וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאב הראש האמריקאי כמראה לאיומים על מדינת ישראל

27.4.2012 / 12:58

יועצו הבכיר לענייני טרור של הנשיא אובמה, ג'ון בראנן, טוען כי ארגון אל קאעדה מרחיב שיתוף הפעולה עם ארגוני הטרור בדרום אסיה ולכן דרושה תגובה צבאית ממוקדת. קצין איסוף

ג'ון א. בראנן, היועץ הבכיר ביותר לענייני טרור של נשיא ארה"ב ברק אובמה, ביקר בשבוע שעבר במטה משטרת ניו יורק ונאם בפני הקצונה הבכירה, שחטפה ביקורת בכלי התקשורת לאחר שהורתה על מעקב צמוד לאנשי עסקים וסטודנטים מוסלמים במסגדים החשודים בפעילות טרור. הוא דיבר על האיזון בין הרצון לשמור על ביטחון האזרחים לחופש הפעולה של האזרחים, תוך כדי שהוא משבח את פעילות המשטרה.

בראנן מילא שורה ארוכה של תפקידים בכירים ב-CIA ועסק במשך שנים בחקר טרור. הוא היה אחד האנשים שצולמו בחדר הצר, מביט לצד אובמה בחיסול אוסמה בן לאדן על ידי לוחמי יחידת העילית "אריות הים". למקורביו הוא נוהג לספר כי הוא נכח בחדר הסגלגל כשאובמה קיבל את התדרוך הראשון על מיקומו של בן לאדן וגם בעת האישור לחסלו.

ג'ון א. בראנן, יועץ בכיר של נשיא ארה"ב. AP
דיבר על האיזון בין הרצון לשמור על ביטחון האזרחים - לחופש הפעולה שלהם. ג'ו א. בראנן/AP

במסגרת תפקידו, נפגש בראנן לשיחה מדי יום עם נשיא ארה"ב, וכך הופך, מן הסתם, לאחד האנשים המשפיעים על דוקטרינת סיכול הטרור האמריקאית, ולמוצא פיו יש משקל רב. לאחר שקיבל מחיאות כפיים סוערות מקציני המשטרה, הוא הציג את דעותיו על הטרור המתפתח בעולם. בהמשך ישיר לפרסום האסטרטגיה של משרד ההגנה בינואר השנה, הסביר בראנן כי ארגון אל קאעדה מרחיב את שיתופי הפעולה עם ארגוני הטרור בדרום אסיה, המזרח התיכון ומקומות נוספים, דבר שמחייב תגובות צבאיות נקודתיות. ניצנים לשיתופי הפעולה בין אל קאעדה לארגוני טרור מקומיים, ניתן לראות באלג'יריה, לוב, טוניסיה, ניז'ר, מאוריטניה ועוד.

יכולות איסוף המודיעין מקלות על קבלת ההחלטות

דבריו של בראנן באים בחיבור ישיר לבקשת ראשי ה-CIA בחודש שעבר להרחיב את סמכות השימוש במטוסים לא מאוישים באזור דרום תימן, על פי מודל פקיסטן המאפשר לפגוע בפעילות טרור חשודה ללא ידיעה ברורה מה היא זהות המטרות. כאמור, דרום תימן הפכה לקרקע החמה עבור ארגוני טרור ובראשם אל קאעדה, שרואים בה גן עדן אחרי עירק ואפגניסטן. על פי פרסומים זרים, המדינה גם משמשת ציר להברחת אמצעי לחימה לארגוני טרור פלסטינים ברצועת עזה.

הדיון על הרחבת הסמכות הפך למקור של ביקורת מצד ארגוני זכויות אדם, אך לפחות בכל מה שקשור למתקפות טרור בשנים האחרונות על ידי חיל האוויר האמריקאי, הנושא נדון וקיבל את האישורים המתאימים.

ניתן להעריך כי אם אובמה יאשר את הרחבת הסמכות תהיה זו התעצמות ביכולות של הארגון החשאי שצובר כוח בשנים האחרונות על רקע הישגיו במלחמה בטרור, וכן, יכולות הצבא האמריקאי ההולכות ומשתפרות, בדגש על החימוש המדויק והיכולות מדהימות לאיסוף מודיעין, מקלות על קבלת ההחלטות של הדרג המדיני בארה"ב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
המגרש עליו השתרע המתחם בו חוסל אוסמה בן לאדן בפקיסטן. רויטרס
ראשי ה-CIA ביקשו להחיל את מודל פקיסטן בדרום תימן. איזור ביתו של בן לאדן באבוטבד/רויטרס

שיתופי הפעולה בין ארגוני מודיעין אמריקאים לארגוני מודיעיניים ברחבי העולם הם דרך טובה להתמודד עם התפשטות הטרור אך עם זאת, מותח בראנן ביקורת על ממשלות באירופה שהסכימו לנהל מו"מ עם חוטפים לשחרור אזרחים תמורת מיליוני דולרים ובכך עודדו חטיפות נוספות, כשם שסוגיה זו עוררה ביקורת חריפה מצד בכירים במערכת הביטחון על הדרך בה שחררה ישראל מאות פעילי טרור תמורת שחרורו של החייל השבוי גלעד שליט. בהמשך דבריו הביע בראנן חשש בדומה לראשי צה"ל, כי מאגר הנשק הגדול בלוב עלול ליפול לידי ארגוני טרור רבים.

אל קאעדה וגרורותיו מתקרבים לגבולות ישראל

אין ספק שהתסיסה בעולם הערבי מספקת עבור אל קאעדה ושאר ארגוני הטרור הזדמנויות חדשות ליצירת קשרים חדשים, שיתופי פעולה וניסיונות לערער את הסטטוס קוו. בראנן, ציין את ההתרחשויות בחצי האי סיני והתגברות הטרור שמדאיגות לא רק את שר הביטחון אהוד ברק אלא גם את הממשל האמריקאי, שהביאו לקיום סדרת שיחות בנושא בין משרד ההגנה האמריקאי למשטר הצבאי במצרים כדי לחזק את הביטחון באזור. ארגון אל קאעדה וגרורותיו בפירוש מתקרבים לגבולות ישראל דרך חצי האי סיני והאמריקאים מודעים לכך על בסיס מודיעין קיים.

למרות דבריו על ארגוני טרור ופעולות רחבות, נותר המחבל הבודד האיום המרכזי לא רק על ארה"ב אלא על כל מדינה שמתמודדת מול טרור. בראנן טוען, כי בשנים הקרובות אנו נהיה עדים למאמץ מתגבר של ארגוני טרור להערים על מערכי האבטחה של מדינות המערב וניסיונות לייצר פצצות שלא ניתן לגלות אותם באמצעות המכשור המסורתי.

המענה האמריקאי

בתוך כך, ירש הנשיא אובמה שתי תוכניות של מטוסים לא מאוישים מהנשיא לשעבר ג'ורג' בוש. האחת מתנהלת בערוץ הצבאי ותכליתה איסוף מודיעין ומתקפות אגרסיביות עבור הצבא והשנייה המוגדרת כחשאית ביותר התפתחה בארגון ה-CIA תחת פיקוח משפטנים צמוד ומגביל המאפשרים התקיפות. הכול תחת מעטה חשאיות מוחלט ולכן בית המשפט הפדראלי, אסר בימים האחרונים על פרסום פרטים חדשים מחיסולו של בן לאדן כדי לא לחשוף שיטות פעולה.

בשנת 2013 יהיו ברשות משרד ההגנה האמריקאי 445 מל"טים מסוג 'פרדאטור' ו'ראפר' המהווים את קדמת הטכנולוגיה בעולם בתחום המל"טים וחוד החנית של האמריקאים במלחמה בטרור. לפי התוכנית של מזכיר ההגנה האמריקאי לאון פנטה בשנת 2022 יהיו ברשות האמריקאים 645 מל"טים. זוהי מגמה עולמית שהולכת וצוברת תאוצה ועדות לכך ניתנה בשבוע שעבר עם פרסום כוונת החברה האמריקאית "ג'נרל אטומיקס", המייצרת את ה"ראפר", לפתח מל"ט שיגיע ל-48 שעות טיסה על ידי הוספת מכלי דלק גדולים, הגדלת מספר הטילים שהוא נושא, ושיפור המכ"ם בהתאם לצרכים של חיל האוויר האמריקאי.

זהו הבסיס לדור המלחמות החדש שמאפשר למדינה להכריז על מלחמה בחדרי חדרים מבלי לשלח צבא למרחקים ולהודות שהיא במצב מלחמה ולחשוש מתגובות האזרחים וכלי התקשורת. זוהי מגמה עולמית שמסבירה את הלחץ והתסכול בסביבה הקרובה של הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, המעוניין להרחיב את היכולות הקיימות במלחמה בטרור באמצעות השקעה של כסף ומשאבים שהופכים להיות מוגבלים בשל לחץ משרד האוצר. הקמת חזית העומק בפיקודו של האלוף במיל' שי אביטל ללא כוחות יעילים ופלטפורמות טכנולוגיות, עשויות להכשיל את המהלך עוד לפני המשימה הראשונה, מאחר וחכמים כבר אמרו כי "ניצחון הוא נחלת המתמידים".

קצין איסוף - טורים אחרונים:
סא"ל אייזנר אשם - אבל הוא ממש לא היחיד
התעללויות בצה"ל: יחסי צעירים-ותיקים ורוח המפקד
כך כמעט איבדה ישראל צוללת חדישה

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully