וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירידות הגדולות מאז 2008: ת"א 25 צנח ב-7%

ואדים סבידרסקי

7.8.2011 / 16:59

על רקע גל המחאה החברתית והורדת דירוג האשראי של ארה"ב צנחו המדדים באחד העם בחדות. ת"א 25 השלים ירידה של 19% מתחילת השנה. ת"א 100 ירד היום ב-7.2%

שבוע המסחר בבורסה בתל אביב נפתח היום בירידות שערים חדות בשיעורים שלא נראו מאז פרוץ המשבר הפיננסי 2008. זאת על רקע הורדת הדירוג של הכלכלה הגדולה בעולם, ארה"ב, על ידי סוכנות הדירוג הבינלאומית S&P, ומימושים כבדים אשר נרשמו בבורסות העולם ביום חמישי האחרון.

לאחר "הפתיחה האנגלית", נחתם המסחר במימושים כבדים: מדד ת"א 25 צנח ב-7% ומשלים ירידה של 19% מתחילת השנה ומדד ת"א 100 נפל ב-7.2%. מדד מניות הבנקים השיל 8.7% ומדד מניות הנדל"ן מחק 7.2% מערכו. סטיות התקן בהן נסחרות האופציות קפצו מ-20% לפני כשבוע למעל ל-30% - רמה הגבוה שלא נרשמה זה זמן רב.

מוקדם יותר, נפתח המסחר בנפילת המדדים ביותר מ-5% ועבר למתכונת של "פתיחה אנגלית" - המסחר נפתח למספר דקות ונדחה ("ניתוק זרם") מספר פעמים לפרקי זמן קצרים עד לפתיחה מלאה. בעקבות הפעלת מנתק זרם ראשון, התחדש המסחר בין 10:39 ל-10:44. המסחר ביתר המניות נפתח בשעה 11:00.

מדדי האג"ח הקונצרני, התל בונד, ירדו היום עד כ-3% ובמחזור של כ-2 מיליארד שקל (כולל תעודות סל עוקבות אג"ח). המחזור הכולל באיגרות חוב מדינה וקונצרני עבר רמת ל-5.2 מיליארד שקל והתווסף למחזור של 2.7 מיליארד שקל במניות.

כל זאת לאחר שסוכנות דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס (S&P) הורידה בסוף השבוע את דירוג האשראי המושלם של ארה"ב (AAA) - בפעם הראשונה בהיסטוריה. S&P נימקה את הורדת הדירוג בהליכים הפוליטיים של ארה"ב ומתחה ביקורת על כך שהקונגרס האמריקאי לא הצליח לבצע מספיק קיצוצים בכדי לצמצם את גירעונות השיא בתקציב.

במקביל, המחאה החברתית בישראל צוברת תאוצה: יותר מ-300 אלף איש מפגינים צעדו אמש בכל רחבי הארץ נגד מדיניות הממשלה בקריאה ל"צדק חברתי". העצרת המרכזית, בה השתתפו יותר מ-250 אלף איש, התקיימה בתל אביב מול קריית הממשלה שברחוב קפלן.

מנכ"ל מיטב טרייד: "בשלבים האלו המוסדיים כן מחפשים הזדמנויות ובמיוחד בקרב אג"ח קונצרני"

מורן צור, מנכ"ל מיטב טרייד, מסביר כי גם ביום אדום יש מי שקונה סחורה. "בשלבים האלו המוסדיים כן מחפשים הזדמנויות ובמיוחד בקרב אג"ח קונצרני. צניחה בסדר גודל של 2%-3% במדדי תל בונד בהחלט מהווה הזדמנות. הלחץ על המדדים יוצר 'כסף טיפש' אשר יוצא מהשוק, בעיקר מדובר בפדיונות של קרנות נאמנות המגיבים ללחץ של משקי בית. הם זורקים סחורה מפחד ולא תמיד זה נעשה בצורה מושכלת - נוצר רושם שפדיונות בקרנות יחצו היום את הרף יומי של מיליארד שקל.

"מחפשי הזדמנויות יודעים כי השוק מסוגל לחזור גם לרמות שיא אחרי המשבר. המלצה למכור מאוזנת עבור אלו שזקוקים לנזילות בטווח הקצר - בגלל התנודתיות הגבוהה הצפויה. השוק לא צפוי לחזור למשבר 2008 והוא לא בכיוון לתחתית כפולה. העיקר זה להימנע ממניות ממונפות ולהתמקד בחברות בעלות תזרים מזומנים יציב כמו צרכניות למשל. מפולת כזו תיצור קרקע פוריה למשקיעים זרים אך אלו מחכים לספטמבר".

יעקב ויינשטיין, מנהל השקעות ראשי של מגדל שוקי הון, ערך היום שיחת ועידה עם יועצי השקעות בבנקים והביע פסימיות גם לטווח הארוך יותר. "כל העולם מקטין סיכון וזה מה שאנחנו נראה בחודשים הבאים. צריך להוריד סיכונים כי כל מה שמעבר לתגובה ראשונית, לא נראה טוב. יהיו הזדמנויות בעתיד אבל היום צריך להוריד סיכונים.

"דבר אחד היה ברור לי כבר במשך מספר חודשים - אחזקה מנייתית לא בישראל. הסיבות לכך: המצב הגיאו-פוליטי הקשה, הן בגלל המצרים והן בגלל הכרזה הצפויה על המדינה הפלסטינית, והמחאה החברתית אשר מצביעה על כך שהמצב הכלכלי בישראל לא כזה ורוד כמו שחשבו. מתברר כי הגירעון הנמוך בישראל נבע מהוצאה כל כך נמוכה של הממשלה על החינוך והבריאות למשל. אם רוצים להיות במניות בכלל - אז לא בישראל".

במשרד האוצר ובנק ישראל התייחסו אמש להתפתחויות האחרונות וציינו כי האפשרות של הורדת דירוג האשראי של ארה"ב נלקחה בחשבון מזה זמן במדיניות המקרו-כלכלית, ואף תומחרה במידה מסוימת בשווקים בעת האחרונה. עוד נמסר, כי ההשלכות של האירועים בשווקים העולמיים לא לגמרי ברורות עדיין, אולם בנק ישראל והאוצר עוקבים אחרי ההתפתחויות כל העת, וערוכים להשתמש בכלים העומדים לרשותם, על פי הצורך.

"המצב המקרו-כלכלי של המשק הישראלי הוא טוב, והשפעת משברי החוב בעולם על ישראל היתה עד כה מוגבלת, בזכות האיתנות המקרו-כלכלית, שהושגה, בין היתר, בשל השמירה על משמעת תקציבית בשנים האחרונות", נאמר בהודעת באוצר ובנק ישראל.


יובל שטייניץקראל פרומוביץ', מבית השקעות IBI, הסביר כי "הורדת הדירוג מבוססת על ההנחה כי למרות שכלכלת ארה?ב צפויה לצמוח בממוצע ב-3% בכל אחת מ-10 שנים הקרובות, היקף החוב המוחזק בידי הציבור צפוי לעלות מרמה של 74% בסוף שנת 2011 לכדי רמה של 85% בשנת 2021. הצפי כי ממשלת ארה"ב תתקשה לצמצם את חובה בעתיד הביא להורדת הדירוג ארוך הטווח. עם זאת, סוכנות הדירוג S&P השאירה את דירוג האשראי קצר הטווח ללא שינוי".

"קולות רבים נשמעו לגבי המהלך הן מצד בכירים בארה"ב (משרד האוצר, הבנק הפדרלי, רשות לביטוח פיקדונות וכדומה) בדבר מתמטיקה שגויה וחוסר חשיבות והן מצד שרי אוצר וראשי ממשלות ברחבי העולם. האמירה הכללית היא כי המשמעות של הורדת הדירוג הינה מינורית לאג"ח האמריקאי וכי אין צפי לעלייה משמעותית בעלויות הגיוס של הכלכלה הגדולה והחזקה בעולם.

"גם מעבר לאוקינוס באירופה המצב הולך ומסתבך, החששות לגורלן של איטליה וספרד בנוסף על המהלך הדרמתי של הורדת הדירוג של ארה"ב צפויים להביא לשבוע מסחר תנודתי וסוער הן בשוקי המניות הן בשוקי האג"ח וכמובן בשוקי הסחורות", סיכם פרומוביץ.

מניית טבע נסחרת בפחות מ-40 דולר בערכה הדולרי

דירקטוריון כור אישר בסוף השבוע שעבר נטילת הלוואת גישור של 500 מיליון שקל מהחברות בקבוצת אידיבי אחזקות שבשליטת נוחי דנקנר. אי.די.בי פיתוח תעמיד לחברה הלוואה של 413 מיליון שקל ודיסקונט השקעות תעמיד סכום של 87 מיליון שקל בהלוואות צמודות מדד שאינן נושאות ריבית ואינן מובטחות בביטחונות. מועד פירעון ההלוואות יהיה בזמן קבלת ההלוואה מכמצ'יינה, הצפוי לפני סוף מארס 2012. מניית כור צונחת כעת ב-6%. כל החברות בקבוצת דנקנר נופלות בבורסה, בהן כלל ביטוח , דיסקונט השקעות , סלקום ושופרסל.

כיל חתמה על חוזה המשך להספקת מיליון טונות אשלג לאחד מלקוחותיה המרכזיים בהודו. החברה תספק מיליון טונות אשלג החל מאוגוסט 2011 ועד לסוף הרבעון הראשון של 2012 במחיר של 490 דולר לטון, כך שהיקפו הכולל של החוזה הוא 490 מיליון דולר. כיל סיפקה מיליון טון בחוזה הקודם במהלכה של שנה שלמה.

התוכניות של יצחק תשובה בקבוצת דלק שבשליטתו, לרכוש חזרה מן הציבור מניות של חברה הבת דלק ישראל (22.8%) שהונפקו לפני 4 שנים, לא יצאו לפועל בצורה מלאה. זאת גם לאחר שקבוצת דלק העלתה את המחיר לבעלי המניות בקרב הציבור בכ-10% מ-92 שקל למניה ל-101 שקל למניה. כ-9.6% מבעלי המניות נענו להצעה למכור לדלק כ-1.1 מיליון מניות של דלק ישראל בתמורה כוללת של כ-111 מיליון שקל - לעומת הוצאה של כ-260 מיליון שקל שהיתה קבוצת דלק נושאת בה במידה שההצעה היתה מתקבלת במלואה.

מבנק UBS נמסר כי המסחר במניית חברת טבע הוא "ער מאוד". טבע נחשבת חברה אמריקאית, אולם בשעות אלה האפשרות למכור את מניות החברה אפשרית רק בבורסה של תל אביב. כמו כן, מתרכזת פעילות הזרים במניות הכימיקלים (בעיקר כיל), במניות הסלולר ובמניות הבנקים - המניות הכבדות ביותר בבורסה, בהן מרוכזות השקעות הזרים בישראל, נמסר מבנק השוויצי. מניית טבע נסחרת במחיר של 139 שקל, כך שערכה הדולרי ירד מתחת לרמת 40 דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully