וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משרד הדתות מתחמק מאחריותו בנושא הדרת נשים"

טל שלו

28.12.2011 / 14:50

השרה לימור לבנת מתחה ביקורת על המשרד בדיון הצוות הבינמשרדי לענייני הדרת נשים, לאחר שהתברר כי למרות ההתחייבות להציג הנחיות להספדי נשים בבית הקברות, הם מחכים לפסיקה מהרב עמאר

שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, מתחה היום (רביעי) ביקורת חריפה על המשרד לשירותי דת בטענה שהוא מתחמק מהתחייבויות שהציג בנושא הדרת נשים. בדיון של הצוות הבינמשרדי לענייני הדרת נשים שנערך בירושלים, התברר כי בניגוד להתחייבות מנכ"ל המשרד מתחילת החודש לתקן את רשיונות חברה קדישא כך שיכילו הנחיות ברורות בנושא הספדים על ידי נשים וליווי יקיריהן בדרכם האחרונה. כעת ממתינים במשרד ל"פסיקה הלכתית" בנושא של הרב הראשי הספרדי, שלמה עמאר.

"למה אני צריכה לחכות לפסיקה של הרב עמאר?", שאלה לבנת כאשר שמעה מנציגת המשרד לשירותי דת כי אין להם הנחיות בנושא השתתפות נשים בלוויות ובאזכרות, וכי המשרד ממתין לפסיקת הרב בנושא. לבנת הדגישה כי בדיון ועדת השרים לענייני מעמד האשה שהתקיים בתחילת החודש, מנכ"ל המשרד אמר שיש בנושא הנחיות של השר לשירותי דת עצמו, יעקב מרגי.

לימור לבנת בהפגנה נגד הדרת נשים בבית שמש, 27 בדצמבר 2011. עומר מירון
"למה אני צריכה לחכות לפסיקה של הרב עמאר?". שרת התרבות והספורט, לימור לבנת/עומר מירון

נציג הרבנות הראשית וראש חברה קדישא בתל אביב, הרב יעקב רוז?ה, טען בדיון כי בערים הגדולות לא נרשמות בעיות בנוגע להשתתפות נשים בטקסי האשכבה, אך משתתפי הדיון האחרים העלו בפניו מספר מקרים בהם נשים לא הורשו לשאת הספדים או ללוות את ארונם של קרוביהם, למשל בערים אופקים, נתניה ועוד. הרב רוז?ה ענה כי ההנחיה לאנשי חברה קדישא היא לשמש כ"נותני שירות" למשפחות האבלות, ולהיענות לבקשת כל משפחה ומשפחה. "תפקיד חברה קדישא הוא לקבור", ענה לו שר המדע דניאל הרשקוביץ העומד בראש הצוות הבינמשרדי יחד עם השרה לבנת, והשניים דרשו מהמשרד לשירותי דת מכתב המבהיר את הסטטוס של חברה קדישא וכן את ההנחיות, המגבלות, והכללים החלים על עריכת ההלוויות.

להבהיר למשטרה שהדרת נשים היא עבירה"

השרה לבנת קבלה גם על מערכת המשפט, שמשחררת את מבצעי האירועים האלימים נגד נשים. "המשטרה היא שעומדת בפרץ והיא חסרת אונים אל מול השופטים שמשחררים את העבריינים לביתם", אמרה לבנת. מנגד, חברי הצוות קראו לרענן לשוטרים את ההנחיות הנוגעות לחוק איסור אפלייה במקומות ציבוריים, ולהבהיר כי מקרים של הדרת נשים מוגדרים כעבירה וכך צריך להתייחס גם למתלוננות על מקרים אלו. כמו כן, החליט הצוות הבינמשרדי, שהתכנס הבוקר לישיבתו הראשונה, יום לאחר הפגנת האלפים בבית שמש נגד הדרת נשים והתנכלות להן, לבקש ממנכ"לי משרדי הממשלה השונים למפות את כל התחומים הנוגעים להדרת נשים ופגיעה במעמד בתחומם ולהגיש לצוות את המסקנות.

יו?ר הרשות למעמד האשה, ורד סוויד, הציגה בדיון את הפניות שנתקבלו במשרדה בשבועות האחרונים. בין היתר, תואר מקרה של עלון של קופת החולים הכללית שחולק במבשרת ציון, יישוב בעל צביון חילוני, בו הוצגה תמונת משפחה ללא נשים. כמו כן, על רקע מקרה בו שתי חוקרות לא הורשו לעלות לבמה בקבלת פרס בטקס של משרד הבריאות, נודע כי נציבות שירות המדינה תוציא כבר היום או מחר הנחיה לכל מנכ"לי וסמנכ"לי משרדי הממשלה, בו יובהרו הנהלים הנוגעים להדרת נשים בטקסים ממלכתיים וממשלתיים. בין היתר, יונחו משרדי הממשלה לשמירה על נהלים בעת טקסים ותורים במשרדים ממשלתיים, ולכבד ביתר שאת הנחיות של שוויון בין המינים.

הצוות הבינמשרדי הוקם בתחילת החודש במסגרת פעילות ועדת השרים לענייני מעמד האשה, כחלק משורת החלטות שנועדו להילחם בתופעת הדרת הנשים במרחב הציבורי. הוא צפוי להגיש את מסקנותיו עד ה-29 לפברואר.

אפליית נשים - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
חרדי קרא לחיילת באוטובוס בירושלים "פרוצה" ונעצר
דיון סוער בוועדת הכלכלה: "היו"ר מדיר נשים"
אלפים הפגינו בבית שמש: "יריקה על ילדה - כמו על כולנו"
דעה: נעמה מרגוליס? אם זה לא קוטג' העם לא ש?ם

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully