וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקבוקי תבערה, אבנים ושוטרים פצועים: יום מהומות ברחבי הארץ

כתבי וואלה!

6.7.2014 / 1:40

ערביי ישראל המשיכו השבת את המהומות עקב רצח מוחמד אבו חדיר. השוטרים התעמתו עמם ופיזרו אותם באמצעים שונים. בשעות הערב הצטרפו למחאה גם פלסטינים באזור ירושלים

צילום: יותם רונן עריכה: קשת סידי

המהומות במגזר הערבי, שפרצו אמש (שבת) בערי המשולש במחאה על רצח של הנער מוחמד אבו חדיר בשועפאט שבמזרח ירושלים השבוע, נמשכו הלילה במוקדים שונים ברחבי הארץ. בכניסה לאום אל-פחם כמה עשרות רעולי פנים יידו אבנים לעבר שוטרים. המשטרה פעלה לפזרם תוך שימוש בגז מדמיע. שלושה תושבי העיר בשנות ה-20 לחייהם נעצרו בחשד למעורבות בהפרות הסדר.

כמו כן, שני חשודים נוספים נעצרו במחלף באקה אל גרביה בכביש 6 על ידי כוח משטרה שהוזעק לאחר שהושלכו אבנים לעבר כלי רכב שעברו במקום. מהמשטרה נמסר כי הכוחות ימשיכו לפעול במהלך הלילה למניעת הפרות סדר בצירים המסכנים חפים מפשע.

מהומות במשולש - כותרות נוספות:
המהומות גלשו למשולש: נהגים יהודים וחייל הותקפו
אהרונוביץ' על המהומות במשולש: "אין אובדן שליטה"

עימותים באום אל-פחם, יולי 2014. שלומי גבאי
כוחות המשטרה באום-אל פחם, הערב/שלומי גבאי

שני בני אדם נעצרו הלילה בחשד שיידו אבנים בצומת המוסכים בנצרת. ההתקהלות במקום הסתיימה, והכוחות המקום נערכים לפתיחת הכביש לתנועה. כמו כן, בעין מאהל השכנה נעצרו על ידי כוח מג"ב ארבעה חשודים שיידו אבנים לעבר כוח משטרה, ובדבוריה הושלכה אבן לעבר ניידת משטרה שליוותה כוח כיבוי אש.

בנוסף, על כביש 2 הושלכו אבנים לעבר כמה כלי רכב מכיוון ג'סר א-זרקא. לא דווח על נפגעים ונגרם נזק קל בלבד. כוחות משולבים של מחוז חוף של המשטרה ושל משמר הגבול פועלים להשבת הסדר ומבצעים סריקות באזור.

בטייבה יידו מפגינים אבנים לעבר שוטרים, הבעירו צמיגים וחסמו כבישים בתוך העיר. מוקדם יותר, בערערה שבוואדי ערה, צעירים שהשתתפו בהפגנה תוך שהם נושאים שלטים בגנות המדינה ודגלי פלסטין, יידו אבנים לעבר שוטרים והבעירו צמיגים. הכוחות עצרו את אחד המפגינים ופיזרו את המתפרעים באמצעות רימוני גז. שני שוטרים נפצעו באורח קל במהלך העימותים. בנצרת, במהלך הפגנה של כ-150 בני אדם, יידו כמה מפגינים אבנים לעבר שוטרים במקום, הובערו צמיגים והוצתו כמה פחי אשפה. בכפר מנדא שבגליל התחתון הבעירו מפגינים צמיגים וחסמו את כביש הגישה לכפר.

בתוך כך, בית משפט השלום בחיפה האריך אמש ביום אחד את מעצרם של שמונה חשודים שנעצרו במהלך הפרות סדר שלשום בוואדי ערה.

קודם לכן, אירעו עימותים בין מפגינים לבין כוחות משטרה גם באזור השרון. בכניסה לעיר קלנסווה יידו כמה מתושבי המקום בקבוקי תבערה ואבנים לעבר שוטרים והבעירו צמיגים. בתום כשעה של עימותים, פיזרו השוטרים את ההתקהלות במקום ועצרו לחקירה צעיר בחשד שיידה אבנים.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

מהומות בירושלים

באזור ירושלים התפתחו גם כן כמה מוקדי אלימות. עשרות צעירים פלסטינים החלו לידות אבנים ולירות זיקוקים בשכונת אנטוניה שבעיר העתיקה בירושלים. כוח משטרה במקום פועל לפזרם תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. בתוך כך, כ-200 בני אדם משתתפים במהומות בכפר שרפאת הסמוך לבירה וכוח משטרה פועל לפיזורם.

אישה יהודייה הותקפה הלילה ברחוב החנקה בעיר העתיקה בירושלים ככל הנראה על ידי כמה חשודים. לאחר שהותקפה, בעלה ירה מנשקו והתוקפים נמלטו. היא מטופלת במקום במצב קל. כוחות מרחב דוד של המשטרה עורכים סריקות לאיתור חשודים. בנוסף, כוח צה"ל פינה צמיג בוער ובלון גז שהונחו בכניסה להתנחלות נווה צוף שבבנימין. לא נגרם נזק ולא דווח על נפגעים.

כמו כן, שלושה צוותי כיבוי פועלים לכיבוי שריפת חורש וצמחייה שפרצה ליד מנזר מר אליאס, בסמוך לשכונת הר חומה בירושלים. לפי הערכת הכוחות, השריפה החלה ככל הנראה בעקבות השלכת בקבוקי תבערה.

בשכונת אום טובא שבמזרח העיר התעמתו כ-50 צעירים עם כוחות המשטרה, יידו לעברם אבנים וירו זיקוקים. השוטרים פיזרו אותם מהמקום תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. בכניסה להתנחלות גבע בנימין שמצפון לירושלים נפצעו שני נהגי אוטובוס כבני 30 מיידוי אבנים על ידי פלסטינים. חובשים ופראמדיקים של מגן דוד אדום העניקו לשניים טיפול רפואי במקום. אחד מהם פונה לבית החולים שערי צדק שבירושלים עם חבלה בעינו. השני, שנחבל בידו, לא נזקק לפינוי. ליד מחסום אל-זעים שבאזור ירושלים, לכיוון ההתנחלות מעלה אדומים, נפצעו באורח קל שני בני אדם ביידוי אבנים של פלסטינים על אוטובוס של חברת "אגד".

במנהרת הר הצופים שבבירה נפצעו באורח קל נהג אוטובוס ושני נוסעים מאבנים שהושלכו לעברם. בדרך דב יוסף בעיר הושלך בקבוק תבערה לעבר הכביש, אך לא התלקח. בשני האירועים המשטרה פתחה בסריקות אחר המיידים.

מהומות בערערה, יולי 2014. שלומי גבאי
רעול פנים מיידה אבנים בערערה/שלומי גבאי

"התושבים מביעים את זעמם על המצב שאליו נקלעו", אמר ראש מועצת ערערה, מודאר יונס. "תושבי ערערה פוחדים לנסוע לחדרה, חיפה ונתניה כי הם מרגישים שהם מאוימים בשל היותם ערבים. הבן שלי, בן 11, פוחד לצאת מהבית לבד בגלל מה שקרה בשועפט. אין לי ספק שמדובר באירוע לאומני".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קיים במהלך היום הערכות מצב ביטחוניות עם שר הביטחון, משה יעלון, השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ?, מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו וראש השב"כ, יורם כהן. ראש הממשלה הנחה לנקוט ביד חזקה מול אלימות מפרי הסדר והדגיש כי לא יתקבלו התפרעויות מסוג זה. נתניהו הדגיש גם כי ראשי הציבור הערבי בישראל צריכים לפעול לאלתר להפסקת ההתפרעויות.

מתפרעים יהודים במזרח ירושלים

עשרות יהודים נכנסו הלילה לשכונת בית ספאפא במזרח ירושלים והחלו לידות אבנים – כך לפי דיווח פלסטיני. המתפרעים נמצאים כעת בעימות עם תושבי השכונה, וכוחות משטרה הוזעקו למקום.

לפי דיווח נוסף, קבוצת ישראלים ניסתה להיכנס לכפר עזרייה, סמוך למעלה אדומים, שם התפתחו עימותים עם התושבים. כוחות של משמר הגבול נמצאים במקום. לפי הדיווח, אישה נפגעה מאבנים שיידו המתפרעים על כלי רכב פלסטיניים, ומצבה טרם נודע.

בנוסף, בצומת מחנה 80 סמוך לפרדס חנה-כרכור נאספו כ-50 תושבי האזור המוחים נגד המהומות בוואדי ערה, וקוראים לממשלה להחמיר עם הפורעים, ולנהוג בהם כמחבלים לכל דבר. כוחות משטרה נמצאים במקום ולא דווח על הפרות סדר לפי שעה.

כמו כן, בצומת המשטרה בחדרה התקהלו כמה עשרות יהודים ושרו שירים בגנות ערבים. המפגינים מוחים על מדיניות הממשלה, המאפשרת לטענתם לערביי ישראל לפתוח במהומות ולתמוך בארגוני טרור שקוראים להשמדת ישראל. כוחות משטרה נמצאים גם בזירה זו, והסדר במקום נשמר.

מפגינים השליכו זיקוקים לעבר כוחות הביטחון בטייבה, יולי 2014. עומר רביע, אתר בוקראנט,
מפגינים בטייבה/עומר רביע, אתר בוקראנט

במהלך הלילה התרחשו עימותים בכמה מוקדים במשולש, בכניסה לערים טייבה, טירה וקלנסווה. תושבי קלנסווה התפרעו בכביש 5614 בכניסה לעיר, ותקפו שוטר ונהגים יהודים. במהלך המהומות, תקפו רעולי פנים חייל צה"ל בן 20, שפונה במצב בינוני לבית החולים מאיר בכפר סבא. במקרה אחר, נהג יהודי הוצא מרכבו שאותו הציתו המפגינים, לאחר שאלו אמרו לו "שהם לא רוצים לפגוע בו". מהמשטרה נמסר כי האירוע נמצא בחקירה.

בטייבה הבעירו המפגינים צמיגים על כביש 444 שבכניסה לעיר. לדברי כתב אתר החדשות בערבית "בוקרא נט", המשטרה הגיבה בירי האוויר, זריקת רימוני הלם ובריסוס גז מדמיע לעבר המפגינים. הוא הוסיף כי במהלך הלילה נעצרו ארבעה מפגינים.

עומר רביע, תושב טייבה וכתב אתר "בוקרא נט" סיפר על ההפגנות בעיר: "החל משבירת צום הרמאדן, התחדשו ההפגנות. המשטרה והכוחות נכנסו אל תוך טייבה כדי למנוע מהמפגינים לחסום את כביש 444, ובכל זאת המפגינים חסמו את הכבישים הפנימיים בתוך טייבה כדי שהניידות לא יכנסו אל תוך העיר ולא יעשו מעצרים. הם מבעירים צמיגים ומיידים אבנים".

"האזור המובער בטייבה הוא ליד הגשר בכניסה לעיר, אחוז המפגינים דל מאוד. רוב תושבי טייבה רחוקים מלהפגין, חלקם מתכנסים בבתים, או מסתובבים בבתי קפה או סתם ברחובות", הוסיף רביע. הוא הגיב גם לקריאתו של הנשיא שמעון פרס ליו"ר הוועד לרשויות הערביות המקומיות ללחוץ על ראשי הרשויות הערביות להפסיק עם המהומות, ואמר: "אצלנו בטייבה טרם מינו ראש ראשות מקומית, יש וועדה קרואה. קריאה זו לא רלוונטית לטייבה, כי אין סמכות או מנהיג שיכול לדבר עם האנשים והתושבים כאן, וזה חבל מאוד".

מהומות בערערה, יולי 2014. שלומי גבאי
מפגינים מבעירים צמיגים בערערה/שלומי גבאי

השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', התייחס בצהריים למחאה ההולכת וגוברת בציבור הערבי-ישראלי לאחר רצח הנער, והבהיר כי "אנחנו לא בימי אינתיפאדה שלישית ואין אובדן שליטה על המצב".

אהרונוביץ' ביקר בתחנת משטרת עירון ונועד בין היתר עם התושבים הערבים באזור. "רוב הציבור הערבי בישראל אינו פורע חוק", אמר השר, והוסיף: "אבל לא נאפשר יידוי אבנים והבערת צמיגים בכביש 65, שהוא כביש ראשי במדינת ישראל. אזרחים שקוראים לחטוף נערים וחיילים בצומת אום אל-פחם צריכים לעמוד לדין". הוא הוסיף כי "עברנו הלילה כמה אירועים קשים, גם בוואדי ערה וגם במשולש, ואנחנו מטפלים בהם בצורה מקצועית. באתי להיות עם הכוחות כדי לראות שהמדיניות שאני הוריתי לכוחות מבוצעת".

בהכנת הידיעה השתתפו שלומי גבאי, דנה ירקצי, יאיר אלטמן ועדי חשמונאי

(עדכון ראשון: 17:46)

לפניות לכתבים:
שלומי גבאי: shlomimyg@walla.co.il
דנה ירקצי: danayark@walla.co.il

יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com
עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

מהומות בערערה שבוואדי ערה במחאה על רצח הנער בשועפאט. שלומי גבאי
השוטרים עוצרים את אחד המפגינים בערערה/שלומי גבאי
התפרעויות בקלנסאווה שבמשולש עקב רצח הנער הערבי מוחמד אבו חדיר. 5 ביולי 2014. ניב אהרונסון
חייל צה"ל בכניסה לקלנסווה/ניב אהרונסון
מהומות בערערה, יולי 2014. שלומי גבאי
ערערה, היום/שלומי גבאי
מאות תושבי ואדי עארה חסמו את כביש 65. פאנט
מפגינים בכביש 65 בוואדי ערה/פאנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully