וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארה"ב מנסה לחדש המשא ומתן כדי להימנע מספטמבר"

ה"ניו יורק טיימס" מדווח כי במטרה להימנע מהפנייה הפלסטינית לאו"ם, ניסתה ארצות הברית לחדש את השיחות בין ישראל לפלסטינים. האמריקנים מנסים לגייס את תמיכת הקוורטט ביוזמה

ממשל אובמה הגיש לישראל ולפלסטינים הצעה לחידוש המשא ומתן המדיני, כמוצא אחרון, במטרה למנוע הצבעה באו"ם על ההכרה במדינה פלסטינית – כך דיווח הבוקר (ראשון) העיתון האמריקני "ניו יורק טיימס". על פי גורמים אמריקניים בכירים, "ייתכן והמאמץ כבר מאוחר מדי". האמריקנים מבקשים לגרום ליו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, לסגת מרעיון הפנייה לעצרת האומות המאוחדות, וכשהוצג הרעיון בפניו, הבהירה ארצות הברית כי תטיל וטו על כל פנייה בעניין למועצת הביטחון של האו"ם.

עוד על היוזמה הפלסטינית
המתנחלים נערכים לספטמבר: ”נצעד מול הפלסטינים”
דיווח: ירדן ייעצה לאבו מאזן לשקול שוב הפנייה לאו”ם
ליברמן: ”אבו מאזן רוצה מדינה פלסטינית במקום ישראל”

בנימין נתניהו, אבו מאזן וברק אובמה בפסגה בוושינגטון ספטמבר 2010. AP
ניסיון נואש של האמריקנים להרגיע את הרוחות? אבו מאזן, אובמה ונתניהו בימים אחרים/AP

יודגש כי לארצות הברית אין את היכולת הדיפלומטית למנוע את אישורה של הצעה להכרה במדינה הפלסטינית בעצרת האו"ם, אלא רק בגוף הביצועי של הארגון – מועצת הביטחון. עם זאת, אילו ההצעה תעבור רק בעצרת, לא יהיה לה תוקף של ממש, אלא משמעות סמלית בלבד. גם במקרה כזה, חוששים גורמים בכירים אמריקניים אשר התראיינו לעיתון אך ביקשו לשמור על אנונימיות, כי הדבר עשוי לעורר מהומות אלימות גם בשטחי יהודה, שומרון ועזה – אך גם בקרב מדינות ערב. "אם אתה שם אלטרנטיבה על השולחן, שינית את כל הדינמיקה", הבהיר אחד הגורמים, "וזה מה שאנחנו מנסים לעשות".

באחרונה פנתה מחלקת המדינה האמריקנית ליותר מ-70 מדינות, וביקשה מהן להתנגד להצעה הפלסטינית. הבקשה, שהועברה על ידי השגרירים האמריקניים במדינות השונות, נועדה להבהיר כי אילו תיאלץ ארצות הברית להפעיל את יכולת הווטו שלה, הדבר עשוי להביא לערעור היציבות באזור, ולפגוע בתהליך השלום. גורמים דיפלומטיים אמריקניים האמינו שההצעה שיזם הממשל, אילו תזכה גם לתמיכה מצד שאר צלעות הקוורטט – רוסיה, האיחוד האירופי והאו"ם, יכולה לגרום לאבו מאזן לחשוב שוב האם להמשיך בתהליך החד-צדדי.

חברי מועצת הביטחון של האו"ם עומדים דקת דומייה לזכרו של הדיפלומט האמריקאי ריצ'רד הולברוק. רויטרס
רק שם האמריקנים יכולים להפיל את ההצעה. מועצת הביטחון של האו"ם/רויטרס

חברות הקוורטט חלקו זו על זו, כיצד אמור להיראות המתווה המוצע לחידוש המשא ומתן. אחד המוקשים, לפי הדיווח בעיתון הנחשב, היה המשך התפתחויות ההתנחלויות הישראליות ביהודה ושומרון. העמדה הישראלית, המתנגדת להקפאת הבנייה בהתנחלויות, לא זוכה לתמיכתה של רוסיה, ואינו מתקבל בברכה גם בקרב כמה ממדינות האיחוד האירופי. המוקש השני, כך לפי הגורמים הדיפלומטיים, הוא סירובם של הפלסטינים להכיר בישראל כמדינת העם היהודי. יצוין כי מדיווח הגורמים הדיפלומטיים לא ברור באופן חד-משמעי כיצד נפתרו הסוגיות בהצעה הסופית.

עוד מדווח העיתון, כי ישראל הסכימה באופן עקרוני לחידוש המשא ומתן, בעוד שהעמדה הפלסטינית אינה ברורה: הגורמים הדיפלומטיים סיפרו לעיתון כי אבו מאזן רמז בעבר כי יהיה מוכן לוותר על הפנייה לאו"ם בתמורה למשא ומתן "אמיתי", אך גורם פלסטיני בכיר הכחיש כי בכוונת יו"ר הרשות לעשות כן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully