וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביניש: פוליטיקאים מנהלים מסע הסתה נגד העליון

גלעד גרוסמן

1.12.2011 / 19:32

נשיאת בית המשפט העליון התייחסה להצעות החוק האחרונות שנועדו להגביל את כוחו של בית המשפט. "הכתובת הייתה על הקיר, ההתרעות נשמעו, אבל אף אחד לא קם", אמרה

"הכתובת הייתה על הקיר, ההתרעות נשמעו, אבל אף אחד לא קם", כך אמרה הערב (חמישי) נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, ביחס להצעות החוק שנועדו לשנות את הליכי בית המשפט העליון. "משך מספר שנים מתנהל מסע התופס תאוצה משנה לשנה, במטרה להחליש את מערכת המשפט ובראשה בית המשפט העליון. זהו מסע של דה-לגיטימציה שבראשו עומדים מספר פוליטיקאים, חברי כנסת ואף שרי ממשלה, שמנצלים את חסינותם ומוסרים לציבור הרחב מידע מוטעה ומטעה שהידרדר להסתה המופנית נגד בית המשפט, נגד חבר שופטיו ונגד עבודתו השיפוטית".

ביניש, שנאמה בכנס של העמותה למשפט ציבורי, אמרה כי בחמש השנים האחרונות היא התריעה מעל כל במה נגד "המגמה שהלכה והתפתחה וכל כולה הרצון לפגוע בבית המשפט העליון, לצמצם את סמכויותיו, להגביל את כוחו ולמנוע ממנו למלא את תפקידיו המובהקים, ובכך לחתור כנגד היכולת להגן על הערכים הדמוקרטיים של המדינה".

היא טענה עוד כי פוליטיקאים מתבטאים בביטויים שאינם הולמים וטוענים טענות חסרות בסיס נגד בית המשפט העליון. "מסע ההטעיה מעצם טיבו ואופיו מחלחל ומרעיל. זו דרכה של תעמולה ויש בה הסתה גלויה נגד בית המשפט ושופטיו".

"שופטי העליון לא גדלו באחוזות של אצילים"

נשיאת העליון יצאה בנאומה נגד ההצעה לערוך שימוע למועמדים לעליון, ואמרה ש"צריך לנהוג יותר בכבוד בערכים שכבר השתרשו והיו לחלק משיטת המשטר שלנו". בנוסף, הדפה ביניש את הטענות על כך שבית המשפט הוא מעוז של השמאל הקיצוני. "מה שומע הציבור מנבחריו? שבית המשפט העליון שייך לשמאל הקיצוני הרדיקלי; שבבית המשפט אין שופטים דתיים למרות שמכהנים בו מספר שופטים דתיים; שבית המשפט אינו פלורליסטי – אף על פי שבית המשפט בהרכבו הנוכחי הוא מבחינת השופטים המכהנים בו המגוון ביותר שידענו אי פעם. שופטים שקיבלו את חינוכם המשפטי באוניברסיטאות שונות בארץ ובעולם, שהגיעו למעמדם בזכות כישוריהם המקצועיים ומרקע חינוכי שונה – ודווקא כנגדם מועלית הטענה שהם מעור אחד", אמרה. היא הוסיפה ש"שופטי העליון לא גדלו באחוזות של אצילים. מתוך עמם הם צמחו ומרבדים שונים של החברה בישראל".

ביניש הוסיפה שהיא שמחה שנתניהו בלם את הצעת חוק השימוע, אולם לדבריה אין בכך די. "כל עוד מנשבת הרוח הרעה, אין די בבלימת הצעת חוק זו או אחרת. שכן, מדובר במגמה מתמשכת ולא במאבק ספורדי", אמרה. ביניש הוסיפה כי החקיקה ברובה אינה מכוונת כלפי בית המשפט, אלא היא נועדה לפגוע בערכים הדמוקרטיים שבית המשפט מייצג. "אין אלה ימים קלים למערכת המשפט ולחברה בישראל. יחד עם זאת, אני מתעקשת להסתכל על נקודות האור שיש להיאחז בהן כדי להמשיך ולהאמין שניתן לשמור על הערכים המכוננים שגובשו כאן. אל לנו לנוח על זרי הדפנה, או אם תרצו, אל לנו להסתפק בעלי תאנה. ניסיתי להסביר מדוע בעיניי אין זה מוגזם לטעון שמדובר במאבק על אופייה הדמוקרטי של המדינה ועל דמותה כמדינה יהודית ודמוקרטית", אמרה.

נשיא העמותה, שופט בית המשפט העליון בדימוס אליהו מצא, אמר בתחילת הערב כי לאחרונה ישנו "מבול של הצעות חקיקה שמטרתן לפגוע בעצמאות בית המשפט העליון ולפגוע בעצמאות שופטיו". הוא הוסיף שהשופט חיים כהן כתב בעבר כי יש מקרים שבהם המחוקק מחוקק חוקים לא משום שהרוב סבור שהם דרושים כדי להרבות משפט וצדק, אלא כדי למלא את רצון המיעוט, שרק בתנאי זה הסכים להצטרף לקואליציה. "על פי רוב אין ולא כלום לענייני צדק", אמר. "החזרת הצדק על כנו מותנית בשלטון המשפט".

עורך הדין רם כספי, שנאם גם הוא לפני ביניש, אמר כי לדעתו יש לשנות את הרכב הוועדה לבחירת השופטים, כך ששר המשפטים יכהן כיו"ר הוועדה ללא זכות הצבעה, וחבריה יהיו שלושה שופטי עליון, שלושה חברי לשכת עורכי הדין ושלושה דיקנים מהפקולטות למשפטים. "לא היה כל יסוד לדרישה לבצע שינויים למועמדים לשיפוט, וטוב שדרישה הזויה זו ירדה מסדר היום", אמר. "אסור לנו לערב פוליטיקה במשפט".

ח"כ יריב לוין (ליכוד) טען כי זהו אך ניסיון של נשיאת בית המשפט העליון להשתיק את הביקורת ולהרתיע את המבקרים. לדבריו, "הביקורת על בית המשפט העליון ועל הדילים האפלים הנעשים בתהליך בחירת השופטים היא חיונית, שתכליתה חיזוק הדמוקרטיה הישראלית. מי שאינו מבין שזוהי חובתנו כאנשי ציבור, אינו יודע מהי דמוקרטיה".

עוד בנושא הצעות החוק השנויות במחלוקת:
מרידור: ”לא אשב בממשלה שמקדמת חוקים נגד העליון”
מיהו המועמד המוביל לעליון נעם סולברג?
השינוי בוועדה לבחירת שופטים אושר בקריאה ראשונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully