וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדו"ח שנדחה: "תיתכן הסלמה משמעותית בספטמבר"

פנחס וולף

28.8.2011 / 18:54

בדו"ח שהוכן על ידי צוות בראשותו של ח"כ פלסנר ונדחה על ידי ועדת חוץ וביטחון ניתנה אזהרה מפני התלקחות באזור בעקבות הכרזה חד צדדית על מדינה פלסטינית. "הממשלה עוצמת עיניים"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ')

קיימת אפשרות סבירה להתלקחות ולהסלמה משמעותית באזור לאחר הכרזה חד צדדית על מדינה פלסטינית באו"ם בספטמבר, כך עולה מטיוטת הדו"ח בה דנה היום (ראשון)ועדת חוץ וביטחון של הכנסת, בראשותו של ח"כ שאול מופז (קדימה). עם זאת, בשל דחייתו לא הגיע הדו"ח להצבעה ומשום כך לא מדובר בדו"ח רשמי של הוועדה.

בחלק מפרטי הדו"ח שהגיעו לידי וואלה! חדשות עולה כי ההסלמה אפשרית גם אם היא מנוגדת לאינטרסים של ישראל ושל הרשות הפלסטינית. על פי הכתוב, תהלוכות והפגנות לא אלימות יכולות לשמש כניצוץ שארגונים כמו חמאס והג'יהאד האיסלמי יוכלו להצית דרכו את האש ולקחת את אותן הפגנות למחוזות אלימים. עוד עולה מהדו"ח הטענה כי מהלך מדיני היה יכול למנוע את כל התהליך.

נערכים להכרזה הפלסטינית בספטמבר:
ועדת חוץ וביטחון דחתה דו"ח על אירועי ספטמבר
אלקין נגד מופז: למה לפרסם דו"ח על ספטמבר בפגרה?
המומחים חלוקים: מה תוליד הכרזת עצמאות פלסטינית?
בישראל נערכים לספטמבר: "נכנסים למרחב התלקחות"

הדו"ח עליו עבדה הוועדה בשלושת החודשים האחרונים בדק שלוש שאלות עיקריות: האם התהליך החד צדדי יכול להימנע, אלו נזקים עלולים להיגרם לישראל בעקבות ההכרזה ואילו פעולות נעשו עד כה או שניתן לעשות לצמצום ההשפעות השליליות במצב של הכרזה חד צדדית.

"הממשלה בוחרת לעצום עיניים"

הדו"ח קובע כי בעקבות הכרזה חד צדדית, שיתוף הפעולה הביטחוני עם הרשות הפלסטינית עלול להישחק, דבר שלדברי מחברי הדו"ח יש לו ערך ביטחוני ראשון במעלה. הדו"ח גם מזהיר מפני פגיעה באינטרסים חשובים של ישראל ואף מפני האפשרות שישראל עלולה להפוך להיות מוקד המחאה במהפכות האזוריות.

בהיבט המשפטי, אישור של האו"ם להקמת מדינה פלסטינית גם ללא אישור מועצת הביטחון עשוי לסייע לפלסטינים בהמשך להיות חברים במוסדות מסוימים של האו"ם, והם יוכלו להגיש תביעות נגד גורמים ישראלים, קצינים ואזרחים, על כל בניה בהתנחלויות. בפן הכלכלי, עלולה להיות קפיצת מדרגה בניסיונות הפלסטינים לבודד את ישראל בעולם.

בתגובה לפרסום הכתבה מסר ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה), שיזם וריכז את פרויקט "ספטמבר" בוועדה, כי "לנתניהו הייתה הערכה לא מספקת וכשל בהיערכות של ממשלת ישראל לספטמבר, ולכן גם דרך הפעולה שבחר לא נותנת מענה לסכנות שאורבות לישראל. הלא כבר הייתה הסכמה על מתווה אובמה וישראל רק התעקשה שהפלסטינים יכירו בה כמדינת הלאום היהודית. האם ההתעקשות הזו שווה לנו לשלם את המחיר? מסיבות פוליטיות הממשלה בוחרת לעצום את העיניים".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully