וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח נציב הקבילות: מפקדים בצה"ל משתמשים באלימות לאכיפת מרות

8.5.2012 / 16:01

הדו"ח השנתי של נציב קבילות החיילים מעלה בין היתר תופעה של אלימות והשפלה מצד מפקדים, וליקויים חמורים בתנאי המגורים בבסיסים ובטיפול בבעיות רפואיות של חיילים

בצה"ל קיימת תופעה של מפקדים המשתמשים באלימות ובהפעלת כוח לשם אכיפת מרות או כדרך של חישול – כך עולה מדו"ח נציב קבילות החיילים השנתי שפורסם היום (שלישי) על ידי נציב קבילות חיילים, האלוף במיל' יצחק בריק, שציין 40 שנה להיווסד המוסד. מהדו"ח עולה כי בשנת עבודה זו התקבלו בנציבות 6,940 קבילות, מהן 51.4% נמצאו מוצדקות. הדו"ח עסק השנה בעיקר באלימות מפקדים, בהיעדר הכשרה לתחום הטיפול בפרט, ביישום מדיניות בפועל שאינה תואמת את פקודות הצבא, במעורבות הורים בטיפול המפקדים בחיילי צה"ל, באתגרים שמציבה רשת הפייסבוק עבור צה"ל, בתשתיות, באחזקה ובתברואה במחנות צה"ל, באחריות מפקדים לליקויים בהפניה ובפינוי רפואי של חיילים לטיפול רפואי ובחיילי המילואים.

בנושא אלימות המפקדים, מהקבילות מתברר כי מפקדים משתמשים באלימות תוך כדי נקיטת התבטאויות בוטות, גידופים הנובעים מכעס ואלימות פיזית, על רקע מידת הצלחתם או אי הצלחתם של הפקודים במשימות. באחת הקבילות, עלו טענות קשות כלפי מפקד פלוגה, קצין בדרגת סרן, ונגד סגנו, קצין בדרגת סגן, בטענה שהסגן נהג באלימות כלפי פקודיו, ונהג להכות אותם כחלק מהווי שאימץ לעצמו, בשל שירותו ביחידות מובחרות. נציב קבילות החיילים העיר למפקדים כי על אף שהיו סימנים מעידים, לא עשו די כדי לעצור את הקצינים.

בקבילה אחרת שהוגשה, התברר כי לאחר שבסיום אימון באמצעות רובי "פיינטבול", המשיך חייל לירות בניגוד לפקודת "חדל" של מפקד המחלקה, וזה דחף את החייל לעבר הרצפה, בעט בו בחוזקה והניח את רגלו על פלג גופו העליון לעיני שאר החיילים. המפקד הכחיש את המעשה, אך חיילי המחלקה אישרו בעדותם את גרסת החייל. במקרה אחר, נכנס הקצין לאוהל, ניער חייל בחוזקה בטענה כי אינו מנקה כראוי את הנשק.

קללות, השפלה והפרת פרטיות

קבילה אחרת חשפה התנהגות אלימה ומשפילה של נגד בכיר המשרת כמפקד מחנה בחטיבת חי"ר, אשר נהג לקלל, להשפיל ולשבור ציוד צבאי ואזרחי של חיילים, ופעל באלימות פיזית ומילולית. באירוע אחר, קבלה חיילת בשירות החובה על אופן התנהלותו ועל יחסו של נגד בכיר ביחידתה כלפיה. לטענתה, הנגד אחז בידו האחת את ש?ערה ובידו השנייה במספריים ואיים עליה כי יגזור את ש?ערה אם לא יהיה אסוף לפי כללי ההופעה והלבוש הנהוגים בצה"ל.

נציב קבילות החיילים עסק בדו"ח גם בתלונות שעיקרן השפלות של חיילים. באחד המקרים, התלונן חייל בשירות החובה, המוכ?ר כ"חייל בודד" וזכאי לסיוע כלכלי, על אופן התבטאותו והתנהלותו האלימה של נגד המשמעת ביחידתו כלפיו, כשהיה בתורנות שמירה. לדבריו, בעת שישן, משך הנגד את המזרן עליו ישן והפיל אותו ממיטתו לעיני חיילים בחדר. לדברי החייל, הנגד, שהיה מודע לבעיות שיש לחייל בבית והביאוהו להתגורר בבסיס, אמר לחייל: "מה אתה מסכן, אין לך בית". במקרה אחר, טיפל הנציב בתלונה של חייל בשירות חובה המשרת כלוחם חי"ר, אשר עבר מסכת של נידוי וחרם על ידי חבריו למחלקה, לאחר שאחד המפקדים החליט שכעונש יישאו אותו הלוחמים במסע על גבי אלונקה.

מסע אלונקות. דובר צה"ל
"חייל עבר מסכת של נידוי וחרם לאחר שאחד המפקדים החליט שכעונש יישאו אותו הלוחמים במסע על גבי אלונקה"/דובר צה"ל

במקרה נוסף, התייחס קצין בכיר לאחד מחייליו באופן משפיל, כשהשתמש במילים כמו "סתום" ו-"דביל". המפקד אישר את המיוחס לו בעניין זה, הביע את צערו על כך ומסר כי הוא מבין שטעה בהתנהלותו. חיילת בשירות החובה, עולה חדשה, התלוננה שמפקד הפלוגה בה היא משרתת דרש ממנה לעמוד על רגל אחת בסיום דין משמעתי שנערך בעניינה. לטענתה, משמילאה אחר הפקודה שניתנה לה, המ"פ החל לצחוק והיא נפגעה וחשה מושפלת. חייל נוסף התלונן נגד המפקדת שלו, קצינה בדרגת סגן-משנה, שפגעה בפרטיותו וחשפה ללא הסכמתו מידע אישי וחסוי בעניינו הנוגע לנטייתו המינית.

באחת הקבילות, התלוננה חיילת בשירות החובה על שקצינה מיחידתה כתבה עליה דברים בוטים ומשפילים בפייסבוק, ועל שמפקד היחידה לא העניש את הקצינה בחומרה. החיילת מסרה כי במהלך גלישה בפייסבוק, גילתה לתדהמתה שמלבד תמונתה שהעלתה הקצינה ברשת, הופיעו אמירות בוטות ומבזות של הקצינה לגביה. לדברי הקובלת, הקצינה ביקשה לשעשע כמה חיילים ומפקדים ביחידה באמצעות הדברים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

תשתיות מוזנחות, חולדות ופטרת במטבחים

הנציב התייחס בדו"ח גם למעורבות של הורים בשירות הצבאי של ילדיהם, ופנה אל המפקדים בדו"ח השנתי: "אין לחשוש ממעורבות ההורים בנעשה ביחידה. יתרה מזו, אף ניתן לרתום אותם לשמש רוח גבית לאשר נעשה בה. ניתן להפוך את מעורבותם מגורם מפריע, לכאורה, לגורם תומך, ומגורם מתערב לגורם מעורב". לדבריו, גלוי וידוע שלמפקדים יש מידע מוגבל אודות החייל, ואילו בני משפחתו עשויים לשפוך אור נוסף, שיש בו כדי לסייע למפקד בהתמודדות עם החייל. "גדולה מזו, בדיקה עניינית של טענות ההורים תחשוף בעיה או מצוקה אמיתית של בנם החייל, מצוקה שהמפקדים לא היו ערים לה קודם, נוכח חששו של החייל לפנות אליהם". גישה זו של הנציב באה על רקע תלונות של הורים על יחס מזלזל מצד המפקדים.

נושא נוסף אליו התייחס הנציב בדו"ח הוא התשתיות ותנאי המגורים של החיילים בבסיסים השונים. בסיכום הדו"ח, ציין האלוף במיל' בריק כי הוא נחשף במקרים מסוימים למציאות קשה, שבה חיילים וחיילות שוהים בתנאים בלתי סבירים, הן מבחינה בטיחותית והן מבחינה תברואתית. באחת הדוגמאות, ציין הנציב את המציאות באחד מבתי הספר למקצועות הלחימה של צה"ל, בו נמצאו ליקויים מובהקים באחזקת המחנה, כולל מצב מקלחות ירוד ולא ראוי לשימוש חיילים בהיבט תברואתי ובטיחותי. במבנים הניידים אין מזגנים, ותשתית החשמל לקויה, על אף שמדובר באזור חם מעל הממוצע הגיאוגרפי הארצי. כמו כן, אין תאורה היקפית למחנה, אין גדר בכל המקומות וישנו חוסר הלימה בין כמות המזון לפעילות החיילים. עוד נקבע כי המחנה אינו ערוך לחורף בהיבט התשתיות, ובית הכנסת הוסב לחדר אוכל בשל חוסר במקום, ומשום כך נאלצים חיילים המעוניינים להתפלל, לגשת לבית הכנסת המרכזי בבסיס, המרוחק באופן משמעותי מאזור הכשרת הטירונים.

עוד ציין הנציב כי הבסיס נראה נטוש, התשתיות הבסיסיות ירודות, המגורים אינם ראויים, מתקני התברואה מוזנחים ובלתי הולמים, יש בבסיס מפגעי תברואה המסכנים את בריאות החיילים, אין זמינות רפואית, והמענה הרפואי לוקה בבסיס. לדבריו, חלק מהחיילים שמגיעים לארוחת הצהריים נאלצים להסתפק בשאריות. יש נוכחות בעלי חיים בבסיס ועל כן המחנה מזוהם, מלא בצואת בעלי חיים ובערמות אשפה. חמורים וגמלים מסתובבים בפחים וברחבי המחנה, וכלבים רבים ופגרים פזורים בכל המחנה. באחד המטבחים נמצאו מכשירים מלוכלכים, מקקים רבים, תולעים, חולדות רבות, אוכל רקוב, פטרת בקירות ובכניסה לחדרי הקירור והמזון.

בקבילה נוספת התברר כי מספר חיילים, המשרתים ב"בור" של מחנה צבאי, התלוננו על כך שבבדיקת איכות האוויר התוך-מבנית שערכה מפקדת קצין הרפואה הראשי, התגלו בחדרי מבצעים שבהם הם משרתים ממצאים חמורים בדבר ריכוז פחמן דו-חמצני במבנה היחידה בכלל, ובחלל אזור עבודתם, בפרט. לטענת החיילים, בעקבות ליקויים אלו הם סובלים מתופעות לוואי חמורות, כגון גירויים בעיניים, גירוי בדרכי הנשימה, יובש בגרון, הפרעות שינה, עייפות כרונית וירידה בתפקוד הריאות.

סירוב מפקדים לפנות חיילים חולים

הנציב עסק השנה באופן יסודי ביחס מפקדים לתלונות רפואיות של חיילים. באחד המקרים, חזר חייל מחופשת שבת בביתו, התלונן על כאבי אוזניים וביקש ממפקד כיתתו להיבדק על ידי חובש, אך לא נענה. בהגיעו לשטח האימונים, חש החייל בכאבי ראש עזים. אף ששב ופנה למפקדיו, אלה פטרו אותו בכך שהוא מגזים בתלונותיו, ושעליו להיות חזק. תוך כדי הקמת האוהל, חש החייל בכאבי ראש מתגברים ובסחרחורת והלין על כך בפני סמל המחלקה, שענה לו בתקיפות: "כל עוד אתה מסוגל לעמוד, לדבר ולצעוק כמו עכשיו, סימן שאתה בסדר גמור". אם החייל התערבה, אך מפקד הכיתה טען כי אינו מוסמך לדברים עם הורים. גם ניסיונות לדבר עם מפקד הפלוגה לא צלחו. למחרת, הודיעו המפקדים לאם כי בנה נמצא בבית חולים, והוא נתון במצב קשה, כשהוא מורדם ומונשם. אבחנת הרופאים הייתה דלקת קרום המוח חיידקית. מפקד בסיס האימונים החטיבתי שתיחקר את האירוע, מצא שורה של ליקויים בהתנהלות סגל הפלוגה באירוע.

במקרה נוסף באותו נושא, שהתרחש במהלך פעילות תגבור של מחלקת לוחמים בגזרת אחת החטיבות המרחביות, התלונן חייל בפני מפקד מחלקתו על כאבי בטן חזקים, וזה שלח אותו למנוחה. בשעות אחר הצהריים, החריפו כאבי החייל, והוא פונה לבדיקה במרפאת החטמ"ר. קצין הרפואה החטיבתי, פרמדיק בהכשרתו, חשד כי מדובר בדלקת התוספתן, על כן הורה לפנות את החייל לחדר המיון בבית החולים הקרוב. בשלב זה, התעוררו חילוקי דעות בין המפקדים מיחידת האם של החייל לבין המפקדים בחטמ"ר בדבר האחריות לפינוי. קצין הרפואה החטיבתי עזב את המרפאה לאחר שבדק את החייל, וקצין ארגון הרפואה שנותר במקום לא מצא לנכון להתערב למען החשת הפינוי, ואף לא עדכן את קצין הרפואה החטיבתי כי הפינוי מתעכב. בסופו של דבר, פונה החייל לחדר המיון רק בשעות הבוקר, והובהל לחדר הניתוח, אז התגלה כי התוספתן שלו מנוקב ונמק. כתוצאה מכך, נדרש החייל לניתוח מורכב יותר ולתקופת החלמה ממושכת יותר. בירור המעשה חשף ליקויים חמורים, הן בהתנהלות המפקדים הנוגעים בדבר, והן בהתנהלות סגל הרפואה בחטמ"ר. הנציב התייחס לבעיות רפואיות של חיילים שאינן זוכות לביטוי או ליחס הולם מצד המפקדים, והציג מקרה שבו חיילים חירשים או כאלה הסובלים מבעיות שמיעה הוצבו בעמדות שמירה למרות אי כשירותם למשימה.

חייל צופה על העיר שכם. דובר צה"ל
"חיילים חירשים הוצבו בעמדות שמירה למרות אי כשירותם למשימה. חייל בשמירה/דובר צה"ל

מסיכום הדו"ח, שעסק בתקופה שבין 1 בינואר 2011 ועד 31 בדצמבר 2011 , עולה כי במהלך שנת 2011 נתקבלו בלשכת נציב קבילות החיילים 6,940 קבילות, לעומת 6,289 קבילות אשתקד. כלומר, בשנה הנסקרת חלה עלייה של 651 קבילות. מכלל הקבילות שלגביהן ערכה הנציבות בירור מלא, נמצאו כי 51.4% מהן מוצדקות. מספר הקבילות של חיילים בשירות החובה עמד השנה על 3,960, שהם 57% מכלל הקבילות, לעומת שנת 2010 בה היוו 59.2% מכלל הקבילות. מספר הקבילות של חיילים בשירות המילואים היה השנה 923, שהם 13.3% מכלל הקבילות, לעומת 14.5% בשנה שלפני. קבילות החיילים בשירות הקבע עמד השנה על 13.6% מכלל הקבילות. כן עולה כי חלה עלייה של 386 קבילות שהתקבלו מאוכלוסיות המיועדים לשירות הביטחון, ביחס לשנה הקודמת. משך הטיפול בקבילות גם הוא קיבל התייחסות, והדו"ח מלמד כי ב-69% מכלל הקבילות שהתקבלו בנציבות, הסתיים הטיפול בפרק זמן של עד חודשיים, וכי ב-94.55% הסתיים הטיפול בפרק זמן של עד שלושה חודשים.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לדו"ח כי "צה"ל מחויב ללמוד את תכניו ביסודיות ומקצועיות, להפיק את הלקחים המתבקשים ולתקן את הדרוש תיקון. ראש המטה הכללי, רב-אלוף בנימין (בני) גנץ, מינה עם קבלת הדו"ח את סגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר נווה, לטפל בפערים שהועלו בדו"ח וכן לעדכנו על התקדמות הנושא".

עוד נמסר מדובר צה"ל כי בתחילת השבוע נפגש הרמטכ"ל עם נציב קבילות החיילים, אלוף במיל' יצחק בריק, ושמע ממנו על המגמות העיקריות העולות מן הדו"ח". כמו כן, צויין כי העלייה במספר הקבילות שהוגשו "נובעת בעיקר מהעלייה המתמדת במספר הקבילות של מועמדים לשירות ביטחון, שהחל משנת 2006 נקבע כי באפשרותם להגיש קבילות".

לדברי דובר צה"ל, "הנציב הדגיש בדו"ח מספר נושאים אשר זכו לטיפול ושיפור משמעותי מאז פרסום הדו"ח הקודם כאשר בראשם תנאי שירות התצפיתניות, שימוש נאות ונכון ברשתות חברתיות על ידי חיילי צה"ל, העברת מידע רפואי ועוד. הרמטכ"ל בירך את הנציב על עבודתו המסורה, הדגיש את חשיבות תפקידו של נציב קבילות החיילים והזמין את הנציב להציג את ממצאיו בפני פורום מטכ"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully