וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוסגר לבוסניה הישראלי החשוד ברצח עם

גלעד גרוסמן

1.8.2011 / 14:01

אלכסנדר צבטקוביץ' הוא האזרח הישראלי הראשון שהוכרז כבר-הסגרה בגין חשד למעורבות ברצח עם. השופט קבע שעל בוסניה לעמוד בתנאים שיבטיחו את שלומו של צבטקוביץ', אחרת הוא לא יוסגר

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ')

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע היום (שני) כי ניתן להסגיר לבוסניה-הרצגובינה את אלכסנדר צבטקוביץ', החשוד במעורבות בפשעי מלחמה שבוצעו במהלך המלחמות בבלקן בשנות ה-90'. זאת הפעם הראשונה שאזרח ישראלי הוכרז כבר הסגרה בגין חשד למעורבות בהשמדת עם.

צבטקוביץ', בן 42, עלה לישראל יחד עם אשתו וילדיהם ב-2006, וקיבל את אזרחותו הישראלית מתוקף היותו נשוי ליהודיה. צבטקוביץ' נעצר בינואר האחרון, לאחר שבאפריל אשתקד הוציא בית משפט בבוסניה צו למעצרו בגין ביצוע עבירות של רצח עם ועבירות של פשעים נגד האנושות. לפני שנה פנתה ממשלת בוסניה-הרצגובינה למשרד הפנים, בבקשה להסגירו בחשד למעורבות בהשמדת עם. ישראל ובוסניה-הרצגובינה חתומות על האמנה האירופית בענייני הסגרה, וקיים בין המדינות הסכם הקובע הדדיות בהסגרת עבריינים.

עוד באותו נושא:
ישראלי נעצר בחשד שהיה שותף ברצח העם בבוסניה
ישראלי חשוד ברצח-עם בבוסניה: "ירו בהם בחווה"
הישראלי החשוד ברצח עם בבוסניה: מכחיש כל קשר

השופט אמנון כהן קבע כי יש ראיות שמצדיקות ניהול משפט כנגד צבטקוביץ', וכי למרות החששות לשלומו, האינטרסים של מדינת ישראל מצדיקים את ההסגרה. עם זאת, השופט קבע עוד שעל בוסניה לעמוד בתנאים שיבטיחו את שלומו של צבטקוביץ', אחרת הוא לא יוסגר. השופט החליט כי ממשלת בוסניה-הרצגובינה צריכה להתחייב לשמור על בטחונו שלצבטקוביץ', להחזיקו באגף נפרד ומאובטח, לאפשר לקונסול ישראל לבקרו ולהתייחס לפסק הדין של בית הדין האירופי לזכויות אדם בנוגע לענישה.

פרקליטיו של צבטקוביץ', ואדים שוב מהסנגוריה הציבורית וניק קאופמן, טענו כי צבטקוביץ' לא יזכה למשפט הוגן בבוסניה, ואף קיימת סכנה לחייו אם יכלאו אותו יחד עם אסירים מוסלמים, כאשר הוא מואשם ברצח עם של מוסלמים. עורכי הדין שוב וקאופמן אמרו כי ישקלו לערער על ההחלטה. "כל מקרה שבו נמנעה הסגרה זה היה רק לאחר שבית המשפט העליון התערב בהחלטה", אמרו השניים.

שרידי גופות של הרוגים מטבח סרברניצה שהתגלו בקבר אחים סמוך לעיירה מיליצ'י, מזרח בוסניה, דצמבר 2010. Amel Emric, AP
קבר אחים מטבח סרברניצה שהתגלה בבוסניה בדצמבר האחרון/AP, Amel Emric

מבקשת ההסגרה בעניינו, שהוגשה באמצעות עו"ד גל לברטוב, מנהל המחלקה לעניינים בינלאומיים בפרקליטות, עולה כי צבטקוביץ' חשוד בכך שהיה חייל ביחידת החבלה העשירית של הצבא הסרבו-בוסני החדש, שהוקם תחת פיקודו של הגנרל ראטקו מלאדיץ' לאחר נסיגת הצבא היוגוסלבי מבוסניה. על פי החשד, הוא היה חלק מכיתת יורים שהוציאה להורג מעל 1,000 בוסנים-מוסלמים במקום שנקרא חוות ברנייבו.

"אנשים הורדו מהאוטובוס, נלקחו לשדה פתוח והוצאו להורג. בחלק מהמקרים, כאשר זיהו את האנשים, לקחו אותם הצידה והתעללו בהם", העיד חייל בצבא הבוסני-סרבי שהשתתף בהוצאות להורג, במהלך משפטו של רמטכ"ל צבא יוגוסלביה לשעבר, הגנרל מומצי'לו פריסיץ' בבית הדין לפשעי מלחמה בהאג. "הורו לנו להעמיד את האנשים שירדו מהאוטובוס בקבוצות של עשרה עם גבם לכתת היורים, ואז לירות בהם".

הוא העיד כי לאחר שהסתיימו ההוצאות להורג חברי הקבוצה קיבלו הוראה לנסוע למקום סמוך, שם הוחזקו כ-500 אזרחים בבניין העירייה, ולהוציאם להורג. לדבריו, הוא וכמה מחבריו סירבו. לאחר מכן הם נסעו לבית קפה בכפר פיליצ'ה הסמוך. "כשהגענו לאזור בית הקפה ראינו כמה גופות פזורות על הקרקע. נכנסנו לבית הקפה וישבנו שם. חלק מחברי היחידה שלי והקצין שהיה שם שתו ברנדי, אני ושניים אחרים שתינו קפה".

לפני כשלושה חודשים נעצר בסרביה רטקו מלאדיץ', המבוקש הבכיר ביותר בגין פשעי מלחמה שבוצעו במלחמת האזרחים בין הסרבים למוסלמים בבוסניה בשנות ה-90, והוסגר לבית הדין הבינלאומי בהאג.

עוד בנושא רצח העם בבוסניה:
מלאדיץ' התייצב בבית הדין בהאג: "אני חולה מאוד"
קו ההגנה של מלאדיץ': "טבח? פעלו מאחורי גבי"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully