וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק מקדם את הדיון בסוגיית המו"מ על פדיון שבויים

טל שלו, כתבתנו המדינית

19.10.2011 / 11:59

אחרי שגלעד שליט חזר בשלום לביתו, עולה שוב לסדר היום שאלת המחיר העתידי. השר ברק סבור כי כעת יש לדון בדו"ח ועדת שמגר שיקבע בין היתר האם מחבלים חיים ישוחררו בתמורה לשבויים חיים

שר הביטחון, אהוד ברק, נערך לקדם את פרסום דו"ח ועדת שמגר לקביעת מדיניות ניהול משא ומתן על פדיון שבויים בהקדם האפשרי, וכן ליישום מהיר של ההמלצות, באמצעות קידום חקיקה בכנסת. לדברי גורם בסביבת השר, כעת, עם חזרתו של גלעד שליט הביתה – כשאין לפי הידוע אף שבוי ישראלי בידי האויב, ובמקביל להתמודדות הביטחונית עם אתגרי שחרור האסירים בעסקה - נוצרת מסגרת זמן לעיסוק רציונלי בשאלת הקריטריונים לניהול משא ומתן על שבויים ונעדרים, והשר ברק מעוניין לנצל מסגרת זמן זו לדיון מהותי בסוגיה.

גלעד שליט חזר הביתה - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות

מתרגל לחופש: גלעד שליט יצא לצעידה במצפה הילה
מלווי שליט: ג'עברי, מתכנן פיגועים ומשגר רקטות
הדקות הראשונות: "גלעד אכל בננה, ידע מי הרמטכ"ל"

מאיר שמגר פברואר 2010. עומר מירון
בתחילת עבודת הוועדה נקבע כי תוצריה לא ישפיעו על הסוגיות שעמדו על הפרק לשחרור שליט. השופט בדימוס שמגר/עומר מירון

ועדת שמגר מונתה בשנת 2008 על ידי השר ברק, כדי לקבוע כללים בנוגע לניהול משאים ומתנים לשחרור שבויים ונעדרים ישראלים מידי האויב ונשיא בית המשפט העליון בדימוס, השופט מאיר שמגר, מונה לעמוד בראשה יחד עם מחבר הקוד האתי של צה"ל, הפרופ' אסא כשר ומנכ"ל משרד הביטחון לשעבר, אלוף במיל' עמוס ירון.

עם תחילת עבודתה, הובהר כי תוצריה לא ישפיעו על הסוגיות הנוכחיות של המגעים שעמדו על הפרק לשחרור גלעד שליט. בשנה שעברה הוגשו המלצות ביניים של הוועדה, שעסקו בתהליכי קבלת ההחלטות. חברי הוועדה העדיפו לדחות את השלמת המלצותיהם עד אשר יילמד מקרה שליט וישולב לתוך ההמלצות. במקביל, לפני כשנתיים דחו שופטי בג"ץ עתירה שהגיש ח"כ יעקב כ"ץ (האיחוד הלאומי), בה טען כי ראש הממשלה מסתיר את המלצות הוועדה, בנימוק שהן טרם גובשו וגם כך אינן רלוונטיות לנושא עסקת שליט.

לפי פרסומים שונים בשנתיים האחרונות, מסתמן כי הוועדה תמליץ לשחרר מחבלים חיים רק תמורת שבויים ישראלים חיים - ותמורת גופות של שבויים "תשלם" רק בגופות. כמו כן דווח, כי הוועדה מתכוונת להמליץ לא לשחרר יותר מאסיר/שבוי פלסטיני אחד בעבור כל שבוי/חטוף ישראלי. על רקע השלמת עסקת שליט, שר הביטחון סבור כי ניתן לנהל כעת דיון ענייני ומהותי בסוגיה, ומתכוון לקדם חקיקה בנושא כבר בתקופה הקרובה.

"הרבה שאלות שצריך לשאול את עצמנו"

שרים בממשלת נתניהו, שאישרה בשבוע שעבר את עסקת שליט ברוב של 26 תומכים מול שלושה מתנגדים, הביעו בימים האחרונים את תקוותם שייקבעו במהירות כללי פעולה למקרים דומים, שעלולים להתרחיש בעתיד. כללים אלה ימנעו או לפחות יצמצמו את הדיון הרגשי הכבד המתעורר לנוכח שאלת מחיר השבויים אל מול ערך "הערבות ההדדית" בחברה הישראלית.

שר התשתיות עוזי לנדאו שהצביע נגד העסקה, אמר כי הוא מתכוון לעקוב אחר יישום דו"ח שמגר ובסוף ישיבה הממשלה בה אושרה העסקה ציין לנדאו כי הוא מקווה שכעת ייערך "בדק בית" בקשר לדרכי קבלת ההחלטות בעסקאות שבויים. "מחר בבוקר יש הרבה שאלות שצריך לשאול את עצמנו", אמר השבוע שר החינוך גדעון סער בערוץ 2, "איך מצמצמים את הסיכון להגיע למצב דומה בעתיד?"

סער שהנחה אתמול את מנכ"ל משרדו, ד"ר שמשון שושני, להכין מערכי שיעור למערכת החינוך בנושא החזרת שליט, שיעסקו גם בסוגיות מתווה המשא ומתן, סבור כי למרות הקושי הגדול בדיון בחיי אדם במונחים כמותיים, יש צורך לבחון את דרכי הפעוולה העתידיות בנושא.

גם שר התחבורה, ישראל כץ, שתמך בעסקה, קרא "לשנות את כללי המשחק לעתיד", וביקש מראש הממשלה לפעול להטלת עונש מוות על רוצחי משפחת פוגל מאיתמר, על מנת להרתיע ולהבהיר כי רוצחים לא ישוחררו בעתיד כתוצאה ממשא ומתן. שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, הביעה אף היא בימים האחרונים תמיכה בקידום יוזמות חקיקה שידונו בקביעת קריטריונים למשא ומתן על שבויים ונעדרים, כך לדברי גורמים בליכוד.

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully