וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: פשרה תביא לוויתור על שימוע לשופטי העליון

פנחס וולף

15.11.2011 / 0:01

לאחר יומיים סוערים במשכן סביב מבנה בית המשפט, יו"ר הקואליציה אלקין עשוי לסגת מהצעת החוק לשימוע למועמדים לשיפוט בפני הכנסת, בתמורה לפרסום פרוטוקולים מהוועדה לבחירת שופטים

לאחר יומיים סוערים במשכן הכנסת, מסתמנת פשרה בחוק השלישי המבקש לשנות את מבנה בית המשפט העליון – זה המציע לערוך שימוע למועמדים לשיפוט בעליון בפני ועדת החוקה והמשפט של הכנסת. יו"ר הקואליציה, זאב אלקין (ליכוד), שעומד מאחורי ההצעה בצוותא עם ח"כ יריב לוין (ליכוד), עמל על פשרה אפשרית, שמשמעותה ויתור על השימוע המדובר, תמורת כתיבת ופרסום הפרוטוקול של השימוע שכבר נערך למועמדים בחוק הקיים – בפני הוועדה לבחירת שופטים. יודגש כי מדובר ברעיון ראשוני, וייתכן שהפשרה שתושג בסופו של דבר תהיה בנוסח מעט שונה.

הקרב על בית המשפט העליון - כותרות אחרונות
הכנסת אישרה שני חוקים לשינוי מבנה בית המשפט העליון
בשל הביקורת? נדחה הדיון על שימוע לשופטי העליון
גדעון סער: לא להפיכת העליון לשלוחה של הרוב הפוליטי

זאב אלקין יוזם חוק החרם לקראת ההצבעה במליאת הכנסת על החוק, יולי 2011. עומר מירון
יסכים לוותר על הצעת החוק שלו? ח"כ אלקין/עומר מירון

בדומה לשני החוקים האחרים השנויים במחלוקת לגבי בית המשפט העליון – זה שמבקש לשנות את הרכב הוועדה לבחירת השופטים, ו"חוק גרוניס", שיאפשר לשופט אשר גרוניס להתמנות לנשיא בית המשפט העליון עם פרישתה של הנשיאה המכהנת דורית ביניש, למרות שיוותרו לו בפברואר הקרוב פחות משלוש שנים לכהן בו, החוק השלישי זוכה להתנגדות עזה גם בקרב שורות הקואליציה והממשלה, לרבות שרי הליכוד. השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, החבר בוועדה לבחירת שופטים, מתנגד להצעה, ואולם אחד הפתרונות שהציע זהה לפתרון המסתמן המקודם על ידי אלקין. גם שר החינוך, גדעון סער, מתנגד נחרצות להצעה, וכמוהו גם גם היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שהשמיע את דעתו בפני ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר המשפטים יעקב נאמן.

נתניהו, ברק ונאמן נעדרו מההצבעות

אתמול אישרה מליאת הכנסת את שני החוקים האחרים. ברוב של 52 תומכים מול 35 מתנגדים אישרה המליאה בקריאה ראשונה את הצעת "חוק גרוניס", אותה הגיש ח"כ יעקב (כצל'ה) כ"ץ (האיחוד הלאומי), ולאחר מכן אושרה ברוב של 50 תומכים מול 35 מתנגדים גם הצעת החוק שמבקשת לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כך שאחד משני נציגי לשכת עורכי הדין יהיה יו"ר האופוזיציה בלשכה – מועמד המועדף על ידי הימין – בקריאה טרומית.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נעדר מהישיבה - ולא השתתף בהצבעות, וכמוהו גם שר הביטחון אהוד ברק ושר המשפטים יעקב נאמן. גם השרים בגין, מרידור, שלום ולבנת לא נכחו בדיון. כמה מחברי הכנסת הבולטים באופוזיציה, בהם אבי דיכטר (קדימה), מאיר שטרית (קדימה) ובנימין (פואד) בן אליעזר (העבודה) - לא נכחו כלל בהצבעה על החוק לשינוי הרכב הוועדה. יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, נכח בדיון אך לא השתתף בהצבעה. באשר להיעדרותו של ראש הממשלה, מלשכתו נמסר בתגובה כי "ראש הממשלה שהה לצד רעייתו שיושבת שבעה על מות אביה".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully