וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב לאירן: סגירת מצרי הורמוז - חציית קו אדום

ממשל אובמה מחריף את הטון בעקבות איומי אירן למנוע מעבר נפט דרך מצרי הורמוז. לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", האזהרה הועברה בערוץ חשאי ישירות לאייתוללה חמינאי

לחץ בערוץ סודי: האיומים שהשמיעה טהרן בשבועות האחרונים בדבר האפשרות לסגור את מצרי הורמוז בתגובה לבלימת ייצוא הנפט, גררו אזהרה מפורשת של ממשל אובמה. העיתון האמריקני "ניו יורק טיימס" פרסם הבוקר (שישי) מפי גורמים בממשל כי וושינגטון הזהירה את המנהיג העליון של אירן, האייתוללה עלי חמינאי בערוץ תקשורת חשאי, כי סגירת מצרי הורמוז היא בגדר חציית קו אדום.

תרגיל של צבא אירן במיצרי הורמוז, המפרץ הפרסי, ינואר 2012. רויטרס
המתיחות בין טהרן לוושינגטון התעצמה באחרונה/רויטרס

המתיחות בין טהרן לוושינגטון התעצמה באחרונה, לאחר שאירן הודיעה באופן חד-משמעי כי הטלת סנקציות על ייצוא הנפט משטחה, תגרור מניעת מעבר נפט דרך מצרי הורמוז - המוצא היחיד מהמפרץ הפרסי למפרץ עומאן שבאוקיינוס ההודי. סגן נשיא אירן, מוחמד רזה רחימי, אמר באחרונה כי "אם המערב יטיל סנקציות, אף טיפה אחת של נפט לא תוכל לעבור דרך מצרי הורמוז".

התגובה האמריקנית לא איחרה להגיע. כמה ימים לאחר ההתבטאויות שנשמעו מכיוון אירן, הבהיר גורם בצי החמישי של צבא ארצות הברית כי וושינגטון לא תאפשר כל הפרה של התנועה החופשית במצרי הורמוז. הגורם בצי החמישי ציין עוד כי "המעבר החופשי של סחורות ושירותים במצרי הורמוז הינו קריטי לשגשוג האזורי ואף העולמי. כל מי שמבקש להפר את התנועה במים בינלאומיים, אינו חלק ממשפחת העמים, ולא נסבול כל ניסיון כזה. נחזיק נוכחות מאסיבית באזור, כדי למנוע כל פעילות שעשויה להפר את האיזון".

באירן לא התרגשו במיוחד ומפלס המתיחות בין שתי המדינות המשיך להאמיר. בשבוע שעבר איימה הרפובליקה האיסלמית במפורש "לפעול" נגד נושאת המטוסית האמריקנית שחלפה בימים האחרונים במפרץ, במידה שתשוב אליו. מפקד חיל הים האירני, עטאללה סלחי, אמר כי "אירן לא תחזור על אזהרתה. אוניית האויב נסוגה למפרץ עומאן בגלל התרגיל שלנו. אני מייעץ, ממליץ בחום ומזהיר שהיא לא תשוב למפרץ הפרסי. אנחנו לא נוהגים להזהיר יותר מפעם אחת". יצוין כי סלחי לא ציין באיזו נושאת מטוסים מדובר, אולם ידוע כי נושאת המטוסים האמריקנית "ג'ון סי. סטניס", תועדה בשבועות האחרונים כשהיא מפטרלת באזור.

גם האמריקנים המשיכו בשלהם. מיד לאחר דברי מפקד חיל הים האירני, מסר דובר הצי האמריקני, ביל ספיקס, כי צבא ארצות הברית ימשיך להציב ספינות מלחמה במפרץ הפרסי. "מדובר בשינוע כוחות שגרתי ומתוכנן מראש", אמר אז ספיקס. "הצי פועל תחת המוסכמות הימיות הבינלאומיות, ושומר על מצב תמידי של דריכות גבוהה, כדי להבטיח את הזרימה הבטוחה של תנועה הימית בנתיבים הקריטיים למסחר העולמי". גם בפנטגון הבהירו בימים האחרונים כי הצבתם של כוחות צבאיים במפרץ הפרסי תימשך.

ב"ניו יורק טיימס" דווח עוד כי ערוץ האזהרה החשאי נבחר כדי להדגיש בפני אירן את הדאגה האמריקנית מסגירת מצרי הורמוז. פקידי ממשל ומומחים לנושא האירני אמרו כי האיומים האירניים בנוגע לסגירת מצרי הורמוז היו בבחינת איומי סרק בניסיון להעלות את מחיר הנפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully