וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: "יש לאפשר לרופאים המתמחים להתפטר"

אריאל נוי

25.10.2011 / 17:42

השופט חנן מלצר טרם הכריע בעתירה שהגישו המתמחים נגד האיסור להתפטר, אך מתח ביקורת על האוצר: "הסכם ל-9 שנים זו בעיה". נציגי המתמחים: "איבדנו האמון במערכת הבריאות ובראשיה"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל)

"יש לאפשר לרופאים המתמחים שלא רוצים לחזור למערכת, להתפטר כמתוכנן" – כך אמר היום (שלישי) שופט בית המשפט העליון, חנן מלצר, בדיון בבג"ץ בעתירת נציגי הרופאים המתמחים, המומחים על החלטת בין הדין הארצי לעבודה שלא לקבל את מכתבי התפטרותם. "את סיר הלחץ הגדול הזה צריך לשחרר", אמר.

עם זאת, השופט מלצר גם היה עמוס בביקורת על הרופאים המתמחים, שמאז שעתרו לבג"ץ – סירבו לשוב להידברות עם נציגי האוצר. "אתם לא יכולים להתלונן ולא להגיע להידברות. זה לא נראה טוב. ההתרשמות שלי היא שברגע שהגשתם את העתירה, החלטתם לעזוב כל דרך אחרת. זה לא מן התבונה. ההכרעה המשפטית תהיה חדה לכאן או לכאן, אך ההידברות עדיין אפשרית, ואני מתרשם שהפערים לא כל כך דרמטיים".

התפטרות הרופאים המתמחים - כותרות אחרונות
2,000 בהפגנת המתמחים: ”המדינה צריכה להתנצל”
המתמחים יעתרו: ”ביטול ההתפטרות אינו חוקי”
צווי מניעה הוצאו לרופאים המתמחים המתפטרים

בג"ץ דן בהתפטרות המתמחים: "מקווים לחזור לשפיות". גדעון צנטנר
נשלחו להתייעצות. נציגי הרופאים המתמחים/גדעון צנטנר

במהלך הדיון שלח השופט מלצר את נציגי הרופאים המתמחים להתייעצות, לבחון האם ברצונם לשוב למשא ומתן עם האוצר. את ההתייעצות הזו הגביל השופט לשעה קלה. הוא שב ותקף אותם, על טענתם כי התפטרותם אינה קולקטיבית, ומכאן שהיא חוקית. "זו היתממות לומר שזו לא התפטרות קולקטיבית. ההתפטרות היא קולקטיבית – לא אישית", ציין השופט.

עם שובם מההתייעצות, הודיעו הנציגים כי הם חלוקים בדעתם בנוגע להידברות. "איבדנו את האמון במערכת הבריאות הציבורית ובראשיה, אך לא איבדנו את האמון בבית המשפט העליון, וזוהי הסיבה העיקרית שבעיתה הגשנו את העתירה".

בעקבות תשובתם, דרש מהם השופט מלצר להחזיר תשובה עד מחר בשעה 12:00 בצהריים. השופט הוסיף כי אם יתנו תשובה חיובית, תינתן למדינה הזדמנות לתת תשובה חיובית בנוגע לדיון בנושא עלות ההסכם. אם לא תהיה הסכמה, יקבע דיון נוסף.

מלצר תקף גם את נציגי האוצר, על כך שתוקף ההסכם אליו הגיעו עם נציגי ההסתדרות הרפואית עומד על תשע שנים. "ההסכם הוא לתשע שנים, אבל אתם צריכים לזכור שיש בחירות כל ארבע שנים. צריך לקצר את ההסכם. הסכם לתשע שנים זו בעיה".

במהלך הדיון הגנה גם עורכת הדין אורנה לין, המייצגת את ההסתדרות הרפואית, את ההסכם אליו הגיעו נציגיה מול המדינה. "בהסכם ניתנה תוספת השכר הכי גבוהה במשק, והדבר התאפשר רק בזכות אורך ההסכם". עם זאת, ציינה לין כי "בניגוד למדינה, אנחנו חשבנו שצריך לאפשר למתמחים להתפטר. אנחנו חשבנו שלא נכון לדחות על הסף את העתירה".

בטרם הדיון ערכו נציגי האוצר מסיבת עיתונאים, במסגרתה תקף הממונה על השכר במשרד האוצר, אילן לוין, את המתמחים: "ההתפטרות היא חתירה תחת היסודות הדמוקרטיים של מדינת ישראל, תוך הפעלת כוח, כמו נטישת מחלקות ויצירת אנרכיה. יש לנו אחריות. אני צריך לעשות הכול כדי למנוע את הדבר הזה. אין לנו פריבליגיה כזו, ואני צריך לעשות הכול במסגרת הכללים הקיימים".

נציגי האוצר הציגו את הצעותיהם למתמחים, לפיהם כל מי שיסיים את תקופת ההתמחות יוכל לבצע עד 30 שעות נוספות בחודש מעבר לעבודתו המתחייבת, עד השעה 16:00, תמורת עד 4,500 שקלים נוספים בחודש – לפי תעריף של 150 שקלים בשעה. בנוסף, הציעו באוצר מערך של הסעות בימי שבת, וכן יום מנוחה שבועי למי שביצע תורנות בסוף השבוע. אוצר טוענים כי המתמחים דורשים 8,000 שקלים נוספים בחודש מבלי להתחייב במפורש לעבודה בשעות נוספות. בנוגע לאורך ההסכם טוען לוין כי הוא אינו יכול להיענות לדרישה: "אי אפשר להכניס את האזרחים בכל שלוש שנים לשביתות בבתי החולים".

"המדינה לא עושה דבר לפתור המשבר"

בטרם מסיבת העיתונאים, תקפו המתמחים את הצעות המדינה ואת עצם הצגתם לציבור שעה לפני הדיון בבית המשפט. "האוצר רואה במערכת המשפט את הזרוע המבצעת שלו, וכל מטרתו להשפיע על שופטי בג"ץ ולהציג מצג שווא של פקידיו כאילו מתנהל משא ומתן אמיתי עם הרופאים. עד כה נוכחנו כי המדינה אינה מתכוונת לעשות דבר על מנת לפתור את המשבר ברפואה הציבורית, ולשם כך היא משתמשת במערכת המשפט. מתחילת המשא ומתן, האוצר לא שינה את עמדתו וכל הצעותיו עד כה היו בחזקת מניפולציות שפקידי האוצר מיומנים בהן כל כך, אך שום דבר אמיתי לא עומד מאחוריהן. שכר נוסף עבור עבודה נוספת מעולם לא היה רלוונטי עבור רופאים שממילא עובדים מאות שעות בחודש. מדיניות האוצר הינה הפרטת הרפואה הציבורית ולשם כך כל האמצעים כשרים, גם הפעלת לחץ על המערכת המשפטית ממש לפני הדיון בבג"ץ".

בתוך כך, ממשיכים להצטבר איומי ההתפטרות של רופאים מומחים, כהזדהות עם התפטרות המתמחים. בין הרופאים היה גם מנהל היחידה הגינקולוגית בבית החולים מאיר בכפר סבא, ד"ר צביקה קליין. קליין הסביר לוואלה! חדשות כי "עשרות רופאים בכירים ברחבי הארץ שוקלים להגיש מכתבי התפטרות בימים הקרובים. לא ברור לנו מתי, אבל ברור לנו שנעשה צעד כזה על מנת לעשות משהו לשינוי מערכת הרפואה הציבורית בישראל". גם מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים רמב"ם בחיפה, פרופ' יהודה אולמן, שוקל להתפטר: "אני נמנה עם הרופאים שיגישו מכתבי התפטרות. זהו הצעד האחרון שלנו, אחרי שכבר מיצינו את כל האמצעים החוקיים, אין לנו דרך אחרת. נלך לרפואה פרטית – כמו שרוצים באוצר".

גם מנהל המיון בבית החולים שיבא בתל השומר, ד"ר ג'קי אור, שוקל להתפטר. "הכנתי וחתמתי על מכתב שאומר שאני מתפטר", אמר מנהל המיון של המרכז הרפואי הגדול בישראל, "אבל עוד לא הגשתי אותו. כרגע אני בשיחות עם מנהלי מחלקות שהביעו את ייאושם ורצונם להתפטר, והחליטו גם הם לעזוב". פרופ' אולמן סיכם ואמר: "אנחנו מקווים שהמדינה תשכיל עם הרופאים, ותגיע לפתרונות ראויים באמת לבעיה המהותית".

לפניות לכתב: arielnews@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully