וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד: חוקרים פרטיים הפיצו תוכנת ריגול סלולרית

19.9.2011 / 13:52

המשטרה עצרה 21 בני אדם וביניהם החוקרים, בחשד כי פיתחו את תוכנת הריגול ומכרו אותה ברשת האינטרנט. התוכנה מאפשרת קריאת מסרונים והאזנה לשיחות של הטלפון שנמצא תחת מעקב

נועם אשל

(צילום: נועם אשל, עריכה: יאיר דניאל)

בית המשפט השלום בראשון לציון התיר הבוקר (שני) לפרסום פרשת האזנות סתר רחבת היקף, במסגרתה עצרה בשבוע שעבר יחידת להב 433 של המשטרה 21 בני אדם, בחשד שעשו שימוש בתוכנת ריגול לטלפונים סלולריים ואף מכרו אותה. בין החשדות הרבים המיוחסים להם: עבירות של האזנות סתר שלא כדין, פגיעה בפרטיות, קשירת קשר לביצוע פשע ומתן אמצעים לביצוע פשע.

החקירה התנהלה בחודשים האחרונים באופן סמוי עד למעצרם של החשודים, ביניהם חוקרים פרטיים, מפיצים ומתקינים של תוכנת הריגול. כמו כן ביצעה המשטרה פשיטה על 13 בתי עסק החשודים בפיתוח, התקנה והפצת התוכנה ללקוחות, והחרימה מהם מחשבים ומסמכים שונים.

התוכנה העומדת במרכז הפרשה מאפשרת האזנה לשיחות, קריאת הודעות טקסט, איכון ואפילו האזנה לחדר בו נמצא המכשיר הנייד עליו מתבצע המעקב. העוקב מקבל חיווי לטלפון הסלולרי או התראה בדואר האלקטרוני, בכל פעם שמושא המעקב מבצע או מקבל שיחה, שולח או מקבל הודעת טקסט.

הארכת מעצר בראשון לציון ל- 30 חוקרים פרטיים על התקנת מכשיר שקיפות בסלולריים, ספטמבר 2011. נמרוד סונדרס
הארכת מעצר בראשון לציון ל- 30 חוקרים פרטיים על התקנת מכשיר שקיפות בסלולריים, ספטמבר 2011/נמרוד סונדרס

בנוסף לעצורים בפרשה, נחקרו במהלך השבוע האחרון עשרות בני אדם בחשד שרכשו את התוכנה ועשו בה שימוש פרטי. גורם המקורב לחקירה אמר כי מדובר בפרשה חמורה מאד, שכן "כשהמשטרה צריכה לקיים האזנות מסוג זה, היא נדרשת לצו של נשיא בית משפט מחוזי. ואילו החשודים ביצעו או סייעו בהפצת תוכנת האזנות לא חוקיות לאזרחים פרטיים.

על פי החקירה, משרדים ממשלתיים וגופים ביטחוניים שונים בחנו אפשרות לרכוש את התוכנה. אחד החשודים טען בחקירתו כי מכר את התוכנה למשרד ראש הממשלה, אולם טענה זו טרם הוכחה.

התוכנה הוצעה למכירה ברשת. באחד מהאתרים המשווקים אותה נכתב כי היא "מאפשרת מעקב אונליין אחר טלפון נייד באמצעות קבלת העתקי הודעות SMS נכנסות ויוצאות, מידע על קיום שיחות נכנסות ויוצאות, כולל האפשרות להקשיב לשיחות בזמן אמת וכן מאפשרת האזנה לחלל החדר בו נמצא מכשיר היעד". כמו כן מאפשרת התוכנה גישה להודעות דואר אלקטרוני.

מחירה של התוכנה על פי האתר נע בין 2,550 ל-12,000 שקלים. עוד נכתב באתר כי התוכנה "מיועדת אך ורק לצרכים חוקיים כגון הגנה והשגחה על ילדים, השגחה על עובדים או שותפים עסקיים בהסכמתם, הגנה מחטיפה או ממעשים פליליים וכדומה". עוד נכתב באתר כי "חל איסור מוחלט להיעזר בתוכנה לצרכי האזנת סתר האסורה על פי חוק. כל מי שיעשה שימוש בתוכנה לצרכי האזנת סתר, יבצע עבירה על החוק והדבר יעשה על אחריותו הבלעדית".

המשטרה בוחנת אם מדובר בהאזנות סתר

המשטרה תנסה להציג ראיות לפיהן בתוכנה נעשה שימוש בלתי חוקי. בדיון בהארכת מעצרו של של אחד החשודים לו מייחסים חשדות של התקנת התוכנה, טען סנגורו, עורך הדין חי הבר, כי אין בהתקנת התוכנה עבירה פלילית. "תוכנות הקלטה כאלה או אחרות נמצאות באתרי אפליקציות של חברות כמו אפל, גוגל ונוקיה", אמר בדיון. לטענתו, רק מי שרכש את התוכנה מבצע בה למעשה האזנות סתר.

השופט בדיון, דורון חסדאי, סירב להתייחס בהחלטתו לשאלה האם התקנת תוכנה למטרת האזנות סתר או הפצתה היא עבירה על חוק האזנות הסתר, ואמר כי "שאלה זו ראוי שתלובן במועד מאוחר יותר". עם זאת ציין השופט כי "קיים חשד סביר כי בוצעה עבירה על חוק האזנות הסתר".

עו"ד יהודה שושן, המייצג שלושה מהחשודים בפרשה אמר לאחר הדיון כי "משטרת ישראל בוחנת בעצמה האם מדובר בהאזנות סתר שלא כדין כהגדרת החוק, שכן אין כל איסור למכור את התוכנה. נשאלת השאלה האם התוכנה הינה למעשה 'מכשיר' להאזנה כפי שדורש החוק. דבר נוסף הוא שהתוכנה הזאת נמכרת בעשרות אתרי אינטרנט בעולם. כל אדם יכול לרכוש אותה. אם הקונה עושה שימוש בתוכנה שלא כדין, אזי על משטרת ישראל לעצור אלפי בני אדם בישראל לצורך מיגור התופעה".

עוד באותו נושא:
ביהמ"ש: תיעוד הודעת סמס לא נחשב להאזנת סתר
הצעה: חברות הסלולר יעזרו לשב"כ בהאזנות ומעקב

לפניות לכתבת: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully