וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ארבע שנות מאסר - גבר זוכה מאונס גיסתו

גלעד גרוסמן

12.1.2012 / 12:00

תושב הדרום שנעצר לפני כ-4 שנים, הורשע באונס גיסתו ונשלח לשמונה שנות מאסר. בית המשפט העליון זיכה אותו בטענה שבעדות הגיסה נמצאו קשיים וסתירות, והוא שוחרר לביתו

בית המשפט העליון זיכה הבוקר (חמישי) תושב הדרום שהורשע באונס גיסתו ונידון לשמונה שנות מאסר, זאת בעיקר בשל קשיים בגרסת הגיסה. הוא ישוחרר היום לביתו לאחר שכבר ריצה ארבע שנות מאסר.

הגבר נעצר בתחילת 2008, לאחר שגיסתו התלוננה כי במשך כשנה אנס אותה בביתה בשעות הבוקר לאחר שילדיה היו יוצאים מהבית, או בשעות הערב, לאחר שכבר הלכו לישון. באחד המקרים אף נטען כי אנס אותה תוך כדי איומי סכין. הנאשם הכחיש את המיוחס לו, אולם הורשע ברוב קולות בבית המשפט המחוזי בבאר שבע. הוא ערער על ההרשעה, בעוד המדינה ערערה על קלות העונש.

היום קבעו השופטים ברוב קולות, כי יש לזכותו מחמת הספק. "לסיכום הדיון בגרסת המתלוננת, כי במקרה שלפנינו לא מדובר רק על סתירות או תמיהות בעדות. עסקינן בעדות שהיה קיים קושי כללי להבינה", כתב הנשיא המיועד, אשר גרוניס, בפסק הדין. גרוניס הסביר כי המתלוננת התקשתה להסביר בשפת האם שלה האם אכן היה מדובר באונס או רק בתקיפה, ולכן התירו השופטים לשאול אותה שאלות מנחות בחקירה ראשית. רק לאחר מכן העידה כי מדובר באונס. גרוניס קבע כי היה נכון לאפשר שאלות מנחות, אולם הסביר כי יש לכך השפעה על חוזק הגרסה.

מחדלי חקירה בפרשה

"המתלוננת לא הצליחה לומר מה המעשים שביצע בה המערער, עד אשר נשאלה שאלות ישירות ומדריכות בנושא. המתלוננת נותרה בהבעת פנים קפואה במעמד הגשת התלונה והעימות. היא לא הפגינה רגשות. עדותה הייתה, אפוא, חריגה מאוד. מעטים המקרים בהם מתקשה הערכאה הדיונית לקבוע שביב של ממצא מהתרשמותה הישירה מהתנהגותו של קרבן לעבירת מין במעמד העדות", נכתב בפסק הדין. הוא הוסיף גם כי היו מחדלי חקירה בפרשה – ילדיה של האישה לא נחקרו , לא נלקחו דגימות DNA ודבריה של האישה בחקירה תורגמו על ידי מתנדבת ללא רקע בתרגום, שביצעה טעויות רבות.

"איני סבור", הוסיף השופט גרוניס, "כי המתלוננת דוברת שקר. היפוכו של דבר. סבורני כי יש ליתן אמון בדבריה. עם זאת, לצורך הרשעה בפלילים יש להוכיח את יסודות העבירה מעבר לספק סביר. רמת האמון שנכון אני ליתן בדברי המתלוננת אינה כזו שתצדיק הרשעה מעבר לספק סביר". הוא הבהיר כי "תחושות בטן לחוד ותשתית ראייתית לחוד". לדעה הזו הצטרף השופט סלים ג'ובראן, שכתב בפסק הדין כי "אין אני יכול לומר בוודאות, כי מעשי האונס בגינן התלוננה המתלוננת לא קרו וכי מדובר בעלילה. יתכן ואלה קרו גם קרו. ואולם, הגם שעמדת התביעה נראית לי קרובה יותר לאמת, בשל הקושי הרב לאמוד על מהימנות המתלוננת וגרסתה, ובשל מחדלי החקירה שנלוו לכך, ומאחר ובהשערות וניחושים אין די בשביל לבסס הרשעה בפלילים, שוכנעתי, כי גרסת המתלוננת לא הוכחה מעבר לכל ספק סביר, כנדרש בפלילים".

מנגד, השופטת עדנה ארבל סברה בדעת מיעוט כי יש להשאיר את ההרשעה על כנה, לאחר שלא מצאה לנכון להתערב בקביעות המהימנות של בית המשפט המחוזי. "עדותה של המתלוננת אמנם דלה בפרטים, אין בה התייחסות לאירועים ספציפיים, וניכר בה כי המתלוננת התקשתה באופן ממשי לקרוא למעשי האונס בשמם ולתארם לפרטי פרטים", כתבה בפסק הדין. "עם זאת, לאחר שבחנתי את הראיות הרלוונטיות הגעתי למסקנה כי אין מקום להתערב בקביעות הרוב באשר למהימנות המתלוננת. גרסתה של המתלוננת מתארת שגרה איומה של אישה קשת יום, אשר המערער רמס את כבודה והטיל את חתתו עליה משך תקופה ארוכה. על אף דלותה, המתלוננת זקוקה וזכאית להגנת הרשויות ולהגנת בית המשפט".

"אנחנו שמחים על הזיכוי, אבל נמצאים ברגשות מעורבים ביחס לעובדה שהזיכוי הגיע קרוב לארבע שנים לאחר שהוא נכלא", אמר פרקליטו של הנאשם, עו"ד שרון דניאלי מהסנגוריה הציבורית. "בכל מקרה, עדיף מאוחר מאף פעם. לדעתי הלקוח שלי עדין קצת בהלם, והוא רק רוצה לחזור לחיק משפחתו".

עוד בנושא:
הוארך מעצרו של נער מרהט החשוד באונס בשדרות
חשד: חייל אנס נערה בשירותים במועדון בתל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully