וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת דנה במחאה - מפגינים התעמתו עם שוטרים

16.8.2011 / 14:21

הכנסת קיימה דיון מיוחד בעניין המחאה החברתית - למרות פגרת הקיץ. יו"ר האופוזיציה תקפה את הביקורת על אנשי המחאה: "אל תבקשו מהם לכתוב במדויק את דרישותיהם - זה לא התפקיד שלהם"

ערוץ הכנסת

(צילום: באדיבות ערוץ הכנסת)

דיון באמצע הפגרה: לבקשת האופוזיציה, מקיימת בצהריים (שלישי) מליאת הכנסת דיון מיוחד בעניין יוקר המחיה והמחאה החברתית, למרות פגרת הקיץ שלה. מהדיון, שלא נערך באולם המליאה אלא באודיטריום הכנסת, בשל שיפוצים, נעדרו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יובל שטייניץ. במקומם, ענה בשם הממשלה השר בני בגין, שהסביר כי "שר האוצר עוסק כעת בפתרונות הדרושים על מנת לפתור בעיות".

מחוץ למשכן הכנסת התעמתו מאות פעילים עם המאבטחים והשוטרים ואף פרצו את שער הכנסת. בשל כך עיכבה המשטרה ארבעה מהם לחקירה. מוקדם יותר חסמו המפגינים את צומת הרחובות יצחק בן צבי ובצלאל לתנועה. המשטרה לא מנעה את חסימת הצומת וכעבור זמן קצר המשיכו המפגינים בדרכם.

ראשונה לשאת דברים בדיון הייתה יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני (קדימה), שאמרה כי "דבר גדול קורה בקיץ 2011. הישראלים הרימו את ראשם מעל הגל העכור והפכו אותו לקיץ של תקווה. הדבר המדהים שקורה מחוץ לדלתות הסגורות של הכנסת יכול וצריך להסתיים בלידתה מחדש של ישראל החדשה, ישראל של ערכים וחברה צודקת".

מחאת האוהלים - כותרות אחרונות
דעה: הפאניקה אוחזת בליכוד, ומגיעה עד למעלה
הקבינט החברתי-כלכלי התכנס, אך לא דן במחאה
שורת מומחים התגייסו למאבק: ”שעה היסטורית”


בהמשך התייחסה לבני לביקורת על ראשי המחאה החברתית, לפיה מחאתם אינה ממוקדת. "שאף אחד לא יגיד לילדים קטנים, שלוקחים מגה-פון וצועקים לצד ההורים שלהם, לכתוב באופן מדויק את הדרישות שלהם. אסור לבקש את זה מהם, זה לא התפקיד שלהם. התפקיד שלהם הוא להציף את הבעיה".

תהלוכה מגן הסוס לעבר הכנסת במחאה על מחירי הדיור, אוגוסט 2011. עומר מירון
מפגינים מחוץ לכנסת מתעמתים עם שוטרים במהלך הדיון/עומר מירון

לבני זעמה גם על הקמתו של ראש הממשלה את ועדת טרכטנברג, שתציע לו המלצות לטובת הטיפול במצוקות החברתיות. "ועדות הן אלו שצריכות לתרגם את החזון, אבל הן לא תחליף להנהגה, שצריכה להוביל". לבסוף ציינה לבני גם צעדים קונקרטיים שבהם לטעמה יש לנקוט, ובמהרה: "צריך להוריד את המיסים העקיפים, המע"מ ומסי הקנייה – בשביל זה לא צריך ועדות". בהמשך היא התייחסה לסבסוד ממשלתי לחינוך כבר מהגיל הרך, שיפור מערכת הבריאות וצמצום ההפרטה.

יו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה, זעם על היעדרות נתניהו ושטייניץ מהדיון. "הממשלה חיה בשלה, והעם בשלו. אם הממשלה נגד העם – העם נגד הממשלה. הממשלה הזו אינה מסוגלת לתלוש את פניה, את מהותה ואת אדוניה העשירים", אמר ברכה, שהוסיף כי "יש מקום לבנות תקציב חברתי חדש וצודק – היום ולא מחר". ברכה ציין כי לדידו, יש לפרוץ את התקציב, להעלות את הגירעון לסך של ארבעה אחוזים ממנו, ובהמשך גם ללכת לבחירות – "כדי לבנות ממשלה אחרת, ממשלה של צדק חברתי ודמוקרטיה אמיתית".

תהלוכה מגן הסוס לעבר הכנסת במחאה על מחירי הדיור, אוגוסט 2011. עומר מירון
ח"כ ברכה אמר בדיון כי "אם הממשלה נגד העם - העם נגד הממשלה"/עומר מירון

המועמד לראשות מפלגת העבודה, ח"כ עמיר פרץ, אמר כי "יכול להיות שהעם לא יצליח להפיל את הממשלה, כי ההדים של רעידת האדמה לא מגיעים עד לראש הממשלה. אבל גם ראש הממשלה יצטרך להגיע לבחירות בעוד כמה חודשים, והוא לא יוכל לבוא יותר עם תפיסת העולם שלו. התפיסה שבונים מדינה מלמעלה למטה – התפיסה הזו התמוטטה". בהמשך התייחס פרץ גם לפיטוריהם של 58 מעובדי מפעל "פרי גליל" בחצור הגלילית, וציין כי "אין היום אנשים שהכנסת צריכה להצדיע להם כמו עובדות 'פרי גליל', שמוכנות לשכב על הכביש ולחזור ולעבוד קשה, רק שלא יזרקו אותה לאבטלה. הסטטיסטיקה משרתת את הממשלה, אבל העובדות מצביעות נגדה".

"המצוקות לא המוצאו בשבוע שעבר"

לבסוף עלה לדוכן נציג הליכוד בדיון, השר בני בגין, וענה לטענות האופוזיציה. "אני שומע תלונות על אזרחים שאינם גומרים את החודש. על פי הנתונים, התופעה הזאת לא החלה ב-1 באפריל 2009, היום בו כוננה הממשלה שאני חבר בה". בגין הדגיש כי על פי הממצאים, דווקא בין השנים 2007 ל-2009, השנים בהן מפלגת קדימה הייתה בשלטון, חלה הרחבה של הגירעון במשקי הבית. "אני שומע את הזעקה מכם כאילו כאילו זה הומצא בשבוע שעבר או לפני חודשיים. איפה הייתם אתם?!"

בגין התייחס עוד לטענות שהושמעו בנוגע למצוקות, ולפתרונות שהוצעו להן מצד מפלגת השלטון. הוא התלונן כי חברי האופוזיציה קובעים מראש שהפתרונות לא יועילו, "כדי שתוכלו לומר 'זה הכל'? אין פתרון אחר - רק בחירות'"!

בגין הדגיש כי את התוצאות ניתן יהיה לראות רק לאחר זמן. "התשובות והפתרונות שאנו משקיעים בהם מחשבה רבה וארוכת טווח לא יבואו לידי ביטוי לפני חלוף שנים אחדות. זה לוקח זמן". אז פנה שוב בגין אל חברי האופוזיציה ואמר, "אני שואל אתכם כעת איפה הייתם אז, אבל אני אשאל בספקנות ובחשדנות, איפה תיהיו כאשר תיראו בעצמכם את התוצאות הברוכות של הצעדים של הממשלה הזאת? האם יהיה בכם את העוז, האומץ וההגינות להודות ולומר שהממשלה הזאת עשתה דברים חשובים?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully