וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזכ"ל סבא"א תוקף: ”אירן לא עומדת בכל הבטחותיה”

יוקיה אמאנו מודה כי בטהרן מעלימים מידע מארגונו: "לא מספרים לנו הכל, על אף שזו מחובתם". גורם בסבא"א: אירן פועלת להסוות שרידי פעילות רדיואקטיבית באתר הגרעין בפרצ'ין

בראיון שהתפרסם הלילה (חמישי) ברשת CNN, אמר ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו, כי "האירנים לא אומרים לנו הכל אודות תוכנית הגרעין, על אף שזו מחובתם". לדבריו, אירן אינה חושפת מידע לגבי תוכנית הגרעין, אך ארגונו לא יעמוד מן הצד. "אנו דורשים יוזמה אירנית להידברות, כיוון שישנן מספר שאלות עליהן הם צריכים לספק תשובות", הוסיף אמאנו.

אמאנו התייחס גם למתקני הגרעין אשר נתונים תחת פיקוח סבא"א, והבטיח כי "הם למטרות שלום". עם זאת, המידע הזה לא מנחם אותו, שכן לדבריו "יש לנו מידע המראה כי אירן פועלת לפיתוח פצצה גרעינית".

"אני לא אופטימי ולא פסימי", הוסיף מזכ"ל סבא"א. "אנו מוכנים לשיחות אשר יתקיימו באווירה חיובית, בתקווה שהן יובילו לתוצאות בשטח". בהתייחסו לאפשרות שטהרן תותקף, אמר אמאנו כי "איני יודע דבר לגבי מניעי המנהיגים, אך אירן אינה מקיימת את כל הבטחותיה".

"חשש שאירן טשטשה עקבות ניסוי במתג הפעלת נשק גרעיני"

גורמים דיפלומטים בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אמרו אמש לסוכנות הידיעות AP כי על פי תצלומי לווין, אירן פועלת להסוות שרידי פעילות רדיואקטיבית באתר הגרעין בפרצ'ין, אליו אמרה כי תתיר לפקחי סבא"א להיכנס. על פי הגורמים, צוותים אירניים, שהשתמשו בכלים מכניים כבדים ובטרקטורים, ניסו למחוק שיירים של מנגנון הפעלה ניוטרוני, המשמש כדי להביא לביקוע גרעיני. דיפלומט שלישי אמר כי אין ביכולתו לאשר את הפרטים, אך ציין כי שימוש או ניסיון שימוש במנגנון שכזה באתר בפרצ'ין יכול להעיד אך ורק על רצון לייצר פצצה גרעינית – ולא שום דבר אחר. תצלומי הלווין, שהועברו על ידי אחת מהחברות בסבא"א לידי צוות הסוכנות, הן עדכניות, וממשיכות להתעדכן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אירן ביצעה בו ניסוי במתג הפעלת נשק גרעיני? האתר בפרצ'ין/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז האם מדובר ב"אקדח המעשן" המיוחל לכוונות האירניות באשר לייצור נשק גרעיני? בראיון לרשת CNN אמר אמש מזכ"ל סבא"א, יוקיה אמאנו, כי "יש לנו מידע שאירן עוסקת בפעילויות הקשורות לפיתוח מכשירי נפץ גרעיניים", והביע חשש כי אירן מסתירה פרטים מהסוכנות הנוגעים לתכנית הגרעין שלה. "הרושם שלי הוא שאירן לא מספרת לנו הכל", אמר אמאנו, "אנחנו מבקשים ממנה לפעול באופן יזום. יש לאירן סוגיות לענות עליהן". אמאנו ציין כי המתקנים הגרעיניים עליהם כן דיווחה אירן ואשר נמצאים בפיקוח הסוכנות, "משמשים למטרות שלום, אולם ייתכן ויש עוד מתקנים שלא הוצהרו".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

המעצמות מוכנות לחדש ההידברות עם אירן

ביום שלישי הודיעה "קבוצת שש המדינות" - חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון, ולצדן גרמניה - כי הסכימה להצעתה של אירן לחדש את השיחות עמה בנושא המשך דרכה של תכנית הגרעין שלה. כך הודיעה שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, לאחר שבשבועות האחרונים חזרה טהרן והדגישה כי היא מעוניינת לפתוח בשיחות בהקדם, ואף שיגרה בחודש שעבר הזמנה לאשטון, מטעמו של הממונה על המשא ומתן בנושא הגרעין באירן, סעיד ג'לילי.

אירן גם אמרה ספציפית כי תתיר לפקחים להגיע לאתר בפרצ'ין; אתמול דיווחה סוכנות הידיעות ISNA אודות הצהרה של הנציגות האירנית בסבא"א, ולפיה "העובדה היא שפרצ'ין היא אתר צבאי והגישה אליו דורשת התכוננות מראש, ומשום כך הביקור לא יוכל להתקיים לעתים תכופות. נאפשר לסבא"א לבקר במתקן שוב". בשבוע שעבר הודיע ראש סוכנות הגרעין הלאומית באירן, פריידון עבאסי, כי מעתה ואילך, יהיו כל אתרי תכנית הגרעין של אירן פתוחים בכל עת לביקורי פקחים של סבא"א.

"בשם סין, צרפת, גרמניה, רוסיה, בריטניה וארצות הברית, הבעתי את הסכמתנו לחידוש השיחות בנושא הגרעיני", הודיעה אשטון בהצהרה רשמית מטעמה. כן הוסיפה קריאה לקיום דיאלוג שיוביל ל"התקדמות אמיתית", וסיכמה כי "על המועד והמקום בהם ייערכו השיחות יוחלט בנפרד". יש לציין כי כבר לפני שבוע טען שר החוץ הטורקי כי השיחות יחודשו באפריל הקרוב.

לקראת תקיפה באירן? כותרות אחרונות
אובמה מזהיר: תקיפה באירן תגבה מחיר מארה”ב וישראל
ראש ממשלת בריטניה לישראל: אל תתקפו באירן
המעצמות: נחדש את המגעים עם אירן על הגרעין

(עדכון אחרון: 01:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully