וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההוריקן בניו יורק: הנהרות מציפים חלקים ממנהטן

הסופה "איירין" הגיעה לעיר, הנשטפת על ידי "קיר מים". הרוח אמנם נחלשה, אך החשש העיקרי הוא מהצפה: ההאדסון והאיסט ריבר החלו לעלות על גדותיהם; 3 מיליון בתים בחוף המזרחי ללא חשמל

רויטרס

(צילום: רויטרס. קריינות: אביב אברמוביץ. עריכה: טל רזניק)

רוחות עזות, ברקים ורעמים, גשם עז ותקלות באספקת החשמל מבשרים בשעות אלו (ראשון) את הגעתה של סופת ההוריקן "איירין" לניו יורק - ההוריקן הראשון הפוגע בעיר זה שנות דור. שיאה של הסופה - שכבר הרגה לפחות עשרה אנשים וגרמה לנזקים כבדים בצפון קרוליינה, וירג'יניה ומרילנד - הגיע לעיר בשעות הצהריים (לפי שעון ישראל).

הרוחות אמנם נחלשו, לסביבות ה-100 קמ"ש, ואחר-הצהריים אף הודיע המרכז לבקרת הוריקנים כי הסופה כבר אינה מוגדרת עוד "הוריקן" אלא "סופה טרופית" בלבד. אולם החשש העיקרי בעיר הוא דווקא מהגשם: עשרות מ"מ של משקעים היורדים בתוך זמן קצר. שני הנהרות המקיפים את מנהטן, ההאדסון ממערב והאיסט ריבר ממזרח, החלו לעלות על גדותיהם ולהציף את האזורים הנמוכים בעיר - במנהטן וגם בברוקלין. לצד זאת, שירותי החזאות התריעו כי העיר עלולה להיפגע גם על ידי סופות טורנדו במהלך היום.

הוריקן איירין - הכותרות האחרונות:
פגיעת ההוריקן: עשרה נהרגו, 2 מיליון הונחו להתפנות
איך נולד הוריקן? איירין - כל השאלות והתשובות
הוריקן איירין בתמונות: אלבום מתוך הסופה
ישראלים בניו יורק: "למרות ההוריקן, אין פאניקה"
ישראלי בוושינגטון: "העיר מתה. כולם בבתים"
בגלל ההוריקן: נמלי התעופה נסגרו

הוריקן איירין מגיעה לניו יורק, אוגוסט 2011. רויטרס
ניו יורק מתעוררת לבוקר של סופה, היום/רויטרס

במהלך שעות הבוקר חלף מרכז הסופה מעל מדינות מרילנד ודלאוור, שם גרם לנזקים פחותים באופן יחסי לפגיעה הקשה אתמול בווירג'יניה וצפון קרוליינה. ההשלכה העיקרית של הפגיעה במרילנד הייתה שיתוקה של תחנת כוח גרעינית גדולה, שסיפקה חשמל למאות אלפים. בעקבות זאת, עלה מספרם של בתי האב המנותקים מזרם החשמל בחוף המזרחי מעל לשלושה מיליון - ומוערך כי עוד אזורים נוספים ינותקו עם הגעת הסופה לניו יורק.

הוריקן איירין מתקרב, ניו יורק. AP
לילה סוער עבר על העיר/AP

ניו יורק היא עיר רפאים היום - כל אמצעי התחבורה מושבתים לפחות עד יום שני (ובכלל זה הרכבת התחתית וחמשת שדות התעופה של העיר), כל האירועים המתוכננים להיום בוטלו וכל מקומות הבילוי נסגרו. כ-370,000 מתושבי העיר הונחו להתפנות מבתיהם הנמצאים באזורים המצויים בסכנת שיטפון (מתוך סך של כ-2 מיליון שפונו מבתיהם בחוף המזרחי כולו). על פי ההערכות, רובם נשמעו להוראות והתפנו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבוקר פנה שוב ראש העיר מייקל בלומברג לתושבים, והבהיר כי מועד הפינוי האחרון חלף: "בשלב זה, אם עדיין לא התפניתם, הישארו היכן שאתם נמצאים". הוא סיכם: "הזהרנו את הציבור - וכעת עלינו להתמודד עם אמא טבע".

יצאו לשוט בקייאק והתהפכו: "מה הם עשו שם?"

עוצמת ההוריקן אמנם ירדה ביממה האחרונה ל-1 בלבד (מתוך 5), אך הרשויות עדיין מזהירות מפני רוחות בעוצמה של כ-140 קמ"ש, וכמות משקעים עצומה של 100 מ"ל בתוך שעות ספורות. בינתיים, בכל רחבי העיר ממשיכים התושבים בהיערכויות אחרונות - בעיקר אטימת חלונות והנחת שקי חול.

ההיערכות בעיר כוללת גם את השמשתם של עשרות מקלטי חירום שיכולים להכיל עד 70,000 בני אדם. כמה אלפים כבר משתכנים בהם, רובם ככל הנראה חסרי בית. כמו כן, הוצבו בעיר 2,000 חיילים של המשמר הלאומי. צעדים דומים ננקטו גם בניו ג'רזי הסמוכה.

הסופה איירין פגעה בחוף המזרחי שלך ארה"ב. AP
מניחים שקי חול כדי להגן על מקלט/AP

לפי ההערכות רוב התושבים שהתבקשו להתפנות מבתיהם עשו זאת, אך לא כולם. "אנחנו לא רוצים לקחת סיכונים, אז אנחנו הולכים", סיפרה לרויטרס אמבר אברהמסון, תושבת העיר. "אנחנו מתכוונים ללכת לבייסייד הסמוכה, ונראה מה יקרה". גיל הננפלד, גם הוא תושב העיר, החליט שעדיף להישאר, אבל לא לצאת מהבית: "אני הולך להישאר בפנים. אני לא מתכוון לצאת החוצה. נקווה שעד ראשון בלילה, הכל יהיה בסדר".

"הייתי כאן בשני הוריקנים ונשארתי, והם לא היו רעים בכלל", סיפר תושב נוסף בעיר, טום קואטס. "אבל הפעם כולם דואגים הרבה יותר, אז נראה".

הוריקן איירין פוקד את צפון קרוליינה, אוגוסט 2011. AP
אזור שהוצף על ידי הסופה, צפון קרוליינה/AP

הסופה כבר גרמה, באופן עקיף, לאסון אחד בעיר: תושב רובע קווינס שנפל מסולם שעה שהצמיד קרשים לחלונות ביתו. הוא מאושפז במצב קשה. סמוך לסטטן איילנד, נמשו ממי הנהר שני צעירים שהחליטו לצאת בכל זאת לשוט בקייאק, והתהפכו. "לא ברור לי מה הם עשו שם", אמר ראש העיר בלומברג. השניים קיבלו זימונים לבית משפט.

עדכון ראשון: 09:28
עדכון שני: 13:15

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully