וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: חינוך במז' י-ם - מטרה לאומית ועליונה

גלעד גרוסמן

6.2.2011 / 14:48

בפסיקה בעתירה בנוגע לחינוך במז' י-ם, קבע ביהמ"ש כי על המדינה להבטיח שכל הילדים יילמדו במוסדות חינוך רשמיים. השופטים ציינו כי חלה התקדמות, אך ביקרו את "איטיות" הרשויות

"תיקון הפער הקיים בקיום חובתה של המדינה להבטיח חינוך רשמי חינם לכל הזכאים לכך בכל אזורי הארץ, ובמזרח ירושלים בכלל, היא מטרה לאומית המצויה בעדיפות עליונה", כך כתבה היום (ראשון) השופטת איילה פרוקצ'יה, בפסק הדין של בג"ץ שדן ביישום חוק חינוך חובה במזרח ירושלים. השופטים קבעו שתוך חמש שנים יש ליצור את התשתית לקליטת כל התלמידים במזרח העיר במוסדות רשמיים.

על פי העתירה, מספר התלמידים הלומדים במסגרות פרטיות במזרח ירושלים גדל בעשור האחרון ב-133%. כמו כן, לטענת העותרים, למעלה מ-5,000 ילדים בגיל בית ספר במגזר הערבי במזרח ירושלים כלל אינם רשומים במסגרת לימודים כלשהיא. כ-40,000 תלמידים לומדים במסגרות בלתי רשמיות.

"יש לדבר השפעה ישירה על זכויות מהותיות של הפרט. לא פחות מכך, נודעת לכך השפעה על דמותה וערכיה של החברה הישראלית ועל דרכה בכל תחומי החיים", הוסיפה השופטת פרוקצ'יה. "פתרון בעיית החינוך הרשמי במזרח ירושלים היא, אפוא, משימה לאומית שיש למצוא לה מענה מוקדם ככל האפשר". השופטים קבעו עוד כי ישנו צורך בהרחבת תשתית מערכת החינוך במזרח ירושלים, ועד שתושלם בניית הכיתות החסרות, יש להנהיג משמרת שנייה במוסדות החינוך הרשמיים, לשכור מבנים ולהקים בהם כיתות לימוד ולהציג גם קרוואנים בצמוד למוסדות החינוך הרשמיים שישמשו ככיתות לימוד.

הזנחה מתמשכת של מערכת החינוך

השופט פרוקצ'יה הבהירה בפסק הדין, כי יש להשלים את המחסור תוך חמש שנים, ואם הדבר לא יתממש, על הרשויות לממן את לימודיהם של תלמידים במוסדות פרטיים.

עורכת הדין טלי ניר מהאגודה לזכויות האזרח, שהצטרפה לעתירה, התייחסה לדברים ואמרה כי, "בג"ץ הכריע היום, באופן שאינו משתמע לשתי פנים, שחינוך חובה חינם הוא לא סיסמא אלא מחוייבות המדינה לכלל התלמידים – כולל לילדי ירושלים המזרחית", ניר הוסיפה כי "משרדי החינוך והאוצר וכן עיריית ירושלים, יעשו כעת את מה שהיו צריכים לעשות מזמן: להשקיע תקציב ומאמץ כדי להפוך את ההזנחה המתמשכת של מערכת החינוך בירושלים המזרחית לנחלת העבר. ראוי שאחרי שנים כה ארוכות של מחדל, יתחילו הרשויות כבר מחר בבוקר לפעול בדחיפות המתבקשת כדי להסיר את הנטל הכלכלי שהן הטילו בכישלונן על אלפי משפחות".

בעתירה מקבילה שהשופטים הורו על מחיקתה, כתבה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, כי אמנם חלה התקדמות ביצירת כיתות לימוד חדשות, אולם אולם הוסיפה כי "ההתקדמות במתן פתרון לבעיית החינוך במזרח ירושלים היא איטית מדי וניכר כי הרשויות כולן כשלו ולא עמדו במשימה". עוד נכתב בהחלטה, כי "אף כי יש לברך על ההתקדמות, חשוב לציין כי נעשה מעט מדי ולאט מדי. חובת המדינה לספק חינוך רשמי לילדי מזרח ירושלים בעינה עומדת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully