וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: כביש 443 ייפתח לתנועת פלסטינים

גלעד גרוסמן ויהושע בריינר

29.12.2009 / 15:19

בג"ץ קבע כי כביש 443, המכונה גם כביש האפרטהייד, ייפתח לתנועת פלסטינים. "ההסדר אינו עולה בקנה אחד עם כללי המשפט הבינלאומי". השופטים קבעו שפסק הדין ייכנס לתוקף רק בעוד חמישה חודשים

כביש 443 המכונה גם "כביש האפרטהייד" ייפתח לתנועת פלסטינים – כך קבע היום (שלישי) בג"ץ, שדן בעתירה שהגישו תושבי שישה כפרים פלסטינים הסמוכים לכביש 443. הפלסטינים שיוצגו על ידי האגודה לזכויות האזרח, ביקשו להסיר מחסומים שמונעים מהם את הגישה לכביש.

כביש 443, שמחבר בין ירושלים למודיעין דרך הגדה, נסלל בשנות ה-80 לאחר שהופקעו אדמות השייכות לפלסטינים. הכביש נסגר לתנועת פלסטינים בעקבות שורה של פיגועי ירי נגד מכוניות של ישראלים במהלך האינתיפאדה השנייה.

לפני כשנה וחצי הוציאו שופטי בג"ץ צו על תנאי שבו התירו את המשך מניעת תנועות הפלסטינים כדי שהמדינה תדווח על ההתקדמות בבניית כביש חלופי לתנועת כלי רכב ואנשים שישמש את התושבים הפלסטינים. היום קבעו השופטים כי למפקד הצבאי זכות להטיל מגבלות על תנועת כלי רכב בכלל, ועל תנועת כלי רכב פלסטיניים בפרט, כדי להבטיח את ביטחון האזרחים הישראליים, אולם זאת אינה יכולה להיות מגבלה קבועה.

"בהטלת מגבלות אלה, הופך כביש 443 – הלכה למעשה – לכביש המיועד לתנועת כלי רכב ישראליים בלבד, אשר החלק הארי שלהם עושה את דרכו מן השפלה לירושלים ובחזרה, קרי – לצורך תנועה 'פנימית' ישראלית", כתב השופט עוזי פוגלמו בפסק הדין.

"לא כל הפליה פסולה הינה אפרטהייד"

השופט הוסיף כי "מצב הדברים, הנובע מאיסור התנועה הגורף על תושבי הכפרים, הינו כי אין מדובר עוד בכביש המשרת את טובתה של האוכלוסייה המקומית, כי אם ב'דרך שירות' של המדינה המחזיקה. הסדר שזו תוצאתו חורג מסמכותו של המפקד הצבאי ואינו עולה בקנה אחד עם כללי המשפט הבינלאומי שעניינם תפיסה לוחמתית. הפועל היוצא של דברינו עד כה הוא כי מגבלות התנועה שאותן הטיל המפקד הצבאי אינן יכולות לעמוד במתכונתן הנוכחית ודינן להתבטל. השופטים קבעו שפסק הדין ייכנס לתוקף רק בעוד חמישה חודשים, וזאת על מנת לאפשר למערכת הביטחון לגבש פיתרון ביטחוני אחר, אשר יוכל לספק הגנה לתושבים הישראליים העושים שימוש בכביש.

נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש הוסיפה כי יש צורך בנקיטת צעדים להבטחת ביטחונם של אזרחים מפני פעולות טרור, אולם "למרות ההבנה לצורך הביטחוני, מעורר השימוש באמצעים ביטחוניים מעין אלה, היוצרים הפרדה מוחלטת בין אוכלוסיות שונות בשימוש בכבישים ומונעים מקבוצת אוכלוסיה שלמה את השימוש בכביש, תחושה של חוסר שוויון ואף אסוציאציה של מניעים פסולים".

למרות זאת, דחתה ביניש את ההשוואה של העותרים בין השימוש בכבישים נפרדים מטעמי ביטחון לבין מדיניות האפרטהייד שננקטה בעבר בדרום אפריקה. "המרחק הרב שבין אמצעי הביטחון הננקטים על ידי מדינת ישראל לשם הגנה מפני מתקפות טרור, לבין הפרקטיקות הפסולות של מדיניות האפרטהייד, מחייב להימנע מכל השוואה או שימוש בביטוי החמור. לא כל הבחנה בין בני אדם, בכל הנסיבות, הינה בהכרח הפליה פסולה, ולא כל הפליה פסולה הינה אפרטהייד".

השופט אדמונד לוי קבע בדעת מיעוט כי אין מקום לקבל כרגע החלטה סופית לגבי התנועה בכביש. "אם מעטים מודעים ליידויי האבנים ובקבוקי התבערה המתחוללים בכביש מעשה שיגרה גם כיום, הרי שמן הנתונים באשר לפיגועי הירי והחבלה אשר הסבו בעבר פגיעות קשות בנפש שוב אין להתעלם", כתב. השופט לוי סבר שיש לגבש הסדר שיאפשר תנועה חלקית של פלסטינים בכביש ועדיין לשמור על בטחון הנהגים הישראלים.

המתנחלים: בג"ץ דואג רק לפלסטינים

עו"ד לימור יהודה מהאגודה לזכויות האזרח אמרה כי "בג"ץ מכיר באי חוקיותו של משטר ההפרדה הקבוע בכביש 443. יש לקוות כי צה"ל יקיים את הפסיקה ויאפשר לתושבי האזור לשוב ולממש את זכותם לנסוע על הכביש במהרה. הפסיקה קבעה כי הצבא חרג מסמכותו בסגירת הכביש לפלסטיני. נקווה כי בכך ייעשה סוף לחרפת ההפרדה והנישול של הפלסטיניים מהכביש שנסלל עבורם, על אדמותיהם."

איציק שדמי, יו"ר ועד מתיישבי בנימין, הגיב להחלטה ואמר כי "אני המום. הפלסטינים מסכנים חיים של יהודים ולמרות זאת הם מקבלים זכות לנסוע בכבישים. הרי רק לפני שבוע בכביש משותף כזה נסעו מחבלים שהרגו יהודי יקר על לא עוול בכפו, רק כי נסע לעבודה. הפלסטינים שמאיימים על חיי יהודים מקבלים זכות לעוד כביש בלי שום בעיה. בג"ץ דואג לזכויות התנועה של הפלסטינים, אך לא לזכות החיים של היהודים. כשאנחנו מבקשים לנסוע בכבישים אומרים שאסור לנו כי יש סכנה לחיים שלנו, אבל כשפלסטינים מבקשים, כשהם מסכנים את החיים שלנו, מאפשרים להם".

תושבי היישוב בית חורון, השוכן על כביש 443, קיבלו בהפתעה את החלטת בג"ץ. "אין ספק שההחלטה הזאת הולכת לפגוע בחיי הנוסעים בכביש והתושבים באיזור", אמר לוואלה! חדשות מזכיר היישוב ראובן וייצמן, "כמובן שהנושא הביטחוני ייפגע, אבל הפגיעה תבוא לידי ביטוי גם במחסומים שיוקמו על הכביש ובכמות הרכבים שיסעו בו. ברור שיהיו לכך השלכות ברמה הביטחונית. צר לי שלא התבקשנו להגיב על העתירה וחבל שלא שמעו את קולנו בנושא".

אבי רואה, ראש מועצת בנימין אמר כי "כשאנחנו עתרנו לבג"ץ כדי לנסוע בכבישי קיצור של פלסטינים אלוף הפיקוד אמר שאנחנו לא יכולים, כמו שהפלסטינים לא נוסעים ב-443, והנה בא בג"ץ והופך את הקערה על פיה. בפועל דואגים למרקם החיים של הפלסטינים ותוקעים את מרקם החיים של היהודים. היום לערבים יש יותר חופש תנועה מלנו, ועכשיו יהיה להם חופש תנועה לירושלים. רק בשבוע שעבר קיבלנו תזכורת מה קורה כשיש כבישים משותפים בשומרון".

מהפורום המשפטי למען ארץ ישראל נמסר כי "לא ייתכן ששופטים יטלו לעצמם הזכות ליטול אחריות על בטחון אזרחי ישראל מבלי שהוכשרו לכך, ומבלי שקיבלו כל סמכות לכך. חבל שבג"ץ לא למד לקח מבקבוק התבערה ששרף נערה השבוע בכביש נגוהות, כביש שנפתח לפלסטינים בעקבות החלטת בג"ץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully