וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במשטרה מאשרים: לא ניתן היה לאתר את הבעיה בבלמים בבדיקה רגילה

קובי דוד

22.5.2012 / 20:20

בעוד ש-8 הנספים הוכנו לקבורה, גם במכון הרישוי אומרים שלא ניתן לדעת מה קרה לבלמים מאז שהמכונית עברה טסט. מהחקירה עולה שהנהג - אב המשפחה - צבר 14 עבירות תנועה

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: טל רזניק)

כ-5,000 בני אדם השתתפו אמש (שלישי) במסע ההלוויה של שמונת בני משפחת אטיאס, שנהרגו אתמול לפנות בוקר בתאונת דרכים בטבריה. בזו אחר זו הוטמנו גופותיהם של רפאל אטיאס, בן 42 ושל רעייתו יהודית, בת 42, לצד אלו של שישה מילדיהם – אביה (17) והתאומים אלישיב ונריה, בני 16, שירה (11), תאיר (9) ונועה (4).

קברי משפחת אטיאס שנהרגו בתאונת דרכים, בית הקברות בצפת, 23 במאי 2012. משה אסרף, ג'יליס
שמונת קברי משפחת אטיאס, הבוקר בבית הקברות בצפת/ג'יליס, משה אסרף
מסע ההלוויה של בני משפחת אטיאס בצפת. מאי, 2012. יותם רונן
מסע ההלוויה של בני משפחת אטיאס, הערב/יותם רונן

חוקרי התנועה של המחוז הצפוני עדיין פועלים בניסיון לאתר את מקור הבעיה שהביא לתאונה, בה נהרגו רפאל ויהודית אטיאס עם שישה מילדיהם. מלבד בעיית שחיקת הבלמים שגרמה לאיבוד שליטה ברכב, חוקרי התנועה בדקו בצורה קפדנית את הטיפול השוטף ברכב, מסוג מיצובישי גרנדיס משנת 2007.

באמצע חודש פברואר, עבר הרכב בהצלחה את מבחן הרישוי השנתי, במכון רישוי בחצור הגלילית. במהלך החקירה, נבדק חשד לרשלנות של אנשי המקצוע שאישרו את תקינותו של הרכב, אשר לא הבחינו בבעיית הבלמים שגרמה לתאונה המחרידה, אך לאחר בדיקה מקיפה נשלל החשד לכך. לדברי סנ"צ יוסי חתוקאי, קצין תנועה במחוז הצפוני, הבעיה בבלמים לא הייתה ניתנת לאיתור במהלך המבחן. "חשוב לציין כי במהלך הבדיקה המדוברת לא בודקים את הרפידות של הבלמים, שהיו שחוקים, אלא את טיב הבלימה. מכון הרישוי פעל על פי התקנים המקובלים בחוק", ציין.

מסע ההלוויה של בני משפחת אטיאס בצפת. מאי, 2012. יותם רונן
אלפים הגיעו ללוות את בני משפחת אטיאס בדרכם האחרונה/יותם רונן

מנהלי מכון הרישוי בחצור הגלילית, שאישר את מבחן תקינות הרכב השנתי, מסרו בתגובה: "הבדיקה התבצעה על פי כל הנהלים המחמירים של משרד התחבורה. חשוב לציין כי הרכב המדובר, כמו שאר הרכבים שמגיעים אל מכון הרישוי, נבדק על ידי מכשירים טכנולוגיים המיועדים לכך. בתום הבדיקה שהתבצעה בשקיפות מלאה, לא היה קיים חשד לבעיה במערכת הבלימה. הרכב עבר בהצלחה את הטסט". כמו כן, הוסיפו בעל המכון כי "אין לי מושג מה קרה במהלך שלושת החודשים הללו. אני רק יכול להצטער על האסון הנורא שקרה, ולהשתתף בצערם של המשפחה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרכב של משפחת אטיאס הידרדר לוואדי ועלה באש. ההורים ושישה מילדיהם נהרגו/מערכת וואלה!, צילום מסך

בין כיווני החקירה השונים שנבדקו, ניתן גם דגש על עברות התנועה שביצע אב המשפחה, רפאל אטיאס בשנים האחרונות. מבדיקה עולה כי במהלך 24 השנים מאז הוציא אטיאס את הרישיון לרכב, הוא צבר 14 עבירות תנועה שונות, כאשר העברה האחרונה בוצעה בשנת 2010, כשנתפס על ידי שוטרי התנועה נוהג ללא חגורת בטיחות.

עם זאת, סנ"צ חתוקאי המעיט בערך עברו של הנהג כגורם משפיע בתאונה הלילה, וציין כי לא מדובר בעבירות חריגות. "מדובר בנהג נורמטיבי ללא עבירות תנועה חריגות. לא ניתן להסיק מהם עובדות על התאונה הקטלנית שאירעה", אמר.

(איור: סטודיו www.artishok.co.il)

התאונה אירעה סמוך לשעה 02:00 בלילה. אב המשפחה, שנהג ברכב מסחרי יחד עם אשתו ושבעת ילדיו, הבחין כי הבלמים ברכבו לא פועלים. לדברי המשטרה, האב צלצל למוקד 100 והסביר למוקדנית כי הבלמים הפסיקו לפעול, וכי הרכב נוסע במהירות של 120 קמ"ש. לאחר מכן, העביר את הטלפון לאשתו, שניסתה להסביר למוקדנית היכן הם נמצאים, וקראה לעזרה. "בורא עולם תשמור עלינו, בורא עולם תציל אותנו", זעקה האם. שניות אחר כך נותקה השיחה, והרכב הידרדר לתהום ועלה באש.

רס"ר מאיר חורש, אחד השוטרים שקיבלו את הדיווח, יצא לכיוון הרכב וניסה לצלצל בשנית למספר שפנה למשטרה - אולם הוא היה מנותק. כשהגיע למקום ראה חורש כי הרכב הידרדר לוואדי במורד דרך מנחם בגין וכי הוא עולה באש. אחד התושבים שהגיע למקום הבחין בילדה בת השבע שנזרקה מהחלון. הילדה, רחל אפרת היא הניצולה היחידה בתאונה, והיא מאושפזת כעת במצב קל עד בינוני בבית החולים רמב"ם בחיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully