וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קץ למעשי הרצח? סוריה הסכימה להכניס פקחים לשטחה

אחרי תשעה חודשים של מלחמת אזרחים, הודיע שר החוץ הסורי כי דמשק קיבלה את יוזמת הליגה הערבית, "בסיועה ובעצתה" של רוסיה. "ההסכם לא יפגע בעצמאותנו", אמר - ושמר את הזכות לחזור בו

ברגע המשך מעשי האלימות והרג עשרות אזרחים מדי יום, סוריה חתמה על הסכם שנועד להביא לסיומה של מלחמת האזרחים, המתחוללת במדינה זה תשעה חודשים. שר החוץ הסורי, ווליד אל מועלם, הודיע בצהריים (שני) כי הסכם גובש בתיווכה של רוסיה, ויאפשר לפקחים בינלאומיים מטעם הליגה הערבית להיכנס לסוריה. רק בסוף השבוע איים הארגון לפנות למועצת הביטחון של האו"ם כדי לשים קץ לאלימות כלפי המפגינים בסוריה, אחרי שאולטימטום נוסף שהציבה לדמשק זכה להתעלמות.

לדברי השר, במוסקבה ייעצו לסוריה לחתום על הפרוטוקול שניסחה הליגה הערבית. "מילאנו אחר העצה", אמר מועלם במסיבת עיתונאים ששודרה בטלוויזיה. עד היום, לא הסכימה סוריה לנוסח היוזמה, שגיבש הארגון שסילק אותה משורותיו לפני כמה שבועות. סגן שר החוץ הסורי, פייסל אל-מקדאד, הוא שחתם על ההסכם במטה הליגה הערבית בקהיר מול סגן מזכיר הארגון.

שר החוץ של סוריה, וואליד מועלם, במסיבת עיתונאים בדמשק, 14 בנובמבר 2011. AP
נכנע ללחץ? ווליד מועלם, שר החוץ של סוריה/AP

ברקע ההודעה, התאסף קהל ענק בדמשק לעצרת תמיכה בנשיא בשאר אסד. ההמונים קראו קריאות בזכות המשטר ובגנות העיצומים שהוטלו על סוריה. כמה מהמפגינים נופפו בדגליהן של המדינות שהגנו על סוריה באו"ם והתנגדו להטלת הסנקציות עליה. "הידד לרוסיה ולסין", צעקו ההמונים, "הידד לאחמדינג'ד ולנסראללה".

"הפקחים יבואו ויראו את הקבוצות החמושות"

לדברי שר החוץ מועלם, סוריה הסכימה לחתום על ההסכם ולאפשר לפקחים להיכנס לשטחה רק אחרי שווידאה כי עצמאותה וריבונותה לא תיפגע.

"ההסכם תקף לחודש בלבד", אמר, והבהיר כי חידושו תלוי בהסכמת שני הצדדים. לדבריו, ההסכם "מגן על אזרחים ממתקפות של מחבלים" - הוא ניסוח מסורתי שבו משתמשת דמשק כדי להסביר מקרים של הרג אזרחים ואנשי צבא בעימותים המוניים. "יש מדינות רבות בעולם", אמר מועלם, "שמסרבות להכיר בעובדה שיש קבוצות חמושות בשטחן, אך הפקחים יבואו - ויראו בעצמם".

הליגה הערבית לא הייתה הגורם היחיד שהפעיל לחץ על משטרו של אסד. מלחמת האזרחים בסוריה הסלימה בשבועות האחרונים, וכך גם האבדות שמחתרת העריקים הסבה לצבא. כך למשל, דווח ביום חמישי האחרון על אחת המכות הקשות ביותר שספג צבא סוריה מאז החלה מחתרת "הצבא הסורי החופשי" ללחום נגדו. שכוחות המורדים הרגו לפחות 27 חיילים בסדרת תקריות במחוז הדרומי דרעא. לפי הדיווח, באזור התנהלו שלושה קרבות עיקריים - שניים בתוך העיר דרעא עצמה, בה החלה ההתקוממות נגד השלטון לפני כתשעה חודשים, וקרב נוסף בצומת מחוץ לעיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully