וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך לכדה המשטרה את "מלך הכיפות האדומות" החדש

אמיר זוהר

26.3.2012 / 0:13

זירות הרצח של אבי דוד ואיציק גפן, החיסולים של שי דעבול והנער ירין שאטי - כל אלה עשויים להיקשר למוטי חסין, האיש החזק בארגון הפשיעה של אברג'יל. איך הגיע למעמדו?

במשטרה בטוחים שמוטי חסין סידר לעצמו את האליבי המושלם: נוכחות בניסיון הרצח של רמי עמירא, שהסתיים ברצח מרגריטה לאוטין, ובזירות הרצח של אבי דוד ואיציק גפן. מיהו האיש שבמשטרה טוענים כי הוא ממלא המקום של יצחק אברג'יל, והאם יש לו קשר גם לחיסולים של שי דעבול והנער ירין שאטי?

"כיפה אדומה" היא מושג מפתח בעולם התחתון, שעל פיו עבריין אחד מזמין עבריין אחר לפגישה תמימה, עסקה כדאית או בילוי מהנה, ובמהלכם פוגע המזמין או אנשים מטעמו בעבריין שהתפתה להזמנה. פליקס אבוטבול המנוח מנתניה כונה "מלך הכיפות האדומות" בזכות סגנונו הג'נטלמני, שבאמצעותו רכש את אמונם של יריביו, חלקם כבר אינם בין החיים. היום חשפו בימ"ר תל אביב את מי שלטענתם הוא מלך הכיפות האדומות החדש, העבריין מוטי חסין, שמוגדר כאיש הכי בכיר במה שנותר מארגון הפשע אברג'יל, ומי שיוגש נגדו מחר כתב אישום על שני מעשי רצח שבוצעו בשיטת "כיפה אדומה".

הארכת מעצר של מוטי חסין על רצח בר כהן ואיציק גפן, פברואר 2012. דרור עינב
"מלך הכיפות האדומות" החדש. חסין/דרור עינב

לפני שלוש שנים וחצי ייחסו לחסין את ה"כיפה האדומה" הראשונה שלו. ב-28 ליולי 2008 היה זה חסין אשר בא עם העבריין רמי עמירא למפגש בחוף טובאגו בבת ים, שם הגיח בצהרי היום אופנוען חבוש קסדה אשר פתח בירי לעבר עמירא וחסין, שעמדו בטרסה של בית הקפה עם עבריינים נוספים. חסין ועמירא ברחו לכיוון הים ומגדל המציל, עמירא נפצע קלות בפניו אבל מרגריטה לאוטין מיהוד, אשר נפשה על החוף עם בתה ובעלה, נהרגה מהירי ומותה עורר סערה גדולה.

למחרת התפתו רוב העיתונאים (ואני ביניהם, אז ב"הארץ") לכתוב כי מטרות החיסול היו חסין ועמירא, על רקע עריקה שלהם מארגון אברג'יל. לימים התברר כי היעד של המחסל היה רק עמירא, בעלים של עסק חלפנות פרטי אשר עמד על זכותו לעצמאות פיננסית באזור בת ים וראשון לציון. חסין התייצב בקור רוח ומשקפיים מעוצבות מול סוללת העיתונאים והצלמים אשר סיקרו את מעצרו של יצחק אברג'יל בעקבות הרצח של לאוטין. מאז אותו יום נתפש חסין על ידי המשטרה לממלא המקום הבלתי רשמי של אברג'יל, אשר הוסגר לארצות הברית שם הוא ממתין למשפטו בפרשות רצח, סחר בסמים וסחיטה.

מרגריטה לאוטין שנרצחה בבת ים עם משפחתה דקות לפני הרצח. הארץ מוטי קמחי
גם היא נהרגה בשל פעילותו של חסין. מרגריטה לאוטין/הארץ מוטי קמחי

בשנות ה-90' התגורר חסין מספר שנים בלוס אנג'לס לשם נמלט אביו, אהרון ("ישראל") חסין, לאחר שנשפט בישראל למאסר עולם על רצח. במשך תקופה ארוכה היה אהרון חסין אחד מבכירי רשתות הסמים הישראליות בלוס אנג'לס, ואף נעצר שם והוסגר לישראל. מוטי חסין היה אז "גור צעיר" של עבריינים ישראלים בכירים בלוס אנג'לס ויפו. בזכות האינטליגנציה שלו, מסעותיו בעולם ושאפתנותו הרבה הוא התקדם בהיררכיה. כאשר בגר זכה להערכה רבה והיה מקורב ליצחק אברג'יל ואיתן חייא. חסין אמנם לא ריצה מאסרים רבים מדי, אבל ניהל את מיזם מחזור הבקבוקים של ארגון אברג'יל בתל אביב, היה אורח קבוע במובלעת העבריינים של עמיר מולנר במקסיקו והיה בסוד העניינים. באחד המקרים, במהלך הכנת מטען חבלה במוסך ביפו, התפוצץ המטען, חסין הצליח להימלט מהמקום שבו נהרג אחד מאנשיו ונפצעו שניים.

בינתיים, ערב ההסגרה של אברג'ל לארצות הברית, הודיעו לחסין מהקונסוליה האמריקאית בתל אביב, כי הוחלט לבטל את אשרת הכניסה שלו לארצות הברית, אשרה שבה החזיק מאז ימי נערותו. חסין סירב להשלים עם רוע הגזירה ונסע למקסיקו, כדי להיות קרוב ל"בוס" שלו ולסייע לו משם בהתאקלמות בבית המעצר המחוזי של לוס אנג'לס. אחרי שהות של כשנתיים במקסיקו, בהן הבין כי לא יוכל לחדור לארצות הברית עקב טבעת האבטחה המבצעית והמודיעינית הכבדה סביב אברג'יל, חזר חסין לישראל, לביתו בראשון לציון.

הקרב על הבית

אזור בת ים, ראשון לציון והשפלה מלוד ועד אשדוד היה לב ליבו של ארגון אברג'יל, אשר חלש על כל עסקי החלפנות, בתי הקזינו, מועדוני הקלפים ומכונות ההימורים. כאשר חסין שב לישראל בשנה שעברה הוא ראה בעיניים כלות כיצד מוקדי הכוח ומקורות המזומנים של הארגון בשטח הולכים ומידלדלים, חלק מהאנשים בחרו לעבוד באופן עצמאי וחלק עברו לעבוד עם ארגונים אחרים - דומרני מדרום ומוסלי מצפון.

אחד מעסקי החלפנות המצליחים שעברו לעבוד עם מוסלי היה שותפות של אבי דוד ושי דעבול, מאנשי אברג'יל לשעבר, ועם איציק גפן, מאנשי אסי אבוטבול לשעבר. לפי המשטרה, חסין, מגובה בחבורה של כ-20 עבריינים כבדים וגדולי גוף, דרש מאבי דוד לחזור למקורות. הדרישה והסירוב היו על מי מנוחות לכאורה, מה שאפשר לחסין לעשות את "הכיפה האדומה" השנייה שלו. לפי המשטרה, ב-9 לאוקטובר חסין ואבי דוד נפגשו בבית קפה בחולון, שוחחו ביניהם וכאשר חסין נפרד מדוד בחיבוק ידידותי, הגיח מחוץ לבית הקפה אופנוען חבוש בקסדה אשר ירה בו למוות. מאוחר יותר תטען המשטרה כי חסין היה בטוח שסידר לעצמו את האליבי המושלם.

איציק אברג'יל. הארץ מוטי קמחי
היה מי שניצל את היעדרותו. איציק אברג'יל/הארץ מוטי קמחי

המשטרה חשפה עוד כי חודשיים לאחר מכן, ב-19 לדצמבר, שכנע חסין את גפן להיפגש עם חברו, שלמה ניאמצ'יק, בתחנת הדלק מול בית החולים וולפסון בחולון. זמן קצר אחרי שניאמצ'יק נפגש עם גפן הגיח אופנוען שירה בגפן מטווח קרוב. בנס לא נפגע אזרח שעבר במקום. זו היתה נקודת המפתח של החוקרים במחלק התשאול של ימ"ר תל אביב, סנ"צ ניסים דאודי, רפ"ק שמואל בבאווי ופקד ניר שוורץ. אחרי שהתברר לחוקרים כי חסין נכח ברצח של אבי דוד וגפן, הם נזכרו גם בנוכחות שלו ברצח הטראומטי של מרגריטה לאוטין, וסימנו את המטרה: הכיפות האדומות של מוטי חסין.

לנוכח גל הרציחות, שהותיר במשולש הערים בת ים, חולון וראשון לציון 12 גופות, מרביתן על רקע מלחמות החלפנות ומערך האשראי במועדוני ההימורים בדירות פרטיות ("פרייבטים"), מפקד המחוז ניצב אהרון אקסול ומפקד ימ"ר תל אביב, נצ"מ גדי אשד, וסגן מפקד הימ"ר, יואב קוטלר, הגדירו את החקירה כ"מאבק בטרור העירוני". החקירה, שכללה איסוף ראיות באמצעים טכנולוגים מתוחכמים, מעקבים וגביית עדויות מאנשי מפתח, הובילה ליצירת תיק יוצא דופן שבו הופללו הבוסים המשלחים מבלי שנחשפו רשמית הרוצחים המבצעים. "מדובר בקונסטלציה משפטית מורכבת ותקדימית", הטיב להגדיר זאת אתמול קצין בכיר במשטרת תל אביב, מה שמרמז על המאבק הצפוי כעת בבתי המשפט לפרקליטות מחוז תל אביב אשר ליוותה את החקירה והייתה שותפה מלאה בהחלטה להגיש את כתבי האישום.

אהרון אקסול, מפקד מחוז תל אביב, מאי 2011. מגד גוזני
הגדיר את החקירה כ"מאבק בטרור העירוני". ניצב אקסול/מגד גוזני

אחד המניעים לצעד הנועז של המשטרה והפרקליטות הוא כאמור הקטל במשולש הערים המדובר. "אילמלא נקטנו בצעד הזה, שפיכות הדמים היתה נמשכת", אמר אתמול נצ"מ גדי אשד. ואכן, בעולם התחתון מספרים כי אחרי הרצח של דוד, גפן, ושי דעבול (השותף הנוסף של אבי דוד), חוסלו בזה אחרי זה בין חמישה לשישה צעירים מבת ים וראשון לציון אשר היו מזוהים עם ארגון אברג'ל תחת חסין. אחת ההשערות שעלו היא שמדובר ברוצחים אשר ביצעו בפועל את הרציחות וחוסלו, אבל כאן מתפצלים כיווני החקירה לשניים: מצד אחד, אנשיו של חסין ביצעו זאת כדי לוודא את שתיקת הרוצחים, מצד שני, נקמה של אנשים המזוהים עם ארגון מוסלי, שאליו ערקו כזכור אבי דוד, גפן ודעבול. הגשת כתב האישום נגד חסין ואנשיו אינה סוף פסוק, והרציחות הנוספות ימשיכו וייחקרו בתקופה הקרובה. דגש מיוחד יינתן לרצח הנער ירין שאטי מחולון, נער בן 17 שעבד באחד מעסקי החלפנות המעורבים בגל החיסולים ונעלם ב-5 לאוקטובר, בדיוק היום שבו חוסל שי דעבול.

עוד בנושא
הותר לפרסום: העבריין מוטי חסין חשוד שהזמין שני חיסולים
העבריין רמי אמירה חוסל ביריות בראשון לציון
חבריו של שאטי טענו: ”הרוצח נמצא פה בהלוויה”

(עדכון ראשון: 22:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully