וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום: האם תצליח הוועדה לבחור 3 שופטים לעליון?

גלעד גרוסמן

20.11.2011 / 0:02

על רקע גל הצעות חוק שנויות במחלוקת תתכנס הוועדה לבחירת שופטים. השאלה הגדולה: האם יתממש סיכום בין נאמן לביניש שיכניס לעליון את השופט נועם סולברג, הנתפס כבעל דעות ימניות

הוועדה לבחירת שופטים תתכנס היום (ראשון) לבחור שלושה שופטים לבית המשפט העליון, על רקע המתיחות בין מערכת המשפט למערכת הפוליטית בעקבות גל הצעות החוק שנועדו לשנות את סדרי בחירת השופטים. השאלה המרכזית היא אם יאושר "הדיל" שרקמו שר המשפטים, יעקב נאמן, ונשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, שנועד להכשיר את מינויו של השופט נועם סולברג, מועמדו של נאמן, הנתפס כבעל דעות ימניות. בשלב זה לא כלל לא ברור אם יגיעו חברי הוועדה להסכמה בסוגיה. גורמים משפטיים אמרו בתגובה כי "הכל עוד פתוח".

בוועדה יושבים שר המשפטים, יעקב נאמן, והשר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, חברי הכנסת דוד רותם (ישראל ביתנו) ואורי אריאל (האיחוד הלאומי), שני נציגי לשכת עורכי הדין, שופטי בית המשפט העליון מרים נאור, אשר גרוניס והנשיאה דורית ביניש. הם אמורים לבחור שני שופטים שיחליפו את השופטים אילה פרוקצ'יה ואדמונד לוי, שפרשו לאחרונה. כמו כן עליהם למנות מחליף לנשיאה ביניש, העתידה לפרוש בעוד כשלושה חודשים. בשל העובדה כי על מנת לגבש רוב למינוי שופט לעליון דרוש רוב של שבעה חברים, מגבשים שר המשפטים ונשיאת העליון רשימה מוסכמת.

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש במהלך יום עיון בנושא: "בגין והפרלמנטריזם הישראלי" במלאת 19 שנים לפטירתו של ראש הממשלה מנחם בגין ז"ל, מרץ 2011. עומר מירון
עתידה לפרוש בעוד כשלושה חודשים. נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש./עומר מירון

ה"דיל" עליו דובר בשבועות האחרונים הוא הסכמת שופטי העליון למינויו של שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, נועם סולברג, שנחשב למועמד מועדף על נאמן ועל הימין, בתמורה לתמיכת נאמן והפוליטיקאים האחרים במינויו של השופט צבי זילברטל, עמיתוו של סולברג בבית המשפט המחוזי של ירושלים, ומועמדה של בייניש. סולברג, תושב ההתנחלות אלון שבות וחובש כיפה, נחשב ל"סדין אדום" בעיני רבים בשמאל. גורמים בשמאל כבר הודיעו כי אם ימונה, יפנו לבג"ץ בדרישה לפסול את המינוי. שמו של סולברג עלה בעבר כמועמד לכהן כשופט בבית המשפט העליון ולתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. מתנגדיו חוששים שמינוי שכזה, הנתפס כפוליטי, ישקף התערבות בוטה של המערכת הפוליטית במערכת המשפט.

אפשרות: הרשימה תיפתח מחדש

גורמים שונים המכירים את עבודת הוועדה התקשו להעריך אם אכן יימצא הרוב לבחירת השופטים, ולא פסלו את האפשרות שהבחירה תידחה. אם תהיה דחיה, יתכן שרשימת המועמדים לעליון, שלא עודכנה מאז 2009, תיפתח שוב. בין השאר כדי להוסיף מועמדים ממוצא מזרחי, זאת בשל העובדה כי מאז פרישתו של השופט לוי לא נותרו כלל שופטים מזרחיים בעליון. שם חדש שעשוי לעלות במקרה זה הוא שמו של היועץ המשפטי הקודם לממשלה, מני מזוז.

במידה ובחירת השופטים תידחה בחודש אחד לפחות, הרכב הוועדה שיבחר אותם יהיה ככל הנראה שונה. הכנסת מקדמת בימים אלה את חקיקת החוק לשינוי הרכב הוועדה, שיוביל כפי הנראה לבחירתו של יו"ר לשכת עורכי הדין, דורון ברזילי, כחבר בה. גם במקרה שהחוק לא יעבור, נציגי לשכת עורכי הדין, רחל בן ארי ופיני מרינסקי, עומדים לסיים את כהונתם החודש, וייאלצו להתמודד פעם נוספת לתפקיד.

בפעם הקודמת שהתפנו מקומות בבית המשפט העליון הצליחה הוועדה לגבש הסכמה סביב שלושה שופטים: עוזי פוגלמן, יצחק עמית וניל הנדל. אולם הבחירה בשלושה הגיעה לאחר חודשים ארוכים של מתיחות וכיפופי ידיים בין שר המשפטים לנשיאת בית המשפט העליון. בסביבתו של נאמן הגדירו את בחירת השופטים כניצחון גדול של שר המשפטים, שהצליח לאלץ את ביניש לבחור במועמד שהתנגדה לו.

עוד בנושא:
החוק לשינוי הוועדה לבחירת שופטים דוהר קדימה
ריבלין ליועץ המשפטי: לבדוק הליך חוק בחירת השופטים

(עדכון ראשון: 22:40, 19.11.11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully