וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות ברוסיה: לפוטין יש רוב, אך כוחו נחלש

5.12.2011 / 10:01

בתום ספירת הקולות התברר כי מפלגתו של ראש הממשלה זכתה ברוב מוחלט בפרלמנט - אבל בקושי, עדות לשחיקה בפופולריות שלו. "שש השנים הקרובות הולכות להיות הרבה יותר קשות עבורו"

מפלגתו של ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין, "רוסיה המאוחדת", תחזיק ב-238 מושבים מסך 450 מושבי הבית התחתון של הפרלמנט במדינה (ה"דו?מה") - כך דיווחה הבוקר (שני) ועדת הבחירות במדינה, עם סיום ספירת הקולות. בבחירות שנערכו אתמול קיבלה "רוסיה המאוחדת" 49.5% מהקולות - ירידה משמעותית לעומת 64% מהקולות בבחירות הקודמות, ב-2007, אז "רכבו" פוטין ומפלגתו על גלי ההצלחה של תקופת השפע הפורה ביותר במדינה זה שנות דור.

לאחר סינון הקולות למפלגות שלא עברו את אחוז החסימה, עדיין זוכה המפלגה לרוב מוחלט של יותר ממחצית מושבי הפרלמנט, וביכולתה להקים קואליציה לבדה - אך היא אינה נהנית עוד מהרוב ה"חוקתי" שבו החזיקה עד כה, עם 315 מושבים (למעלה משני שלישים), שאיפשר לה לערוך לבדה שינויים בחוקה.

תוצאות הבחירות לפרלמנט של רוסיה על מסך בוועדת הבחירות המרכזית, 4 בדצמבר 2011. רויטרס
תוצאות המדגמים, אתמול על מסך בוועדת הבחירות המרכזית במוסקבה/רויטרס

על פי התוצאות, המפלגה השנייה בגודלה בפרלמנט תהיה המפלגה הקומוניסטית ראשות גנאדי זיוגאנוב, שהתחזקה משמעותית ל-92 מושבים. אחריה הגיעה מפלגת השמאל "רוסיה צודקת" שתחזיק ב-64 מושבים; ואחריה מפלגת הימין הליברל-דמוקרטית, בראשותו של הלאומן ולדימיר ז'ירינובסקי, שזכתה ב-56 מושבים.

תוצאות הבחירות נתפסות כמבחן לעוצמתו של ראש הממשלה הפופולרי. התמיכה בפוטין אמנם מצויה בירידה יחסית בשנה האחרונה, אך תדמית "האיש החזק", האהובה כל כך על הרוסים, הספיקה כדי להבטיח למפלגתו, "רוסיה המאוחדת" (עליה נמנה גם הנשיא הנוכחי, דמיטרי מדבדב) ניצחון, גם אם מצומצם, בבחירות אתמול. גם לאחר חמש שנות "גלות" בלשכת ראש הממשלה, איש ה-KGB לשעבר, בן 59, עדיין נהנה מהילת המנהיג שבמהלך שמונה שנות נשיאותו (2000-2008) הצליח לייצב את הכלכלה הרוסית לאחר שנות התוהו ובוהו הפוסט-קומוניסטיות ודיכא ביד ברזל את ההתקוממות בצ'צ'ניה המוסלמית.

ראש הממשלה ולדימיר פוטין מצביע בבחירות לפרלמנט של רוסיה, בקלפי במוסקבה, 4 בדצמבר 2011. רויטרס
התוצאות הגרועות ביותר עבורו מאז נבחר לנשיא לפני 12 שנה. פוטין מצביע אתמול במוסקבה/רויטרס

עם זאת, תוצאות הבחירות הן הגרועות ביותר לפוטין מאז מונה לנשיא לפני 12 שנה. ראש הממשלה הרוסי, אחת הדמויות החזקות בפוליטיקה העולמית, כנראה לא ידע לקרוא את השינוי במצב הרוח של העם ברוסיה: מיליוני רוסים מתחילים להתעייף מהמנהיג, שמתכנן לשלוט לפחות עוד שש שנים – בחודש מרץ הוא יתמודד בבחירות לנשיאות ועל פי כל התחזיות הוא צפוי לנצח. דפוסי ההצבעה המעידים על הייאוש מהפוליטיקה הנוכחית, חיזקו בראש ובראשונה את המפלגה הקומוניסטית, כמעט 20 שנה לאחר ירידת דגל הפטיש והמגל מעל הקרמלין.

רוסיה בוחרת: תומכי אופוזיציה הפגינו ונעצרו. רויטרס
הפגנה של תומכי האופוזיציה במהלך הבחירות/רויטרס

אף שפוטין נותר הפוליטיקאי האהוד ביותר ברוסיה, הבחירות האחרונות מבשרות רעות ליציבות לטווח הארוך של מערכת פוליטית הבנויה סביב הפופולריות האישית שלו, לפי דברי פוליטיקאים ואנשי עסקים מקומיים. "עבור המעגל השולט, הוא נותר המנהיג. אין בכלל ספק לגבי זה", אמר אחד מהם לרויטרס. "אבל יש שינוי בדרך שהוא נתפש בציבור, אך הוא יצטרך להיעשות הרבה יותר ברור, על מנת שתהיה תזוזה בכיוון אלטרנטיבה. ואין אלטרנטיבה".

אחרים סוברים כי פוטין והמעגל הסובב אותו, המורכב ממרגלים לשעבר, אוליגרכים ופקידים ציבוריים בקרמלין, נהיו מוטרדים מהשינוי בדעת הקהל. "הוא לא מפסיד מכוחו, אך הוא מבין כי הוא מפסיד את העם", אמר גורם רוסי. "הפגיעות שלו הולכת להיות דאגה של כל העלית. אין מה למהר, אך זו אינדיקציה לכך ששש השנים הבאות הולכות להיות הרבה יותר קשות לפוטין ביחס ל-12 השנים האחרונות".

עוד בנושא:
מדגמים ברוסיה: פוטין איבד את הרוב בפרלמנט
התחזיות צדקו: הרוב של פוטין נשמר, אך קטן
פוטין מאשים: מדינות זרות בוחשות בבחירות ברוסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully