וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: "לא נסבול כל הפרעה לתנועת סחורות במפרץ הפרסי"

מפקד הצי החמישי האמריקני התייחס לאיומים האירניים על סגירת מיצרי הורמוז, הקריטיים למעבר נפט וסחורות נוספות. "המעבר החופשי של סחורות קריטי לשגשוג האזורי ואף העולמי"

ארצות הברית לא תאפשר כל הפרה של התנועה החופשית במיצרי הורמוז – כך הבהיר אתמול (רביעי) גורם בצי החמישי של הצבא האמריקני, המוצב במפרץ הפרסי. "המעבר החופשי של סחורות ושירותים במיצרים הינו קריטי לשגשוג האזורי ואף העולמי", ציין הגורם, בתגובה לאיומים האירניים כי יסגרו אותו". "כל מי שמבקש להפר את התנועה במים בינלאומיים, אינו חלק ממשפחת העמים, ולא נסבול כל ניסיון כזה", המשיך. כשנשאל האם הצי ינקוט בצעדים קונקרטיים כדי להיערך לאיומים שכאלה, הבהיר הגורם כי: "אנו נחזיק נוכחות מאסיבית באזור, כדי למנוע כל פעילות שעשוי להפר את האיזון".

אוניית מלחמה של הצי האמריקאי מטביעה ספינת פיראטים, מפרץ עדן, 31 במרץ 2010. Thompson/U.S. Navy, GettyImages
"לא נסבול כל ניסיון להפריע לתנועת הסחורות במפרץ". ספינת צי אמריקנית/GettyImages, Thompson/U.S. Navy

שלשום אמר מפקד הצי האירני, חביבאללה סייארי, כי "חסימת המעבר היא בהחלט בהישג ידם של כוחות צבא אירן, אבל הסמכות לקבל החלטה בסדר גודל כזה נתונה בידי ראשי המדינה". היום אף הוסיף סייארי כי סגירת מעבר נפט דרך מיצרי הורמוז היא "קלה יותר משתיית כוס מים". יחד עם זאת סייג את דבריו ואמר כי "כרגע אין לנו צורך לסגור את המעבר בעוד יש לנו שליטה על מפרץ עומאן ואנחנו יכולים לשלוט על העברת הנפט שם. בתוך כך, סגן נשיא אירן, רזה רחימי אמר אתמול כי אם יוטלו סנקציו על ייבוא נפט ממנה, היא לא תאפשר כלל מעבר נפט דרך מיצרי הורמוז המקשרים בין מפרץ עומאן שבאוקיינוס ההודי לבין המפרץ הפרסי - אחת מדרכי המעבר העיקריות למסחר בנפט. "אם המערב יטיל סנקציות על ייצוא הנפט של אירן, אף טיפה אחת של נפט לא תוכל לעבור דרך מיצרי הורמוז", אמר.

הניתב היחידי לייצוא נפט מעירק והאמירויות

מיצרי הורמוז שבין אירן לעומאן, שרוחבם כ-6.4 קילומטרים בלבד, הם הנתיב היחידי ליצוא עבור שורת יצרניות נפט וגז טבעי מרכזיות: עירק, כווית, קטאר, בחריין ואיחוד האמירויות. גם עבור ערב הסעודית, זהו נתיב היצוא העיקרי (אף שיש לה גם גישה לים סוף). לפי נתונים בינלאומיים, כשליש מהנפט הנפוץ בעולם בדרך הים עובר דרך מיצרי הורמוז.

האיום האירני - האחרון בשורה של איומים לשתק את יצוא הנפט באזור - מגיע על רקע תמרון צבאי גדול שמקיים צבא אירן בימים אלו, במיצרי הורמוז. לא ברור אם בכוונת הכוחות אכן לחסום את המיצרים במהלך התרגיל, שנמשך עשרה ימים וזכה לכינוי "וולאייט-אי 90" (משמעות המילה וולאייט בפרסית היא "עליונות").

(עדכון ראשון: 17:19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully