וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיבוצי הצפון הצטרפו למחאה: "צדק חברתי זה אנחנו"

קובי דוד

7.8.2011 / 21:37

תושבי הקיבוצים התגייסו למחאת האוהלים. "התחלנו קצת באיחור", הם מודים. "אנחנו רחוקים מתל אביב אבל מזדהים עם תושבי המדינה. גם ילדינו יצטרכו לקחת משכנתא בעתיד"

לפני כשלושה שבועות החלו אירועי מחאת האוהלים לתפוס תאוצה והתפשטו מתל אביב לשאר חלקי הארץ. באמצעות כלי התקשורת החלו תושבי הקיבוצים בצפון להבין כי מדובר בעניין רציני, ולא בטרנד חולף. לאחר שהפנימו את היקף המחאה והשלכותיה, החלו הקיבוצניקים לקחת חלק בעשרות ההפגנות השונות ברחבי הארץ.

עוד על מחאת האוהלים
סיקור המחאה בעולם גובר: "היסטוריה בישראל"
המחאה בתמונות: מאות אלפים מוחים ב"הפגנת כל הזמנים"
מאות אלפים הפגינו: "עכשיו זו שעת הזעקה"

ד"ר גבי אסם, חברת קיבוץ אפיקים ומרצה בתחום החינוך, סיפרה כי "גלי המחאה הגיעו טיפה באיחור. אנחנו רחוקים מתל אביב, היינו מאוד שקועים בחופש הגדול. אך ההתעוררות הייתה סוחפת וחזקה. גם תושבי הקיבוץ ערים לעוולות הגדלות שמתרחשות במדינה".

הפגנת הענק במחאה על מצוקת הדיור ויוקר המחיה בקרית שמונה, אוגוסט 2011. ג'יליס
"אנחנו שותפים למצוקות הרבות שקיימות בפריפריה". ההפגנה בקריית שמונה/ג'יליס

ביום חמישי מתוכננת עצרת הזדהות של כל תושבי עמק הירדן, תחת הכותרת 'עמק הירדן מתעורר ומזדהה עם תושבי מדינת ישראל'. שלוש צעדות יצאו מצמתים מרכזיים בעמק: צומת מעגן, ירדנית ושער הגולן. בנקודת המפגש בצומת צמח תתקיים עצרת הזדהות עם המאבקים הרבים המתרחשים במדינה.

"אנחנו שותפים למצוקות הרבות שקיימות בפריפריה, מבחינת חינוך, חקלאות ודיור. חשוב לנו להבטיח את עתיד ילדינו ולהסביר גם להם מדוע מדינת ישראל לא ערה לרחשי ליבם של הציבור", אמרה אסם.

חבר קיבוץ כנרת, רון יצחקי, הוסיף כי "הוכחנו שהאזרח למד להאמין בכוחו. מה שהתחיל במחאה על הדלק עבר למחאת הקוטג' והמשיך למחאת הדיור. הקיבוצניקים שותפים לכל המחאות, למרות שישנם חלקים שפחות נוגעים לנו. הדינאמיקה זהה, יש לא מעט קיבוצניקים שיוצאים ללמוד בעיר וצריכים לעמוד בנטל שכר הדירה. המחייה יקרה יותר בפריפריה, צריך שני כלי רכב כדי להגיע לעבודה. מטבע הדברים זה התחיל מהמרכז ואחר כך עבר לפריפריה. נכון שעניין המשכנתאות פחות רלוונטי לחברי הקיבוץ, אבל ילדינו יצטרכו לקחת משכנתא בעתיד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרפתן רוני ליטבק: "לא יכול להיות שבני זוג במדינת ישראל, המשתכרים הרבה מעל הממוצע, לא יצליחו לגמור את החודש"./מערכת וואלה!, צילום מסך

גם תושבי הקיבוץ באזור הגליל העליון לקחו חלק בהפגנות השונות שהתקיימו בכל רחבי הארץ ובפרט בצפון. הרפתן רוני ליטבק מקיבוץ עמיר, נכח אתמול בהפגנת הענק שהתקיימה בקריית שמונה. "הצטרפנו למאבק. מחאת הדיור פחות מציקה לקיבוצניקים, אבל אנו בהחלט שותפים במחאה על יוקר המחייה. רוב הקיבוצים מתנהלים כשכירים בקיבוץ. לא יכול להיות שבני זוג במדינת ישראל, המשתכרים הרבה מעל הממוצע, לא יצליחו לגמור את החודש. בהפגנה אתמול ראינו התגייסות מאוד גדולה של חברי הקיבוץ מהאזור. רוב הציבור שהגיע היה מהקיבוצים".

חבר קיבוץ אורטל, אורי הייטנר, הוסיף כי "אנחנו נאבקים על מדינת רווחה וצדק חברתי, זה אורח החיים שלנו. קיימת גם בעיה של עלות דיור של סטודנטים שגרים בקיבוץ. הקיבוצים צריכים להוריד את העלויות של שכר הדירה. מה שמפריע לי הוא שהכל מגיע בדרישה מהמדינה. ומה אנחנו דורשים מעצמנו? החברה הישראלית והפרט צריכים לקחת חלק בשינוי המהותי שקורה בתוך החברה. אנחנו כן חושבים שצריך לקצץ את שכר הדירה עבור סטודנטים שחיים בקיבוצים, אבל אסור לשכוח שגם לנו כחברה יש דרישות להתנהג בהתאם וליצור שיתופי פעולה ראויים, לא לבוא רק בתלונות למדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully