וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת פיצוץ? קשיים בהסכם הפשרה על פינוי מגרון

יהושע בריינר

27.2.2012 / 0:10

הפרקליטות אמורה להגיש בקרוב את הפשרה שגיבש השר בגין, לצורך פינוי המאחז הבלתי-חוקי לגבעה סמוכה. כעת מתברר כי ישנם מספר קשיים, בהם מועד מעבר המתנחלים, ואישור הקרקע

האם הסכם מגרון על סף פיצוץ? אחרי שהשר בני בגין הצליח להגיע להבנות עם המתנחלים במאחז הבלתי חוקי, לפיו יעברו מרצון למבני קבע שייבנו באתר סמוך, מסתבר כי בשבוע האחרון התגלעו חילוקי דעות מהותיים בין בגין ונציגי פרקליטות המדינה, לבין נציגי המאחז, שמאיימים להשיב את הגלגל לאחור. לוואלה! חדשות נודע כי נציגי משרד המשפטים שאמורים להביא את ההסכם לאישור בג"ץ, מתעקשים כי בהסכם יודגש כי תושבי מגרון יתפנו מבתיהם במאחז בעוד כשנתיים וחצי גם אם בניית בתי הקבע באתר החלופי לא יסתיימו. גורמים המעורים במשא ומתן אומרים כי בפרקליטות המדינה מתעקשים שבתום תקופה, שתוגדר מראש, המתנחלים יעברו לאתר זמני, כך שעד סוף 2014 לא יישארו המתנחלים במגרון בכל מקרה.

המאחז מגרון. AP
תושביו יעזבו בכל מקרה עד סוף 2014? מגרון/AP

כזכור, בג"ץ הורה לפנות את המאחז כולו עד למרץ השנה, ואולם בתום משא ומתן ארוך, בתיווך השר בני בגין, הסכימו המתנחלים לפנות את המאחז לטובת שכונת קבע חדשה שתבנה במרחק של שני קילומטרים ממקום המאחז הנוכחי, במקום בו נמצא כיום "יקב פסגות". עיקר המחלוקת נסובה סביב שאלת היום שאחרי הפינוי המוסכם, כשעל פי המסתמן ההסדר יכלול סעיף הקובע כי המאחז יימסר למנהל האזרחי והמבנים יישארו במקום "ככל שהחוק מאפשר זאת". בעזרת סעיף זה מקווים המתנחלים כי מרבית המבנים יישארו על תילם ובמקום תישאר נוכחות ישראלית, בין בדמות מתקן צבאי או מכינה קדם צבאית.

במגרון משוכנעים שההבנות ייחתמו

נציגי שני הצדדים אמורים להגיע להסדר בשבועיים הקרובים, על מנת שפרקליטות המדינה תוכל להביא אותו בזמן לאישור בג"ץ, אלא שכעת מתגלעת בין הצדדים מחלוקת חדשה. המתנחלים מבקשים להתפנות מהמאחז רק כאשר תסתיים בניית בתי הקבע. בעיה אחרת בהסכם התגלתה לאחר שגם במנהל האזרחי הערימו קשיים על ההסדר, כאשר התברר כי האזור אליו אמורים לעבור המתנחלים מוגדר בתוכניות כשטח לפיתוח תיירות ותעשייה, ולא למגורים. עניין זה צפוי להאריך את תקופת הבנייה במקום, שלא תושלם, כך נראה, לפני המחצית השנייה של שנת 2014. בימים הקרובים אמורים המתנחלים להשיב סופית על ההסכם על מנת להציגו לבג"ץ בהקדם האפשרי. מחלוקת נוספת ששבה ועולה נוגעת לסוגיית המבנים במקום לאחר יום הפינוי. גורמים המעורים במשא ומתן טוענים כי כבר התקבלה הסכמה לפיה הבתים שיישארו ישמשו עבור מכינה קדם צבאית, אולם כעת חזרו בהם נציגי המדינה מהסכמתם.

השר בגין אמר אתמול בתגובה לדברים כי "כל מחלוקת שקיימת, אם ישנה כזו, איננה עם הפרקליטות או דרג פקידותי כזה או אחר אלא רק ביני ובין מתיישבי מגרון ועל כן אם קיימת מחלוקת היא בינם לבין הממשלה. בסופו של דבר כל החלטה היא בידי. גם מה שהוצג באחרונה כהסכמות איתי לא היה כלל והדיון בעניין הזה יתקיים רק ביני ובין נציגי התושבים". בעניין המועד הסופי להגיע לפשרה אמר בגין כי כבר התבטא בעבר בעניין, וכי המועד האחרון להגעה להסדר הוא השבוע הראשון של פברואר, מועד שהרי כבר עבר.

ממזכירות מגרון נמסר בתגובה כי "אנו בטוחים שכל ההבנות שהושגו בעל פה עם השר בגין גם ייחתמו, זאת על מנת להימנע מפינוי בכוח של אזרחים אחראיים רק בגלל ויכוח על סמנטיקה וניסוחים". דובר משרד המשפטים מסר בתגובה לדברים כי "נציגי הממשלה ומשרד המשפטים מנהלים מגעים עם נציגי תושבי מגרון בעקבות פסק הדין של בג"ץ שהורה על פינוי מגרון. בשלב זה, אין בכוונתנו להיכנס לתוכנם של המגעים".

חבר הכנסת מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) תקף את התנהלות המדינה והפרקליטות בנושא. "רק הליכוד יכול להוליך שולל את המתיישבים, להבטיח בנייה ולבצע עקירה", אמר בן ארי, "הגיעה העת להפסיק להיות תמימים. נתניהו חובר לפרקליטות למסע הרס ביהודה ושומרון".

עוד על פינוי מגרון:
מסתמן הסכם לפינוי מגרון: חלק מהמבנים לא יהרסו
פינוי מגרון? ”בצה”ל נערכים לכך כאל מבצע צבאי”
בצוות המאחזים: שגריר לשעבר התומך בהכשרת מגרון
בגין נגד החוק להסדרת מאחזים: ”סחיטה באיומים”

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

(עדכון אחרון: 21:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully