וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיהן "ועדות ההתנגדות העממית" שביצעו הפיגוע בדרום?

ניר יהב

20.8.2011 / 10:30

"ועדות ההתנגדות העממית" הן הארגון השלישי בגודלו בעזה, שניצל את האנרכיה בסיני כדי לבצע הפיגוע המשולב בדרום. באופן מפתיע חמאס לא בירך על הפיגוע, וקשה לומר האם ידע על תכנונו

במשך חודשים ארוכים שקד ארגון "ועדות ההתנגדות העממית" על הכנת פיגוע משולב ומורכב בישראל, אך רק ביום חמישי קיבלו פעילי הארגון הזדמנות מבצעית והוציאו אותו אל הפועל. פעילי הארגון ניצלו את האנרכיה בסיני ואת הקושי המצרי לשלוט שם בחודשים האחרונים כדי לתכנן את הפיגוע, אך ברגע שכוחות הביטחון המצרים פתחו במבצע צבאי נרחב בסיני לפני מספר ימים, החליטו ב"וועדות" להוציא אותו לפועל.

ארגון "ועדות ההתנגדות העממית" הוא הארגון השלישי בגודלו ברצועת עזה, לאחר חמאס והג'יהאד האיסלמי. הוא מונה מאות פעילים, יש ברשותו אמצעי לחימה רבים, בחלקם אמצעי לחימה מתקדמים, ויש לו יכולות מבצעיות לא רעות בכלל שאותן הוא הוכיח בפיגוע ליד אילת.

הארגון הוקם על ידי פעילים שפרשו מהפתח, ובעבר הוא ביצע לא מעט פיגועים קשים, ובראשם פיגועי המטען המפורסמים נגד טנקי המרכבה בשנת 2002. ביום חמישי חוסלו חמישה ממנהיגי הארגון, כשאחד מהם – כמאל נירב – נחשב למנהיגו המרכזי. בכיר נוסף שחוסל, עימאד חמאד, הוא דמות מפתח בארגון שעמדה מאחורי תכנון פיגועים רבים, ביניהם הפיגוע ליד אילת.

עוד על הפיגוע בדרום:
מתקפת הטרור בדרום: כך זה קרה - שלב אחר שלב
משפחת ההרוגות בפיגוע: "הלב נקרע, סיוט שלא נגמר"
הלוחמים הובאו למנוחות: "המומים מעוצמת הכאב"
חמאס: "לא מחוייבים עוד להפסקת האש"
הבוקר: גראדים בדרום אשדוד, שלושה נפצעו קשה

בחמאס לא בירכו על הפיגוע

ב"וועדות ההתנגדות העממית" עבדו זמן רב על תכנון הפיגוע הזה. עד עכשיו לא ברור מה היה המסלול המדויק של המחבלים מעזה עד לגבול ישראל-מצרים, אך אפשר להניח שהם עשו שימוש בכלי רכב וכי נעו לאורך ציר פילדלפי. לא ברור גם אם קיבלו סיוע מהבדואים בסיני. מה שניתן להעריך בצורה ודאית, הוא שפעילי הארגון תכננו גם לחטוף אזרחים ישראלים. בניגוד לחלק מהדיווחים, לטענת גורמים בכירים במערכת הביטחון, לא הועברה שום התרעה מירדן לישראל על כוונה לבצע פיגוע.

אנשי "ועדות ההתנגדות העממית" מנהלים אמנם קשרים עם חמאס, אך קשה לומר בוודאות אם חמאס ידע על הכוונה לבצע את הפיגוע הספציפי הזה. ביממות האחרונות אפשר לראות דבר מעניין: בניגוד לבכירים בג'יהאד האיסלמי ובארגונים קטנים יותר הפועלים ברצועה, בחמאס לא בירכו על הפיגוע. רבים בחמאס תקפו קשות את ישראל שהפציצה ברצועה בתגובה לפיגוע ואף איימו להגיב ביד קשה, אך נמנעו מלשגר את ברכותיהם על הפיגוע.

מאז הפיגוע נורו רקטות רבות לכיוון ישראל, רובן על ידי ועדות ההתנגדות והג'יהאד האיסלמי. נכון לעכשיו, חמאס מחוץ למשחק ומאפשר ליתר הארגונים להוציא קיטור ולירות לעבר ישראל. כאמור, נכון לעכשיו.

עוד באותו נושא:
צה"ל תקף בעזה, מפקד ב"וועדות ההתנגדות" נהרג
תחקיר הפיגוע: היערכות לקויה ובלבול בפיקוד דרום
גורם ביטחוני בכיר: "חמאס אינו מעוניין בהסלמה"
דיווח פלסטיני: חוסל פעיל נוסף ב"וועדות ההתנגדות"

לפניות לכתב: nir_yah@Walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully