וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ למדינה: הטבות המס מקפחות את הערבים

גלעד גרוסמן וניר יהב

15.9.2010 / 16:30

בית המשפט העליון הורה למדינה להחל בהליך חקיקתי בו ייקבעו קריטריונים שוויוניים למתן הטבות מס. זאת, בעקבות עתירה של ארגון עדאלה אודות קיפוח יישובים ערביים. "החקיקה בענייננו הינה בלתי שוויונית"

על המדינה להתחיל בתוך חודשיים בהליך חקיקתי לקביעת קריטריונים אחידים ושוויוניים למתן הטבות מס. כך פסק היום (רביעי) בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ בעקבות עתירות שהגישו הארגונים "עדאלה" והאגודה לזכויות האזרח אודות קיפוח של יישובים ערביים במתן הטבות המס.

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, כתבה בהכרעת הדין כי "בהתחשב בהימנעות הממשלה והכנסת מתיקון החקיקה באופן עצמאי באנו לכלל מסקנה כי לא יהיה מנוס מליתן צו מוחלט שיורה לממשלה למלא אחר חובתה ולפעול לתיקון סעיף 11 לפקודת מס הכנסה, כך שיכלול קריטריונים אחידים ושוויוניים למתן הטבות מס הכנסה". בייניש הבהירה כי "מן הדברים המובאים עולה בבירור כי החקיקה בענייננו הינה בלתי שוויונית, ואין לה אחיזה בקריטריונים ברורים.

"חברי הכנסת ושרי הממשלה חופשיים אמנם לפעול על פי שיקולים פוליטיים כאלה או אחרים ואין הם מנועים מלשקול שיקולים קואליציוניים בבואם להסדיר נושאים בעלי אופי חברתי-כלכלי", הבהירה ביניש, "אולם חופש פעולה זה אינו מוחלט ויש בצידו גבולות וסייגים. הוא מוגבל במקום בו ישנה פגיעה בזכות חוקתית, ובענייננו בזכות לשוויון".

ביניש כתבה עוד כי "הבחירה בין החלופות האפשרויות, הן לעניין אופן החקיקה והן לעניין הקריטריונים עצמם, היא עניין לממשלה ולכנסת", הבהירה הנשיאה. אולם לדבריה "הממשלה והכנסת נמנעו, באופן שיטתי ובמשך מספר שנים, מלפעול לפתרון הסוגיה וזאת בניגוד לעמדתם של נציגי היועץ המשפטי לממשלה שתמכו בפתרון הסוגיה באמצעות חקיקה מתקנת". לכן, נאלץ בית המשפט להתערב: "היה וכך יוותר המצב בתום חקיקת חוק התקציב לשנים 2011-2012 לא יהיה מנוס מהתערבותו של בית משפט זה על דרך הוצאתו של צו מוחלט", נכתב.

בשנת 2005 עתרו עדאלה והאגודה לזכויות האזרח נגד התיקון המפלה לפקודת מס הכנסה - תיקון, שהחל במתן הנחות במס לתושבי יישובי עוטף עזה, אך לאחר מכן התווספו ישובים לרשימה משיקולים פוליטיים. העותרים עמדו על כך שמתן הנחות משמעותיות במס ללא קריטריונים עומד בניגוד לזכות לשוויון, ואף הצביעו על כך שבין היישובים שנהנו מההטבות לא היה ולו יישוב ערבי אחד.

"פעם ראשונה שביהמ"ש נוקט בגישה זו"

מנכ"ל ארגון עדאלה שהגיש את העתירה, עו"ד חסן ג'בארין, ברך על פסק הדין ואמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי הוא מקווה שההחלטה תקוים. "זו פעם ראשונה שבית המשפט נוקט בגישה זו. הוא מכריז למעשה שאם הכנסת לא תפעל, הוא יפעל. אנחנו מברכים על ההחלטה וסבורים שהיא מוכיחה שהטבות המס מתבססות על מדיניות אי שוויונית כפי שבית המשפט ציין במפורש. המדינה מפלה יישובים ערבים, ובעיקר בדואים". עם זאת, ג'בארין מדגיש כי "יש לנו ניסיון עם החלטות שקיבל בית המשפט אך לא יושמו על ידי הכנסת או הממשלה. אנחנו מקווים שההחלטה הזו תקוים ושהכנסת תתחיל להפעיל קריטריונים שוויוניים בהטבות מס ובהטבות כלכליות באופן כללי".

ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) ברך על החלטת בג"ץ. "בזמנו אף הגשתי הצעת חוק להטבות מס ביישוב מזרעה שהממשלה והכנסת דחו משיקולים זרים והסתפקו רק ביישובים יהודים", מסר טיבי, "כל היישובים היהודים מסביב למזרעה נהנו מההטבות מלבד מזרעה, שבאופן בוטה לא זכתה להימנות על הרשימה".

לדברי עו"ד סאוסן זהר שייצגה את ארגון עדאלה בדיונים מסרה כי מדובר בהחלטה חשובה בסוגיית השוויון הכלכלי-חברתי. "ההחלטה קובעת, שאכן החוק המעניק הנחות לישובים מסויימים הינו מפלה, וכי לא נשקלו שיקולים שוויוניים כגון מתן הטבות במס לישובים הערבים שרובם ככולם הם ישובים מוחלשים ובמיוחד הישובים הערבים הבדווים בנגב. זאת לא הפעם הראשונה שבג"ץ פוסק נגד הפליית הישובים הערבים בחלוקת הטבות כלכליות; רק לפני שלוש שנים פסק בג"ץ נגד הפליית הישובים הערבים בסיווג הישובים לאזורי עדיפות לאומית, אך היום הממשלה ממאנת לקיים את פסק הדין".

לדברי עו"ד עאוני בנא מהאגודה לזכויות האזרח, "תיקון 146 הוא ניסיון לעגן בחוק מתן הטבות למקורבים, ולא למי שבאמת זקוקים להן. זו התנהלות שמנוגדת לעקרונות בסיסיים של שוויון ומינהל תקין, שפגעה קשות גם ביישובים ערביים שמצבם הכלכלי-חברתי הינו הקשה ביותר ושאף לא אחד מהם זכה להטבות. אחרי תקופה ממושכת שבה בג"ץ גילה סבלנות יוצאת דופן, טוב עשו הנשיאה והשופטים כשהבהירו לממשלה החוק הינו בלתי חוקתי וכי יש לתקנו או לבטלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully