וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד מחוז מרכז במשטרה מסכם שנה סוערת

28.9.2011 / 14:00

מפקד מחוז המרכז במשטרת ישראל, ניצב בנצי סאו, מסכם שנה של אירועי פשיעה חמורים. בראיון לראש השנה הוא מספר: "כל בוקר אני מגיע בתחושה שזה יום עם אתגרים, שצריך לסיים עם הצלחות"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

מפקד מחוז מרכז במשטרה, ניצב בנצי סאו, מודה: זו הייתה שנה קשה עבורו. בשנה החולפת נאלץ להתמודד בתפקידו עם האלימות הקשה בערי המשולש, ששיאה ברצח מנכ"ל עיריית קלנסוואה תחת אפם של השוטרים, עם המלחמה המתמשכת בין משפחות הפשע ששיאה ברצח פרנסואה אבוטבול, ועם מחדל רצח אולגה סורינוב בפתח תקווה, בו השוטרים הגיעו לזירת הרצח כמעט יממה לאחר שהחשוד ברצח חייג בעצמו למוקד 100. לקראת השנה החדשה הוא קורא לציבור לתבוע מהממשלה להציב את משטרת ישראל במקום גבוה יותר בסדר העדיפות הלאומי, אך מבקש להיכנס לפרופורציות: "יש אלימות בחברה הישראלית, אבל החברה הישראלית איננה אלימה".

ובכל זאת, התכשיטן יהודה ויזלברג נרצח בהוד השרון במרכז מסחרי בארבע אחר הצהריים, לעיניי אמהות וילדים. מה יש לך לומר לאזרחים לגבי תחושת הביטחון בערי השרון?

"חשוב לי שהציבור יבחן את משטרת ישראל באופן אובייקטיבי. חלק מאירועי הרצח צריכים להיות מטופלים גם על ידי גורמים אחרים. אסור בשום פנים ואופן שהציבור יראה אך ורק את משטרת ישראל כגורם שנושא באחריות. מניעת האלימות בחברה הישראלית מחייבת טיפול מערכתי מלא, אחראי ומקיף. החל מהאחריות ההורית, דרך מערכת החינוך וכמובן אחריות של גורמים קהילתיים. למשטרה יש אחריות גדולה מאד למנוע את אירועי הרצח, אך אחריותה הבלעדית הינה לאתר את הרוצחים ולהרשיע אותם".

השבוע הותר לפרסום כי לפני כשלושה שבועות, בתום חקירה סמויה של שוטרי היחידה המרכזית של המחוז בשיתוף ימ"ר חוף, נעצרו שני חשודים ברצח בהוד השרון. משפטם של השניים, תושבי באקה אל גרבייה, טרם החל, אולם משטרת מחוז מרכז רשמה לעצמה מעצר מוצלח. "אני גאה בעבודת הימ"ר", אמר סאו בעקבות פרסום הדברים. "לאחר הרצח בהוד השרון היו לי תחושות קשות לגבי הקלות שבה אנשים נרצחים במדינה הזאת, ואני שמח על ההישג".

בנצי סאו, ניצב במשטרת ישראל המכהן כמפקד מחוז מרכז, ספטמבר 2011. דרור עינב
"יש אלימות בחברה הישראלית, אבל החברה הישראלית איננה אלימה". ניצב בנצי סאו, מפקד מחוז מרכז במשטרת ישראל/דרור עינב

"נעניק תחושת ביטחון לתושבי המשולש"

סאו, בן ה-52, נשוי ואב לארבעה, החל את דרכו במשמר הגבול. את הימים הקשים ביותר שעברו עליו בשירות, הוא ודאי זוקף לימי ועדת אור, שמצאה כשלים בתפקודו במהלך אירועי אוקטובר 2000. סאו היה אז מפקד החטיבה המרחבית של מג"ב צפון ופיקד על גזרת ואדי ערה, והוועדה המליצה לעכב את קידומו למשך ארבע שנים. בתקופת ההתנתקות שימש כראש מטה התיאום למבצע במטה הארצי. לתפקיד מפקד מחוז מרכז הוא מונה במאי 2010.

"אני מגיע לכאן כל בוקר מתוך הבנה שזה בוקר עם אתגרים, בוקר עם מבחנים ויום שאני צריך לסיים אותו עם הצלחות", הוא אומר בלשכתו, שעות ספורות לפני נאום אבו מאזן באו"ם. בקרוב צפויה לו שיחת טלפון עם המפכ"ל יוחנן דנינו, בה יסקור באוזניו את היערכות המחוז לקראת הנאום הרגיש, בדגש על האוכלוסייה הערבית-ישראלית הגדולה, עליה הוא מופקד בפעם השנייה במהלך שירותו.

האלימות בערי המשולש בשיאה, והיא אף גלשה לפני שנתיים ללב תל אביב עם רצח אריק קרפ על ידי נערים מג'לג'וליה. מה עושים עם זה? האם הרמתם ידיים?

"בחצי השנה האחרונה תגברנו באופן משמעותי את היקף הכוחות באזור המשולש, בגיבוי מלא של השר לביטחון פנים. התגבור הזה נועד בראש ובראשונה להעניק תחושת ביטחון לתושבים שם. סיבה נוספת למהלך היא שהציבור הערבי נוקט בגישה של חוסר אמון כלפי משטרת ישראל. הציבור נוטה לחשוב בטעות שאנחנו מקלים ראש באירועי הרצח, שלא אכפת לנו. אני אעשה הכל כדי לשנות את זה. אני מתייחס לתושבים האלה כאל שווי זכויות. הם זכאים לאותם שירותי משטרה בדיוק כמו האזרח שגר בראשון לציון".

הפגנה מחוץ לבית משפט בתל אביב על הכרעת הדין של אריק קרפ, אפריל 2011. נמרוד סונדרס
"הציבור נוטה לחשוב בטעות שאנחנו מקלים ראש באירועי הרצח, שלא אכפת לנו. אני אעשה הכל כדי לשנות את זה". הפגנה נגד האלימות מול משפטם של רוצחי אריק קרפ/נמרוד סונדרס

"על המשטרה לעלות בסדר העדיפויות הלאומי"

מחוז המרכז במשטרה הוא חסר רצף טריטוריאלי, כאשר באמצעו, בין השפלה לאזור השרון, ניצב מחוז תל אביב. "בשנה האחרונה אנחנו מרגישים התרחבות דמוגרפית", מציין סאו. "אנחנו חסרים משאבים. ממוצע כמות השוטרים אל מול האזרחים הוא נמוך ביחס למדינות העולם המערבי. יחד עם זאת, כמפקד המחוז, שומה עליי למצוא כל דרך כדי להגיע למיצוי מקסימלי של המשאבים העומדים לרשותי". לסאו אין ספק שהמשטרה צריכה להיות במקום אחר בסדר העדיפויות הלאומי. "אני מצפה שאזרחי ישראל יתבעו זאת מהממשלה. כשזה יקרה, ויהיה גידול במשאבים, נהיה מסוגלים להעניק שירותי משטרה טובים יותר".

שירותים אלה אמנם לא היו יכולים לעזור לאולגה סורינוב, שנרצחה החודש בפתח תקווה, על פי החשד על ידי בן זוגה, אולם תפקודם של שוטרי המחוז הביא לכך ששלושה מהם הועברו מתפקידם. החשוד ברצח, ויטאלי מיכלוב, הודיע בשיחת טלפון למוקד 100 שרצח את בת זוגו כמה ימים קודם לכן בדקירות סכין, ואמר כי הגופה נמצאת בדירה בפתח תקווה. הוא אף מסר למוקדנית הוראות כיצד להגיע למקום – וגם סיפר היכן נמצאים מפתחות הכניסה לבית. במקביל, התקבל במוקד המשטרה דיווח על אירוע אלים נוסף שאירע באותו הרחוב. שוטרי הסיור הסיקו שמדובר במקרה שהתרחש בבניין סמוך. למחרת התקשר שוב מיכלוב למשטרה. רק אז הגיעו החוקרים וצוותי ההצלה לדירה, ואיתרו את גופתה של סורינוב. מיכלוב הספיק להימלט בינתיים. הוא אותר רק שבוע לאחר מכן, בבית חברו.

"אני מצפה מהשוטרים במחוז למענה מבצעי שונה, מקצועי וטוב יותר", מגיב סאו לראשונה על המקרה. "על כן מיניתי ועדה בודקת, כדי לברר את כל שרשרת הטיפול המשטרתי מרגע קבלת שיחת הטלפון הראשונה במוקד 100. כאשר בחנתי את העובדות והממצאים, הגעתי למסקנה שמספר שוטרים המשרתים במחוז שגו בשיקול הדעת ובהבנת האירוע". בעקבות פרסום המסקנות, החליט סאו להעביר מתפקידם את קצין הסיור שהגיע לדירה אחרי השיחה הראשונה, ואת שתי השוטרות שקיבלו את שיחות הטלפון במוקד.

זירת רצח בפתח תקווה, אדם רצח את בת זוגו, ספטמבר 2011. דרור עינב
"אף תיק רצח לא הולך לארכיון". הבית בו נרצחה אולגה סורינוב/דרור עינב

"צריך לעשות יותר עם מה שיש"

השנה שבפתח תתאפיין מבחינת מחוז מרכז בין היתר בשינוי במפת ארגוני הפשיעה באזור השרון. העבריין פרנסואה אבוטבול נרצח ביריות בתחנת דלק סמוכה לנתניה ביולי האחרון, חודשים ספורים אחרי שהשתחרר ממאסר. אבוטבול נחשב לאחד היעדים המודיעיניים הבכירים של משטרת ישראל. גורמים מעריכים כי בעקבות הרצח נמחקה המשפחה ממפת הפשיעה. סאו מייחס זאת גם לזכות המשטרה.

"אחד מההישגים הגדולים ביותר של משטרת ישראל בחמש השנים האחרונות זה הפגיעה הקשה בארגוני הפשיעה", הוא אומר. "בין אם זה ארגון אבוטבול ובין אם שירזי – שני הארגונים הבולטים ביותר בנתניה". הוא מסרב להתייחס לחקירת הרצח, המנוהלת על ידי המטה הארצי, אך מציין שאינו מקל ראש, גם כאשר הרצח הוא על רקע סכסוך עברייני. בכל מקרה מבטיח סאו, כי מבחינתו "אף תיק רצח לא הולך לארכיון".

השנה הבאה תהיה אף היא מלאת אתגרים עבור סאו. "אחד המשפטים הנהוגים במחוז בישיבות סגל הפיקוד הבכיר, הוא שעלינו לעשות יותר עם מה שיש. ואת מה שאנחנו עושים – לעשות בצורה הטובה ביותר", הוא מסכם. "נחפש כל דרך להשתפר".

ומה לגבי העתיד שלך? האם אתה רואה את עצמך כמפכ"ל?

"אינני מתכנן את המינוי הזה. מה שעומד לנגד עיניי זה להצליח בתפקיד הנוכחי שלי. אם אהיה מוצלח מאד – סביר להניח שאהיה מועמד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully