וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש השב"כ: "זו העסקה הטובה ביותר שהיה אפשר לקבל"

12.10.2011 / 11:26

ראש שירות הביטחון הכללי הסביר מדוע תמך בעסקה לשחרורו של גלעד שליט. כהן הזהיר כי "יש סיכוי שזה יעודד פיגועים וחטיפות", אך הבהיר כי "אם יגיעו עוד 200 לעזה לא יתהפך העולם"

תאגיד כאן

נשיא המדינה בפגישה עם משפחת שליט
(עריכה: יאיר דניאל)

ראש שירות הביטחון הכללי יורם כהן, קיים הבוקר (רביעי) תדרוך בעקבות החלטת הממשלה לאשר את העסקה לשחרור החייל החטוף גלעד שליט. במהלך התדרוך הסביר כהן מדוע תמך בעסקה. לדבריו, "זו העסקה הטובה ביותר שהיה אפשר לקבל ולכן תמכתי בעסקה. לא הייתה אף חלופה לעסקה, לא מבצעית ולא מתווה אחר לעסקה".

כהן הוסיף כי העסקה "לא קלה מבחינה ביטחונית וציבורית לעיכול. יש פה 280 רוצחים שמשתחררים, 110 מהם חוזרים לשטח, זה בהחלט סיפור לא פשוט. חמאס עשוי להתחזק, פתח עשוי להיחלש. יש סיכוי שזה יעודד פיגועים וחטיפות, אבל כדי להביא את החייל הביתה, הדרך היחידה שהייתה זו דרך העסקה".

העסקה לשחרור גלעד שליט - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות

שב"ס החל להיערך לשחרור האסירים בעסקת שליט
פרשנות: מפגיני סוריה סללו את הדרך לעסקת שליט
צבי שליט: "אנחנו חרדים למצבו של גלעד"
הממשלה אישרה: העסקה לשחרור שליט תצא לפועל
יממה במאהל שליט: 24 שעות ב-2.5 דקות
מכרם שלום ועד המאהל: חמש שנים לחטיפת שליט

כהן הדגיש כי "בפועל, 335 מהאסירים יוצאו משטח מדינת ישראל (חלק יגורשו לעזה וחלק לחו"ל. א.ב). אנחנו נעמוד מול האיומים הביטחוניים ונוכל להתמודד איתם בצורה טובה. אי אפשר להבטיח שלא ייצא מהם טרור. לפי הסטטיסטיקה, 60% מהם חוזרים לטרור ו-15% מהם חוזרים לכלא". על חזרת אסירים ביטחוניים לרצועת עזה אמר כהן כי "יש כבר 20,000 לוחמי חמאס בעזה ואם יגיעו עוד 200 לא יתהפך עלינו העולם".

יורם כהן, ראש השב"כ החדש בכניסה לביתו בבוקר שלאחר ההכרזה על מינויו, מרץ 2011. עומר מירון
"חמאס עשוי להתחזק, פתח עשוי להיחלש". כהן/עומר מירון

כהן סירב להתייחס לשאלה האם בישראל התקבל אות חיים מגלעד שליט והסכים לציין כי "אני מקווה שנקבל את גלעד שליט בריא ושלם ככל שניתן. התאריכים לביצוע העסקה לא סגורים וצריך להבין שהצד השני (הכוונה לחמאס. א.ב) הוא חשדן". על הישגי העסקה אמר כהן כי ישראל בחרה את השמות שישוחררו ואת האסירים שיחזרו לבתיהם. הסמלים עליהם התעקש חמאס לא ייצאו מבתי הכלא. לדבריו, "מערכת הביטחון בחרה את שמותיהם של 450 המשוחררים בשלב הראשון. 110 האסירים שישוחררו לבתיהם ביהודה ושומרון יהיו נתונים במשך שלוש שנים להגבלות תנועה ולא יוכלו לצאת מהמחוז בו יתגוררו. הם גם לא יוכלו לצאת לחו"ל או להיכנס לישראל במשך 10 שנים. בנוסף, הם יצטרכו להתייצב אחת לחודש במשטרה". יש לציין כי מבין 110 האסירים שישוחררו לשטחי יהודה ושומרון, 61 נידונו למאסרי עולם.

העסקה מתחלקת לשני חלקים: 450 אסירים ישוחררו בשלב הראשון ו-550 בשלב השני. מבין 450 האסירים שישוחררו בשלב הראשון, 96 יועברו ליהודה ושומרון ו-14 למזרח ירושלים. 50% מהם יתנהלו תחת מגבלות תנועה. 203 מבין האסירים יגורשו לעזה ולחו"ל. כמו כן צפויים להשתחרר שישה ערבים ישראלים ו-27 נשים. בנוגע לערבים הישראלים, ההערכה היא ששב"כ יבחר באנשים מבוגרים מאוד, אשר סובלים ממחלות ולא מסוגלים לחזור למעגל הטרור.

כאמור במהלך הלילה אישרה הממשלה את העסקה שבמסגרתה ישוחרר שליט בתמורה לשחרור 1,027 אסירים, ברוב של 26 תומכים מול שלושה מתנגדים. שלושת המתנגדים לעסקה היו שר החוץ אביגדור ליברמן, השר לנושאים אסטרטגיים משה (בוגי) יעלון, והשר לתשתיות לאומיות עוזי לנדאו. ליברמן לא נכח בדיון עצמו, והצביע באמצעות פתק שהשאיר. מוקדם יותר אמר, ליברמן כי "בלב כבד, אך לפי מיטב שיקול דעתי והבנתי את המשמעויות של העסקה, אצביע נגד עסקת שליט".

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully