וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון: "אירן ביקשה להעשיר אורניום לרמה צבאית"

לוואלה! חדשות נודע כי השר לאיומים אסטרטגים טוען שאירן ביקשה מסבא"א להעשיר אורניום לרמה של 90% המשמשת לצרכים צבאיים בלבד. לדבריו, טורקיה מסייעת לאירן לחמוק מהחרם

אירן פנתה באופן רשמי לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בבקשה להתיר לה להעשיר אורניום לרמת ההעשרה של 90%, רמה המשמשת לייצור חומר בקיע לייצור נשק גרעיני, כך חשף השר לעניינים אסטרטגיים, משה (בוגי) יעלון בפגישות תדרוך שערך בשבוע שעבר בארצות הברית עם עיתונאים ומומחים ליחסי חוץ.

יעלון סיפר כי אירן נימקה את בקשתה זו ברצון לפתח צוללות שיונעו בכוח גרעיני וכן להשתמש באורניום המועשר בתכנית החלל שלה. יש לציין, כי לאירן אין כלל צוללות שמונעות בכוח גרעיני וגם אם היא מבקשת לבנות כאלה, ספק רב אם יש ביכולתה לעשות זאת, ובכל מקרה ידרשו לה לפחות עשר שנים לצורך העניין.

אירן: החל תהליך הפעלת הכור האטומי בבושהר. רויטרס
אירן הפרה את התחייבויותיה כשלא דיווחה על בניית הכורים בקום, נתנז ובאראק. הכור הגרעיני בבושהר/רויטרס

להערכת השר יעלון, בקשה זו מהווה הוכחה נוספת באשר לכוונות האמיתיות של תכנית הגרעין של אירן: מאמץ להגיע לנשק גרעיני בחסות תכנית גרעין תמימה, לכאורה, לצרכים אזרחיים. נכון להיום, אירן מעשירה אורניום ברמות של 3.5% ו-20% שמיועד לתדלוק כור גרעיני להפקת חשמל ולכור מחקר קטן בטהרן, המשמש לייצור איזוטופים לרפואה. על פי דו"חות סבא"א ולפי הערכות מודיעין בישראל ובמערב, טהרן עדיין אינה מעשירה אורניום ברמה הגבוהה מ-20%.

"המשחק הכפול" של טורקיה

על פי הקריטריונים של סבא"א, כל מדינה החתומה על האמנה למניעת הפצתו של נשק גרעיני מחויבת להודיע לסוכנות ולבקש את רשותה לכל פעילות גרעינית, ובכלל זה גם ייצור חומרים רדיואקטיביים או הכנסתם למתקני הגרעין שלה. אירן נתפסה בשלוש הזדמנויות לפחות בעשור האחרון כשהיא מפרה התחייבויות אלה. כך, היא הקימה שני מתקנים להעשרת אורניום - הראשון בנתנז והשני ליד קום ("פרודו") וכן היא בונה כור גרעיני להפקת פלוטוניום באזור אראק, וכל זאת בלי לדווח כנדרש ומראש לסבא"א על מתקנים אלה.

השר יעלון גילה גם כי טורקיה מנהלת "משחק כפול" כלפי אירן והמערב. על אף היותה חברה בנאט"ו, היא מסייעת בחשאי לאירן לחמוק מהסנקציות הכלכליות שמטילים עליה ארצות הברית והאיחוד האירופי. לדבריו, חברות טורקיות מסייעות לאירן לייצא נפט ואילו בנקים טורקיים ממנים פעולות אלה. המשחק האירני לדבריו ידוע למשרד האוצר האמריקאי האחראי על אכיפת העיצומים על אירן.

לדברי השר לעניינים אסטרטגיים, קיים ויכוח בקרב קהילות המודיעין בעולם באשר לשאלה מתי תחצה אירן את "הקווים האדומים", כלומר תגיע למצב של ייצור נשק גרעיני – "זה יכול להיות עניין של חודשים או שנים", אמר.

יעלון הביע תקווה כי עדיין לא מאוחר לאלץ את משטר האייתולות לשנות את מדיניותו ולגרום לטהרן להפסיק בפיתוח את תכנית הגרעין הצבאית. זאת, בעזרת משטר עיצומים תקיף יותר שיקדם בקרב ההנהגה האירנית את ההכרה כי המערב אכן יהיה מוכן לתקוף אותה אם לא תעשה זאת. לטענתו, אירן ממשיכה לשמור על החוק הבינלאומי למראית-עין ואין לה עניין "לשבור את הכלים". היא מבקשת בכך לנסות ולטשטש ולעמעם את כוונותיה האמתיות בלי שהדבר יתפרש כהפרה של האמנות הבינלאומית.

עוד בנושא הגרעין אירני

הערכה בישראל: תקיפה באירן לא תגרור התלקחות באזור
דמפסי: לישראל וארה"ב דעות חלוקות בנושא אירן
גבי אשכנזי: "לפעול נגד אירן מתחת למכ"ם"
דו"ח בארה"ב: אירן לא תפתח נשק גרעיני ב-2012

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully