וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-Q של צה"ל: על יחידת הפיתוחים של זרוע היבשה

27.1.2012 / 14:29

משפריץ מים עכורים, ממיס-מטענים, חופר שוחות אוטומטי - כל אלה הם רק חלק מההמצאות המרשימות של יחידת יפת"ח. הכירו את היחידה המסווגת והמסתורית של זרוע היבשה של צה"ל

דובר צה"ל

(צילום: דובר צה"ל, עריכה: אמיר קוטיגרו, קריינות: אביב אברמוביץ')

כל חובב סרטי ג'יימס בונד זוכר את Q, האיש שעומד בראש יחידת הפיתוח והמחקר של שירות המודיעין הבריטי, ומספק לאיש המסתורין הבינלאומי שורת פטנטים וגאדג'טים מתוחכמים שמסייעים לו להביס את אויביו. זה נחמד כשמדובר במרגל אחד מוכשר ושרמנטי, אך מה קורה כשמדובר בזרוע יבשה של צה"ל שלם? הכירו את יפת"ח, יחידת הפיתוחים והניסויים של זרוע היבשה, שהוקמה בסוף שנות ה-50'. יפת"ח נחשבת לאפופת מיסתורין, בשל פיתוחיה הטכנולוגיים המסווגים עבור לוחמי צה"ל. היחידה אחראית, בין היתר, על פיתוח גשר הגלגלים, רקטות, מטעני חבלה מיוחדים, אמצעי תצפית ואמצעי הסוואה לנשקים ומדי לחימה.

בשנת 2005 הועברה היחידה לאחריות זרוע היבשה וזכתה לכינוי "יחידת הזנק", בשל פיתוח סדרתי של אמצעי לחימה שונים עבור לוחמי היבשה. 80% מאנשי היחידה הם מהנדסים והנדסאים, הנחשבים למומחי מערכת הביטחון לפיתוח אמצעים מתקדמים, ומחולקים למספר מדורים, וביניהם: הונאה והסוואה, מטעני חבלה, אלקטרוניקה ומכניקה.

הצצה לפיתוחים המסווגים האחרונים בצה"ל. דובר צה"ל
ה-Q של צה"ל. ניסוי יפתח בפעולה/דובר צה"ל

מפקד יחידת יפת"ח סא"ל ש', מקבל בקשות מיחידות בצה"ל, מהמוסד ומשב"כ לפיתוח מוצרים שונים עבור איסוף מודיעיני ואמצעי תקיפה. לעיתים מדובר בבקשות חריגות, כפי שארע בשנה שעברה לקראת חודש ספטמבר, במהלכו חששו בצה"ל כי יפרצו מהומות אלימות ברחוב הפלסטיני, עקב כישלון השיחות בין ישראל לרשות הפלסטינית. מפקד זרוע היבשה, אלוף סמי תורג'מן, העביר הנחיה ובהתאם לה מיהרו ביחידת יפת"ח להכשיר בתוך זמן קצר משאיות מיושנות מאוד מסוג "ריאו", כ"בואשית" שתתיז מים עכורים על מפגינים.

סא"ל ש' סיפר בשיחה עם וואלה! חדשות כי "היה לנו זמן מועט לפתח מערכת שתדע להתיז תוך שניות עשרות ליטרים למרחק של מעל ל-100 מטרים, בלחיצת כפתור, לעבר המפגינים. בתא הנהג פותחו אמצעי בקרה ושליטה, משאבות מיוחדות ומצלמות שיסייעו למפעיל להגיע למטרה", והוסיף כי המשימה בוצעה במלואה בתוך שבועיים.

על ממיס המטענים

לא רק מתקן שמסייע להשפריץ מים סרוחים, אלא גם פצצות כיס: "בעבר היה נדרש לוחם לחפור במשך רבע שעה, במקרה הטוב, שוחה ברמת הגולן, בה יסתתר בזמן לחימה", סיפר סא"ל ש' כשהוא אוחז בידו פיתוח אחר - מטען "קוברה". "פיתחנו מטען חבלה בתוך פחית קטנה, הלוחם מניח אותה על הרצפה, מתרחק עשרות מטרים ויש לו שוחה ללחימה". ש' מתגאה גם במערכת אישית מתקדמת שפותחה ללוחם, באמצעותה ניתן להמיס מטעני חבלה. "הצלחנו לפתח פריט צבאי ללוחם, אותו ניתן לשמור בכיס, ובמידה והוא נמצא בעזה ורוצה לנטרל מטען חבלה - הוא לא צריך לפוצץ אותו ולסכן את עצמו, אלא פשוט להמיס את המטען".

ומה עוד באמתחתו של ש'? מטען חבלה "רעם"; מטען חבלה מוסווה המותאם לשטח הפעולה. "יש לנו מדפסת מיוחדת שיודעת לייצר פריטים זהים אחד לאחד, ובאמצעותם, יחד עם הסוואה נכונה, אנחנו יודעים לייצר מטען שיתאים לסביבת הפעולה ויופעל באמצעים מסווגים מרחוק, מבלי שיזהו אותו", סיפר סא"ל ש'. "ה'רעם' הוא גנרי ומותאם לגזרת הפעולה, הוא יושב בכיס של המפקד ומתאים למארב בשטח אויב", תיאר סא"ל ש' את הפיתוח.

פיתוחים אלה ועוד רבים שטרם נחשפו, בשל רמת סיווג גבוהה, זיכו את היחידה הכוללת לוחמים, מהנדסים, הנדסאים ואמנים מבתי הספר תלמה ילין ובצלאל, בפרסי רמטכ"ל ותעודות הצטיינות של החטיבה הלוגיסטית.

לקריאה נוספת
פשיטות ולחימה במנהרות: הצצה נדירה ליחידת יהל”ם
ניצחה בקרב: יחידת מגלן - מצטיינת הרמטכ”ל לתשע”א
בלי אלימות: צה”ל פיזר הפגנה בגדה באמצעות גלי קול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully