחים המוסלמים" והמועמד המוביל של התנועה, חיירת שאטר, וכן סגן הנשיא לשעבר עומאר סלימאן. אל קו הסיום הגיעו 13 מתמודדים - כולם גברים, כולם מתנערים ממשטר מובארק, כולם בעד רפורמות מרחיקות-לכת, כולם מבטיחים להציל את כלכלתה של מצרים וכולם מתנגדים לשחיתות. הנה הם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"המנוסה והמתאים ביותר": עמרו מוסא

עמרו מוסא, בן 76, לשעבר מזכ"ל הליגה הערבית ושר החוץ של מצרים, הוא ללא ספק הדמות המוכרת ביותר בין המועמדים - ובינתיים מסתמן כמועמד המוביל לניצחון. הוא בעל ניסיון דיפלומטי ופוליטי רב וקשרים טובים בעולם הערבי והמערבי משנותיו הרבות בממשלתו של מובארק, ובכל זאת, הוא אינו מזוהה עם שיטות הדיכוי של המשטר הקודם.

מועמדות תעמולה של עמרו מוסא, מועמד לנשיאות מצרים, בעיר אלכסנדריה, מאי 2012. רויטרס
כרזות תעמולה של עמרו מוסא, השבוע באלכסנדריה/רויטרס

אלו שכבר הספיקו להתאכזב מהאיסלמים - ויש לא מעט כאלו - יצביע ככל הנראה למוסא. יצטרפו אליהם ליברלים, חילונים וצעירים. הישארותו במרוץ של ראש הממשלה לשעבר אחמד שפיק - ליברלי וחילוני כמו מוסא - עלולה מעט לכרסם מכוחו.

גם גילו המתקדם של מוסא והעובדה שלא הצטרף למפגינים מיד עם תחילת המהפכה פועלים לרעתו. למרות שבמצרים יש שרואים בו שריד של משטר מובארק (הוא כיהן במשך עשר שנים כשר החוץ בממשלתו), הוא מתנער מהמשטר המודח ומבהיר מעל כל במה שהוא האדם המנוסה והמתאים ביותר להוביל את מצרים ולהוציא אותה מהמשבר שאליו נקלעה. הוא ידוע בעוינותו כלפי ישראל, אך למרות זאת הבהיר השבוע כי הוא אינו רואה בישראל אויבת אלא יריבה. על פי רוב הסקרים, הוא מוביל בבטחה עם כ-40 אחוזי תמיכה.

אבו אל-פותוח נהנה מכל העולמות

ד"ר עבד אל-מונעם אבו אל-פותוח, בן 61, הוא רופא במקצועו. בשנות ה-80 הצטרף לתנועת "האחים המוסלמים", וב-1996 נעצר לחמש שנים. בשנה שעברה הודח מהתנועה לאחר שהכריז כי ירוץ לנשיאות, בניגוד להחלטת התנועה באותו שלב שלא להציג מועמד.

הוא מזוהה עם הזרם המתון באחים המוסלמים, למרות שאינו חבר בתנועה ומתמודד כמועמד עצמאי. יתרונו הגדול הוא שהוא מושך מצביעים מקרב תומכי האחים המוסלמים וכן מקרב מאוכזבי התנועה. כמו כן, הוא מרוויח מפסילת מועמדים איסלמים אחרים, כדוגמת שאטר ומועמד התנועה הסלפית חאזם אבו איסמעיל. הוא רואה בישראל אויב, והצהיר כי לא יכיר בה. יחד עם זאת, הבהיר כי יכבד את הסכם השלום, יפעל להכניס בו תיקונים ולא יכפה את עמדתו בנושא על הפרלמנט והעם. הוא זוכה ל-25-30% תמיכה בסקרים, שני רק למוסא.

שפיק ינקז את הקולות של סלימאן

אחמד שפיק, בן 71, כיהן בעבר כמפקד חיל האוויר המצרי וכשר לענייני תעופה אזרחית. בעת ההתקוממות נגד הנשיא לשעבר מובארק, מינה אותו האחרון לתפקיד ראש הממשלה בניסיון להפיס את המפגינים. הוא פרש לאחר כמה שבועות בלבד בלחץ המפגינים.

שפיק מזוהה מאוד עם המשטר המודח ולפיכך סיכוייו להיבחר אינם גבוהים. אלו שבכל זאת תומכים בו הם חילוניים, ליברלים, ומי שתמך בסגן הנשיא לשעבר עומאר סלימאן - שנפסל על ידי ועדת הבחירות המרכזית. שפיק, שהגיע למקום השלישי באחד הסקרים האחרונים, הבטיח למנות לעצמו שלושה סגנים אם ייבחר: מהזרם האיסלמי, נוצרי ואישה. אם ייערך סיבוב שני, תומכיו צפויים להעביר את תמיכתם לעמרו מוסא.

מורסי יחיל את חוקי השריעה

ד"ר מוחמד מורסי, מהנדס בן 62, מכהן כיו"ר מפלגת "החירות והצדק" - הזרוע הפוליטית של האחים המוסלמים. הוא הגיש את מועמדותו לנשיאות מטעם התנועה ממש ברגע האחרון, כמועמד חלופי למקרה שוועדת הבחירות המרכזית לא תתיר לסגן מנהיג התנועה, חיירת שאטר, להתמודד - כפי שאכן קרה.

מועמד האחים המוסלמים לנשיאות מצרים, מוחמד מורסי, מאי 2012. Fredrik Persson, AP
המצביעים מאוכזבים. מוחמד מורסי בעצרת של האחים המוסלמים/AP, Fredrik Persson

מורסי הצהיר כי הוא תומך בהשארת הסעיף בחוקה המגדיר את האיסלם כדת המדינה, ואת עקרונות השריעה כמקור החקיקה הראשי. רבים מאזרחי מצרים שהצביעו עבור האחים המוסלמים בבחירות לפרלמנט מאוכזבים מהם כעת, משהפרו את הבטחתם לא להציב מועמד לנשיאות ונתפסים כרודפי שררה. זו הסיבה שמורסי אינו זוכה להצלחה רבה בסקרים, וברובם הוא מקבל לא יותר מ-3-5%. בדומה ליתר המועמדים, אמר מורסי כי יכבד את הסכם השלום עם ישראל - אולם יאפשר דיון מחדש בסעיפיו.

ממשיכו של נאצר וידידו של נסראללה

חמדין סבאחי, בן 58, הוא מועמד חילוני עצמאי מהזרם הנאצריסטי - דרכו של הנשיא לשעבר גמאל עבד אל-נאצר. ב-1996 הקים את מפלגת "אל-כראמה" ("הכבוד") שהוכרה כמפלגה רשמית רק לאחר המהפכה ב-2011. ב-2005 היה ממייסדי תנועת האופוזיציה "כפאיה" שנאבקה מרות נגד משטרו של חוסני מובארק ובכוונות להוריש את השלטון לבנו גמאל. הוא אמר בין היתר כי ייתכן ויביא את הסכם השלום עם ישראל למשאל עם, ובירך על ההחלטה המצרית להפסיק את ייצוא הגז לישראל. הוא זוכה לתמיכה של כ-3% מציבור הבוחרים.

כרזות תעמולה של חמדין סבאחי, מועמד לנשיאות מצרים, קהיר, מאי 2012. רויטרס
מודעות תעמולה של חמדין סבאחי, השבוע בקהיר/רויטרס

סלים אל-עווא, בן 69, הוא מועמד איסלמי עצמאי שכיהן עד 2010 כמזכ"ל האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים. בעמדותיו הוא נחשב קרוב יותר לזרם המרכזי של האחים המוסלמים, הגם שהוא אינו חבר בתנועה. הוא זוכה לתמיכה של חלקים מתומכי האחים המוסלמים והמפלגה הסלפית. בעבר אף הודה כי הוא מיודד עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, וכך נוצר לו דימוי של אוהד השיעים. גם הוא הגדיר את ישראל כאויב והצהיר כי הוא תומך בתיקון הסכם השלום. ברוב הסקרים הוא מגיע למקום הרביעי, עם 5-6% תמיכה.

וכל היתר

יתר שבעת המועמדים צפויים לזכות לפי ההערכות והסקרים בתמיכה נמוכה עד אפסית. הישאם אל-בסטאוויסי, בן 61, הוא שופט במקצועו ואיש אופוזיציה ותיק של משטר מובארק. הוא מתמודד מטעם מפלגת השמאל "תגמוע" (מפלגת האיגוד המקצועי הלאומית הפרוגרסיבית). הוא נודע במאבקו בכפיית עמדת משרד המשפטים על השופטים, ובמאבקו לפיקוח משפטי על הבחירות במצרים. בשל הרדיפות נגדו, הוא עבר לכווית ב-2008 ורק לאחר המהפכה ב-2011, שב למצרים.

חאלד עלי, מועמד לנשיאות מצרים, מאי 2012. רויטרס
צעיר המועמדים. חאלד עלי/רויטרס

חאלד עלי, בן 40, הוא צעיר המועמדים. הוא עורך דין המתמחה בענייני זכויות אדם וזכויות עובדים, ומתמודד באופן עצמאי. בעבר עמד בראש המרכז המצרי לזכויות כלכליות וחברתיות וזכה בפרסים מטעם ארגוני זכויות אדם על מאבקיו בשחיתות. הוא סיפק סיוע משפטי לאסירים שנכלאו בשל פעילותם נגד משטר מובארק, ומשווק את עצמו כ"מועמד העניים".

אבו אל-עז אל-חרירי, בן 67, הוא חבר פרלמנט מטעם מפלגת "הברית העממית הסוציאליסטית" ומועמד מטעמה בבחירות. הוא איש שמאל שכבר נבחר בעבר לפרלמנט ב-1976 וב-2000. הוא נעצר פעמים רבות בתקופת הנשיא לשעבר אנואר סאדאת בשל השתתפותו בהפגנות נגד הסכמי קמפ דיוויד, שבהם הוא רואה "בגידה". בראיון לטלוויזיה המצרית הצהיר כי אם ייבחר, לא יאפשר לאף ישראלי לדרוך על אדמתה של מצרים, יגרש את שגריר ישראל בקהיר ויפעל לביטול הסכם השלום.

חוסאם חיראללה, מועמד לנשיאות מצרים, מאי 2012. Fredrik Persson, AP
מועמד "השלום הדמוקרטי". חוסאם חיראללה/AP, Fredrik Persson

עבדאללה אל-אשעל, בן 67, שימש בעבר כעוזר שר החוץ וכשגריר, וכיום מרצה למשפט בינלאומי באוניברסיטה האמריקאית בקהיר. כמקורב לזרם האיסלמי, החליט אל-אשעל להתמודד לנשיאות מטעם המפלגה הסלפית הקטנה "אל-אסאלה" ("האותנטיות"). הוא מקורב לאחים המוסלמים, דוגל בהחלת השריעה ובביטול הסכם השלום עם ישראל "אם הפרלמנט ידרוש זאת".

מוחמד עיסא, בן 67, הוא מרצה למשפטים המתמודד לנשיאות מטעם מפלגת "הדור הדמוקרטי". בעברו שימש כקצין בכיר במשטרת מצרים. חוסאם חיראללה, בן 67, לשעבר בכיר במודיעין המצרי, מתמודד מטעם מפלגת "השלום הדמוקרטי". מחמוד חוסאם, בן 67, מייסד ונשיא מפלגת "ההתחלה" הוא קצין משטרה לשעבר.

לפניות לכתב: nir_yah@hotmail.com

כרזות תעמולה של מועמד האחים המוסלמים לנשיאות מצרים, מוחמד מורסי, לקראת הבחירות, קהיר, מאי 2012. רויטרס
כאן תומכים באחים המוסלמים. כרזה של מורסי בחנות בקהיר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully