וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משאל מקוון בברלין: הקליקו כן - ונכרות ראש כבש

שני סטודנטים לאמנות מעוררים זעם ותדהמה בגרמניה: הם בנו גיליוטינה, ומיליון גולשים כבר הצביעו באתר מיוחד על גורלו של הכבש לקראת גזירת דינו. אמנות - או בדיחה גרועה?

שני צעירים מברלין עורכים בימים אלה "ניסוי חברתי" מעורר מחלוקת, שנועד, לטענתם, "לבחון את גבולות האמנות דרך ראי של דמוקרטיה". אימאן רזאי ורוון מטרן, סטודנטים באוניברסיטת ברלין לאמנות (UdK), בנו גיליוטינה מחלקי עץ צבעוני ומפלסטיק, ומקיימים משאל אינטרנטי, בו מתבקשים גולשים להשיב אם ברצונם שכבש בוגר יוצא להורג באמצעותה או לאו. ההצבעה תינעל עוד 19 ימים.

העיתונות הגרמנית הביעה זעזוע מהמיזם, גם אם היא מפקפקת באמינותו. בעוד שכמה כלי תקשורת התעלמו מהסיפור, אחרים כתבו כי "חובה להביאו לידיעת הציבור". היומון הפופולרי "בילד" כינה את המיזם "מעוות", ודרש להטיל על שני הסטודנטים עונש מאסר אם יהרגו את הכבש.

עד סוף השבוע האחרון, הצביעו כמעט מיליון בני אדם באתר האינטרנט שהוקם עבור הניסוי. אלה שקוראים לחוס על חיי הכבש זוכים ליתרון של כמאה אלף קולות בהצבעה מעל אלה שתומכים בהוצאתו להורג.

צפו בשני הסטודנטים ובתהליך העבודה

בסרטון שהעלו לרשת לפני כעשרה ימים, רזאי ורוון תיעדו את בניית הגיליוטינה ואת צביעתה בוורוד, בצהוב ובכתום. הם נראים בסרטון כשהם "בודקים על יבש" את המכשיר, והכבש בתוכו. לדבריהם, הם בנו את המכשיר כמחווה למתקן המפורסם, ששימש לעריפת ראשים בימי המהפכה הצרפתית, משום שזו "המראה המדויקת ביותר של החברה המודרנית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתיחה - או ניסוי מעוות? הכבש, באחד ה"תרגולים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"יש מי שרוצה למנוע בעדנו להמשיך במיזם", אומר מורגן בסרטון, "יש גם מי שתמך בו מהיום הראשון ויש גם מי שמפחד מאיתנו". באוניברסיטת ברלין לאמנות אמרו כי "שני האמנים הבטיחו לבית הספר כי 'מיזם הגיליוטינה' נועד לשמש פרובוקציה אמנותית. אין בכוונתם להרוג את הכבש".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האתר שהוקם ומציג "ספירה לאחור" לקראת ההכרעה - ואת הגיליוטינה/מערכת וואלה!, צילום מסך

דובר PETA, הארגון הבינלאומי למען יחס אנושי לבעלי חיים, אמר כי "גם אם מדובר במתיחה, הרי שיש סכנה שאמנים אחרים, או 'אמנים-בכאילו', ישאבו השראה מהמיצג". בהודעה שמסר הארגון, נאמר כי "הדבר החיובי היחיד שנובע מהתקרית הזו, עד כה, הוא דיון ער בנוגע לרצח בעלי חיים, גם כשהוא אינו קשור לאלה המוגשים לצלחת". לדברי הארגון, "יהיה מזל אם התקרית הזו תגרום לכמה אנשים לשקול את דרך הצמחונות".

בשבוע הבא, אמן ברלינאי אחר היה אמור לחנוק למוות שני כלבים במופע רחוב ברובע שפנדאו בעיר. לפי דיווח ב"בברלינר מורגנפוסט", בית משפט אסר עליו לבצע את המופע, בשל עתירה שהוגשה נגדו. להגנתו, אמר האמן כי מיצגים מסוג זה מותרים מתוקף החוקה הגרמנית.

(עדכון ראשון: 22:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully