וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל יאוש: מוקד חדש מעניק סיוע משפטי לנפגעי עבירה

גלעד גרוסמן

19.12.2011 / 2:26

המוקד, הראשון מסוגו בישראל, הוקם בבית המשפט המחוזי בפתח תקווה ומעניק סיוע בחינם לנפגעי פשיעה המתקשים להתמודד עם הבירוקרטיה המשפטית. "הקמת המוקד נולדה מתוך צורך עצום"

במשך 10 שנים שירת מיכאל במשטרה, בימ"ר בתל אביב. בתקופה הזאת הוא נחשף לא פעם לעבריינים אלימים, לבתי המשפט, וגם לקורבנות פשיעה. אבל דבר מכל אלה לא הכין אותו להתמודד עם הבירוקרטיה המשפטית - ברגע שהפך לקורבן עצמו. מוקד משפטי חדש, ראשון מסוגו בישראל, מסייע למיכאל ולאחרים לקבל עזרה ראשונה משפטית בחינם.

המוקד, שהוקם בבית המשפט המחוזי בפתח תקווה על ידי מרכז נגה לזכויות נפגעי פשיעה, ובשיתוף הנהלת בתי המשפט והקרן למפעלים מיוחדים של הביטוח הלאומי, מעניק סיוע ראשוני לנפגעי עבירות מסוגים שונים. בין היתר, מסייע המוקד לנפגעים במתן מידע על ההליכים השונים שעובר התיק, על זכויותיהם השונות של המתלוננים ועל הבקשות השונות שעל הנפגעים להגיש לבית המשפט. במרכז נגה מספרים שבמוקד התקבלו עד כה פניות רבות מכל רחבי הארץ, המתפרשות על פני כל קשת העבירות הפליליות, החל בתקיפות והטרדות וכלה בעבירות מין חמורות ואף רצח.

מיכאל, ששמע על המוקד במסגרת לימודי המשפטים שלו, פנה אליהם לאחר שכבר כמעט התייאש מלנסות ולברר מה עלה בגורל כתב האישום שהוגש נגד שני אנשים שתקפו אותו. לדבריו, הוא היה עד לתאונת דרכים שהתרחשה בשעת בוקר בלב תל אביב, וכאשר ניסה להתקשר למשטרה תקפו אותו שני נוסעי הרכב הפוגע באמצעות אלות, וניסו לגנוב ממנו את הטלפון הסלולרי שלו. הוא הגיש תלונה במשטרה, אצל שוטרת שהייתה חניכה שלו בתקופת שירותו, ולאחר מכן ניסה לברר מה עלה בגורל התלונה. "עשיתי המון טלפונים, ועד שמישהו עונה לך - זה תמיד הבן אדם הלא נכון. זה מאוד מתסכל", הוא מספר. אחרי מאמצים רבים הצליח מיכאל לגלות שהוגש כתב אישום נגד תוקפיו, אולם במשטרה סירבו להעביר אותו לידיו. לאחר מכן גילה שחוק זכויות נפגעי עבירה מחייב את רשויות התביעה להעביר לידיו את כתב האישום, אולם גם לאחר מכן לא טרחו לעדכן אותו בנעשה בתיק.

"חייבים שהמדינה היא שתפעיל מוקדים כאלה"

"איבדתי עניין, הרמתי ידיים", הוא אומר. "אנשים שביצעו נגדם פשעים - אף אחד לא סופר אותם. אף אחד לא רואה את הנפגעים, לא המשטרה, לא הפרקליטות ולא בתי המשפט. הבירוקרטיה הכריעה אותי. לא היו לי יותר כוחות וזמן להתעסק עם זה". לאחר שפנה למוקד, סייעו לו בקבלת המידע על ההליך שמתקיים נגד תוקפיו והבהירו לו מהן זכויותיו כנפגע עבירה. "חייבים שבסופו של דבר המדינה היא שתפעיל מוקדים כאלה", הוא סיכם. "אי אפשר שכל כך הרבה אנשים ינשכו שפתיים ויישארו מתוסכלים. אין דרך אחרת".

א' פנתה למוקד כיוון שהייתה זקוקה לסיוע בהגשת בקשה לצו הרחקה נגד בעלה הקשיש, שלטענתה איים עליה ועל בנם הסובל מפיגור. במוקד סייעו בהכנת הבקשה, אולם בית המשפט דחה אותה, לאחר שהשופטת לא הבינה כיצד הבעל הקשיש מאיים על השניים. "השופטת לא שפטה את בעלי והרשתה לו לחזור הביתה. אחרי זה קיבלתי עוד פעם מכות", אמרה. כיוון שבמוקד לא מעניקים סיוע לכל אורך ההליך המשפטי, הפנו אותה לסיוע המשפטי במשרד המשפטים, כדי שתוכל להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי.

מנכ"לית מרכז נגה, ד"ר דנה פוגץ', סיפרה כי "הקמתו של המוקד נולדה מתוך הצורך העצום של נפגעי העבירה לקבל מידע ולגלות מעורבות בהליכים משפטיים הנערכים בעניינם, למרות הקושי הרב הכרוך בכך". "אני מקווה", אמרה פוגץ', "שמדינת ישראל תבין בעתיד את החשיבות שבדבר ותסייע להקים מוקדי נגה דומים ברחבי הארץ, בעיקר בפריפריות".

ניתן לפנות למרכז בטלפון מספר 03-9299533 או בכתובת הדואר האלקטרוני: www.moked.noga.org.il

לקריאה נוספת על מתן סיוע משפטי
לפני חצי שנה: עמותת "ידיד" בקשיים - ייסגרו 6 מרכזי שירות
דו"ח שפורסם במאי: יש גידול בפניות לסיוע משפטי למעוטי יכולת
נתוני "ידיד": 19 אלף בני אדם פנו לסיוע משפטי ב-2010

לפניות לכתב: gilad_g@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully